שיווק ופרסום

העיתונאית מקבולה נסאר: "הממשלה מזלזלת בנו, אני לא אכנס למקום של 'ערבי מחמד'"

המדיה הערבית לא חוקרת, אין מגישות ערביות בפריים-טיים המגזרי, לפמ וערוץ 33 מזלזלים בערביי ישראל, וראש הממשלה גזען. לקראת כנס און לייף, דיברנו עם מקבולה נסאר מרדיו א-שמס, והיא מרגישה טעונה. ראיון

ליאור נאור |  41
מקבולה נאסר (צילום צילום עצמי)

ב-10 השנים האחרונות הפכה מקבולה נאסר למובילת דעת קהל בתקשורת הערבית. התכנית ברדיו א-שמס שהיא מגישה לאורך אותה תקופה זוכה להצלחה גדולה, אך למרות זאת היא מרגישה שהדרך לתקשורת עצמאית ונשכנית עדיין רחוקה, רחוקה מאד. 

"אני מרגישה קושי", אומרת נאסר, "כי העולם שאנחנו מסקרים הוא עולם גברי, ולכן במידה מסוימת, לגברים יש יותר גישה למקורות מידע ולעדכונים. ובחברה הערבית, זה עוד יותר חמור ולא זה משנה אם זה בתחום הפוליטי, כלכלי או חברתי. גם המנהלים הם לרוב גברים. זה מן מבנה פטריארכאלי כזה".
-היו קשיים שנתקלת בהם מעצם היותך אישה בעולם תקשורתי גברי?
"כן, היו קשיים, היו מצבים שחשבו שיכולים לשלוט בדברים שאני אומרת, וניסו לרמוז לי שאם לא אלך בדרך שמכתיבים לי, אני אמצא את עצמי מרוחקת ממקורות המידע. יש לי פה גדול ואני לא מתייחסת לעצמי, לפוליטיקאים ולהנהגה שלנו כגוף אחד, אני מגדירה את התפקיד שלי כ'לשבת להם על הווריד' ולבקר ולעורר דעת קהל ולא לגייס דעת קהל עבור גוף או איש ציבור כזה או אחר".
-ניסו לרמוז לך כי אישה מעיזה יותר?
"כי יש איזו דעה רווחת שנשים בניגוד לגברים, לא עושות חשבון, לא יתביישו לשאול שאלות קשות וזה לא משנה מי עומד מולן וזה לא פעם מרתיע. הביקורת שלנו, שלי, הרבה יותר נוקבת, אי אפשר לתת לי תכתיבים או לבקש ממני לא לדבר על נושא מסוים, ולזה יש מחיר". 
-זה מקשה עלייך להשיג ראיונות?
"אני לא מרגישה שמתחמקים ממני, אם אני רוצה ראיון אני יכולה להשיג אותו. מה שכן, אני נלחמת על 'זמן מסך'. לשמחתי זה לא קורה ברדיו א-שמס, אבל כאישה בעולם התקשורת הערבי, יש מלחמה ולא תמיד ימקמו אותך בשעות הרייטינג. אולי בגלל זה, בפרט בתחום החדשות בעולם הערבי, אין כמעט נשים. אין לנו לא 'רינה מצליח' ולא 'יונית לוי', את התפקידים האלה עושים גברים".
-ובין כלי התקשורת הערבית, יש תחרות על סקופים? על עדכונים ראשוניים?
"אני לא חושבת התקשורת הערבית כאן בשלה מספיק בשביל תחרות כזו. רדיו א-שמס עוסק בפוליטיקה ועדכונים, אבל רוב אתרי החדשות הם מעין פורטלים מקומיים, שעוסקים בנושאים מקומיים, סדרות, סרטים. לא בחדשות מהעולם או ביקורת פוליטית. אין לאף גוף תקשורת ערבי מסחרי כתב כנסת למשל, ואני חושבת שבגלל זה לא ממש רואים בסיקור הערבי תקשורת חוקרת שמתחרה על סקופים וכותרות, זה עדיין לא מפותח. אני לא זוכרת מתי כלי תקשורת בערבית היה במרדף אחרי סקופ או חשיפה. יש המון התייחסות למה שקורה בתוך הכפרים, אבל זה רק חצי מהמטבע, והצד שני כמעט לא קיים".
-את מרגישה שיש חשש מצד נשים לעסוק בתחום התקשורת במגזר הערבי?
"יש חשש, כי זה תחום מאוד קשה ונשים לא רואות בו אופק מקצועי או כלכלי. אישה שבאה לעסוק בתקשורת, צריכה לדעת שההקרבה שלה היא לא 'סתם' וכרגע זה לא קורה. המחיר הוא כבד מאוד. אפשר להצליח, יש מנחות ומגישות חדשות מאד מצליחות ומכובדות, בעיקר בטלוויזיה. אבל שוב, זה מאוד קשה".
-יש בשוק התקשורת הערבי התייחסות לדיגיטל, פייסבוק, רשתות חברתיות?
"יש המון התייחסות, קצב העלייה בשימוש הרשתות חברתיות במגזר הערבי הוא עצום והקהל עושה ברשתות שימוש שהוא מעבר לסתם גלישה. לכולם יש דעה ומקום להתבטא, פתאום אנשים מעבירים ביקורת, מתארגנים וזה כוח. נכון, לא תמיד הכוח הזה חיובי, כי כמו שיש את חכמת ההמונים, לפעמים יש גם את טיפשות ההמונים ואפילו את שנאת ההמונים. אבל ביותר ויותר מקרים, הציבור יוצר שינוי, מתארגן ומשנה דברים שמפריעים לו. אני רואה יוזמות, שיווק, אנשים שהשתנו להם החיים ובפרט כשתקשורתית זו חברה סגורה, ופתאום המסגרות הקלאסיות נפרצות וזה מצוין".
-ואת פעילה ברשתות החברתיות?
"אני מאד פעילה ולפעמים זה אפילו מפחיד אותי. אני עדיין במחשבה שאני 'כותבת לעצמי', ואז מגיעות התגובות ואני מבינה את גודל האחריות. אני כבר לא יכולה לא ממש יכולה להסתלבט גם אם מתחשק לפי לפעמים".
 


"היו מצבים שחשבו שיכולים לשלוט בדברים שאני אומרת" (צילום עצמי)

"יש פרסומות נוראיות שהקהל מרגיש שמזלזלים בו"

מקבולה נסאר (40), היא אשת תקשורת ופעילה חברתית במגזר הערבי. הייתה פעילה בעבר בארגוני זכויות אדם ונשים, בעשר השנים האחרונות מגישה תכנית רדיו פופולארית ברדיו "א-שמס", בסגנון "זהבי עצבני", וידועה בכך שאינה עושה 'הנחות' לאיש.

נסאר מרבה לגעת גם בנושאים שפחות נהוג לעסוק בהם במגזר הערבי ומציגה קשת דעות ליברלית ופתוחה. בראשון הקרוב תשתתף נסאר בפאנל "טריו: נשים, ניהול וקריירה בתקשורת" במסגרת ועידת נשים ועסקים קטנים של אתר און-לייף.
-ואם נחזור לשוק התקשורת, אם הוא לא מפותח מספיק, כמו שאת אומרת, אפשר להגיד שהרייטינג מכתיב את התוכן?
"כן, זו הסיבה שלפעמים התוכן רדוד, לא פעם אפילו מועתק ויש בו הרבה תמונות של דם וקורבנות, זה פשוט מביא רייטינג. זה לא שהחברה הערבית לא מזהה איכות, אבל בשביל איכות צריך כסף והשקעה ומנגד הפלח היחסי שלנו בשוק הפרסום מאוד קטן. וזו אולי הסיבה שגופי תקשורת רבים במגזר הערבי בקושי שורדים.
וגם מי שמרוויח לא מרוויח מי יודע מה. לא פעם המצב הזה מתבטא ברמה של התוכן, ברמת ההשקעה, המקצועיות, אבל אני לגמרי מבינה את זה. גוף חדשות, בסופו של דבר, לא יכול לשרוד אם הוא הפסדי. וגם לצאת ולהכין כתבת תחקיר זה כסף, זה צוות, זה ציוד טכנולוגי ולא לכל גוף יש את היכולת הזו. אני שמחה שבתוך המגבלות האלה, יש מי שכן עושה, פועל וחושף. למזלי, אני מעולם לא נתקלתי בהגבלה של עיסוק בתוכן. כשרציתי לגעת בנושא מסוים תמכו וגיבו אותי".
-את מרגישה שמתייחסים ברצינות הראויה לפלח השוק הזה?
"אני חושבת שלא מספיק מעריכים את הכוח שיש לו ואני רואה את זה אפילו מגופים שקשורים למדינה. אני יכולה לתת לך לדוגמא את לפ"מ (לשכת הפרסום הממשלתית), שעכשיו בבחירות הכינו תשדירים בשפה הערבית, אך מי שתרגם אותם כנראה לא יודע ערבית. יש פרסומות נוראיות שמקבלים לשידור והקהל מרגיש שמזלזלים בו. קיבלנו תלונות ממאזינים על הניסוח והשפה, אבל לנו אין מה לעשות, זו הפרסומת שהגיעה אלינו לשידור וזה לא מכבד את הבמה". 
מלשכת הפרסום הממשלתית נמסר בתגובה: "לצורך התאמת הקמפיין למגזר הערבי, פנתה לפ"מ לצוות קריאייטיבי במגזר הערבי, אשר קיבל את כל החומר בעברית ותרגם אותו לערבית. לדברי הצוות, התשדיר תורגם לערבית מדוברת כך שהטענה שהתרגום לא נעשה לפי כללי הדקדוק איננה רלוונטית. התשדיר הינו אדפטציה של הרעיון שפורסם במגזר הכללי. הצוות התבקש לשמור על הקונספט וכך עשה."



-יש עוד מקרים שבהם גוף ממשלתי לא פועל בצורה ראויה לדעתך?
"תשמע, בדקתי בעבר את הערוץ הערבי של רשות השידור (ערוץ 33). אבל ההרגשה שלי שם היא שאם אין לך פרוטקציה, אתה לא תצליח, שלא לדבר על זה שאני לא מרגישה שיש שם חופש אמיתי. אני רואה המון פרופגנדה, יש הרגשה מאד חזקה שהמטרה הגדולה שלהם היא לא לספק לציבור הערבי סיקור חדשותי מאוזן, אלא לדברר את השיח של השלטון וזה לא משהו שאני מוכנה לקבל, זו לא תקשורת ציבורית. וזה חבל, כל הרעיון במנגנון הזה הוא שהציבור ישלם אגרה כדי שיקבל תקשורת חופשית ועצמאית, שלא תהיה למדינה שליטה או השפעה. אבל כמו שזה נראה עכשיו, זו שאיפה רחוקה.

הם יעשו משדר מיוחד ליום העצמאות של המדינה, אבל לא יעשו סרט תעודה כדי לבדוק מה קורה במפגש הזה, בין יום העצמאות של המדינה לתושבים הערבים. אני משלמת אגרה ומקבלת תקשורת מגויסת, שנראה שהיא מכוונת נגדי. גם במכרזים שהם מוצאים, אני רואה מעט מאוד זוכים מהמגזר הערבי וצריך לבדוק למה זה קורה".
יאסר עטילה, מנהל הטלוויזיה והרדיו בערבית, ברשות השידור, מסר בתגובה כי "אני דוחה את דבריה כאילו מדובר בשידורי תעמולה. כל התכניות והסרטים, ומהדורות החדשות, ותכניות האקטואליה נעשים בסטנדרטים עיתונאיים גבוהים מאוד ומשקפים את מגוון הדעות והעמדות בישראל... לוח השידורים החדש שעלה ב-1.3.15 עשיר ומכיל בתוכו תכנים מגוונים ובכלל זה סרטים דוקומנטאריים, סדרת דרמה מקורית ואיכותית, תכניות אקטואליה, תכניות חברתיות ועוד. 
בנוסף לסיקור כנסים שאותם ארגנה גב' נסאר. הגברת נסאר עצמה רואיינה במספר כתבות ששודרו בחדשות הטלוויזיה בערבית בערוץ 33 בנושאים כמו: קידום מעמד האישה הערבייה (העמותה להעצמה כלכלית של נשים ערביות), נושאי הייטק ונושאים אחרים. מן האמור עולה כי דבריה של מקבולה נסאר משוללים כל יסוד וחסרי כל שחר וכל אדם אשר עיניו בראשו ישפוט ויחליט".

"נתניהו הוסיף עוד שכבה של הגזענות"


-ואם אנחנו כבר נוגעים בפוליטיקה, מה הרגשת כששמעת את דבריו של ראש הממשלה ביום הבחירות?
"אני חושבת שראש הממשלה הסיר את המסכות והרס את הנרטיב ש'ישראל רוצה שלום'. אני קצת ריחמתי על הישראלים, הם בחרו בראש ממשלה גזען. מהאמירה הזו אני, כמו כל ערבי, אסבול שנים. הוא נתן גושפנקה לגזען הממוצע ששומע את ראש הממשלה שלו אומר דברים כאלה, ועכשיו ירגיש בנוח לתקוף אותי כשהוא יפגוש אותי ברחוב. גם למעסיקים יהיה קל יותר לפטר את העובד הערבי אם הוא לא יהיה 'ערבי מחמד' ויתנהג כמו שהוא רוצה. כל זה קרה, יקרה ועכשיו יש לזה אישור. ראש הממשלה הוסיף עוד שכבה של הגזענות למצב הקיים ואם יקרה אסון הוא לא יוכל להגיד שזה הפתיע אותו".


"נתן גושפנקה לגזען הממוצע" (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של ראש הממשלה)
-וההתנצלות היא לא משהו שמחפר על הדברים?
"זו אפילו לא הייתה התנצלות, זו הייתה הבעת צער על הדברים שנאמרו. לא שמעתי את המילה 'מתנצל'. ביום הבחירות הוא ידע טוב מאוד להגיד את המילה 'ערבים', כשהוא רצה להציג אותנו כאויב. אבל עכשיו, אחרי הבחירות, אנחנו כבר לא קבוצת מיעוט לאומי שיש לה זכויות, עכשיו הוא כן מבדיל בין דרוזים, נוצרים, בדואים צ'רקסים וכו'.
כל המפגש הזה שהוא עשה בבית ראש ההמשלה, הוא אירוע PR ולא יותר. וגם שם, הכל היה מאד סטיגמטי. כולם הגיעו עם לבוש מסורתי כדי שבתמונות ובוויזואליה יהיה ברור שמדובר בערבים. חבל שלא הביאו גם גמל. יש בזה הרבה קולוניאליזם, מתייחסים לערבים כאל טיפשים שאפשר לרצות אותם באיזה אירוע מצולם".
-וכשזה המצב, מה השאיפה שלך להמשך? היית רוצה לעבור לתקשורת מיינסטרים ארצית?
"הייתי רוצה לראות את התחום הזה מתפתח בחברה הערבית. אני רוצה להישאר במקום בו אני נמצאת, אבל רוצה שתהיה לנו תקשורת מגוונת, חזקה, נושכת, חוקרת, שתהיה תחרות. שלא שנפחד לעשות תחקיר על חברה מסוימת, כי אולי היא תפסיק לפרסם אצלנו".
-זה משהו שקורה?
" לא באופן גלוי, אבל מי ירצה לחשוף עברות באיזה עסק גדול או בין פוליטיקאים? מי ירצה לסבך את עצמו? יעדיפו לא לגעת בזה. אני רוצה שהשוק שלנו יתחזק, יגדל ואז גם אולי אנשים יראו בתחום הזה עתיד ולא יהססו לגעת בו".
-ומה לגבי גופי תקשורת ארציים בעברית?
"לא אני ולא עיתונאים שאני מכירה, מוכנים ללכת לתקשורת המיינסטרים ולהתאים את עצמנו כדי 'למצאו חן', לא נהיה 'לוסי אהרישים'. אם יש רק פרופיל מסוים שתקשורת המיינסטרים מוכנה לקבל, אז לא תודה. אני לא אכנס למקום של 'ערבי מחמד'. זה מסוכן עוד יותר כשהעיתונאי מאבד את הזהות שלו ו'מתאים את עצמו' מבלי שיבקשו ממנו.
יש לי חברים, במאים, עורכים שלא מצליחים למצוא את עצמם בשוק, אבל הם לא היו מוכנים לשנות את עצמם, ולכן גם התקשורת הישראלית לא ממש מקבלת אותם בזרועות פתוחות. ולמרות זאת, אני מתפללת ועדיין מאמינה שנוכל ליצור פה, לעשות פה עיתונאות אמיתית. כי יש לזה מקום ויש לזה ביקוש, רק לנסות, כמו שאני עושה ברדיו א-שמס. כי הנה, כשעשיתי זה הצליח, ואני מקבלת גיבוי והערכה מלאים. אנחנו צועדים למקום נכון, זה מתפתח רק צריך סבלנות ושוב, לנסות".
 

תגובות לכתבה(41):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 32.
    כמה רוע.. הגזמתם לגמרי (ל"ת)
    איילת נעם 03/2015/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 31.
    מה זה? טרולים של ברוך מרזל עשו פה התקפה?! (ל"ת)
    תומר 03/2015/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 30.
    ואו, אנשים אתם דוחים
    אייל 03/2015/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תסתכלו על התמונה הרחבה יותר, ותגידו לי שהיא לא צודקת לפחות בחלק מהדברים. היא משתפת בדברים אישיים שהיא עוברת ובדעה האישית שלה, אפשר לעשות דיון על דעה... אבל באיזה קטע אתם פוסלים דעה של מישהו אחר?! מה הופך אתכם לטובים ממנו!?
    סגור
  • 29.
    תגורי במדינה אחרת (ל"ת)
    ויקי 03/2015/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 28.
    עד אחת מנסה לעשות משהוא מעצמה (ל"ת)
    דליה 03/2015/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 27.
    את לא מגיעה לקרסוליים של לוסי אהריש
    מי את בכלל 03/2015/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לוסי לא מחפשת כותרות כמוך היא רוצה להשתלב. לכי תשתי מהמים של עזה גזענית שכמותך.
    סגור
  • 26.
    מה היו עושים ליהודי שהיה מדבר כך באירן/טורקיה
    חיים 03/2015/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לך מזל גדול שאת חיה במדינה יהודית-דמוקרטית....יהודי אירן/טורקיה לא יכולים להניף את דגלי ישראל בחופשיות מחשש לשחיטה אלימה....אבל לכם אין בושה-אתם מניפים את דגלי האויב הפלשתיני בחןפשיות.
    סגור
  • 25.
    מרזל אנחנו יודעים שכל התגובות כאן הן שלך (ל"ת)
    כנראה שהיא צודקת 03/2015/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    היא יכולה לדבר. השמאל נתן לה גושפנקא .
    אנונימי 03/2015/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השמאל ממש כמו נטורי קרטא: רוצים לפזר אותנו בגויים בחזרה (היו לא יהיה ).
    סגור
  • 23.
    את הכפילה של זועבי (ל"ת)
    בטי 03/2015/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    אני מציע לך לכי לגור בעזה או אצל אבו מאזן (ל"ת)
    שיהיה לך טוב 03/2015/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    מי של קיצוני הוא "ערבי מחמד" ..תמשיכו להתבוסס
    איציק 03/2015/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בטיפשותכם ככה תגיעו רחוק מאד.
    סגור
  • 20.
    מקבולי נאסר עיתונאית?
    מאיר 03/2015/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדברייך אני לומד שהקנאה בלוסי היפיפיה ממש הורגת אותך. את אומרת שנתניהו גזען את בדיוק אותו דבר מהצד השני .אמי גם משוכנע שאת רווקה וזו הדרך שלך לפורקן ,יש דרכים יותר כייפיות ,האמיני מניסיון
    סגור
  • 19.
    כבוד להיות לוסי אהריש-עושה עבודה מצוינת (ל"ת)
    כן ירבו 03/2015/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    שתמשיך לשדר ברדיו העלוב והלא רלבנטי שלה (ל"ת)
    עוד פרובוקטורית בשקל 03/2015/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    מי שלא טוב לו פה מוזמן לעבור למדינה שכנה (ל"ת)
    חן 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    תראיינו גם ימיניים (ל"ת)
    אולי 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    צביעות
    מיכאל 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טונות של צביעות, המפלגה הערבית לא הייתה מוכנה לחתום הסכם עודפים אפילו עם מרצ ! אין להם שום הכרה במדינת ישראל ! ולמי ששכח , עדיין אנו מוקפים עם מיליוני ערבים שרק מחכים לחורבן המדינה. מי שמזכיר שהערבים איך נאמר, לא בדיוק ידידינו , הוא גזען ? דומני שהוא ראליסט .
    סגור
  • חתימת הסכם עודפים מרצ- היה חשש רציני..ש
    גלילי 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתנועה המשותפת היה חשש רציני שהסכם עודפים כזה יפתח את הדלת לזליגת אלפים קולות של מתלבטים ערבים למרצ. אחוז גדול מהערבים היו מעונינים בשותפות ערבית יהודית אבל מפלגה כזו בין חד"ש למרצ שדיברו עליה הרבה במגזר הערבילפני הקמת המשותפת...דחתה אותה מרצ על הסף...וכך נאלצה חד"ש להצטרף ולמשותפת. אם בבחירות הקרובות (הבאות עלינו לטובה בעזרת השם בעוד שנתיים) אם מרצ תהיה מוכנה לרוץ יחד עם חד"ש אזי אתה וכמותך גם יהיה לכם ממה להתגונן ולתקוף..תמיד תמצאו את התירוץ..ובזה תסמוך על ביבי.
    סגור
  • 14.
    מקבולה נסאר - היא "'ערביית המחמד'". (ל"ת)
    מקנאה בלוסי 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    איזה תגובות נמוכות וקיצוניות (ל"ת)
    קלרה הקדושה 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אפילו ליברמן !!!! יצא נגד שנאת חינם...זה כמו
    ליברמן 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להגיד אני בעד להרוג אבל נגד שפיכת דם. ואני חשבתי שהעברית שלי שפה שניה...אני(מנסור חאמד) דורש ותובע פרס הנשיא כי מסתבר שהשפה וההשכלה העברית שלי ההיסטורית והעכשיווית!! היא לא פחות מאשר שפה אם. שיתביישו אנשים חסרי שורשים להתיימר ולחשוב שהם יכולים להנהיג, לנווט ולהכתיב את המציאות...
    סגור
  • 12.
    כותבים מכפר (ל"ת)
    נעמי 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    מי ביקש שתהיי 'מחמד'?
    רק שואל 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    רק ביקשו שלא תשתוללו ותזרקו אבנים. להזכירכם, עברו רק 3 חודשים מאז מהומות שבהן שרפו מכוניות לאחר ששאלו אזרחים "יהודי?" גם זה יותר מדי?
    סגור
  • 10.
    סתם אפס שחושבת שהיא מבינה משהו
    NATI 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא טוב לך כאן? הגבולות פתוחים לכי תמצאי לך מקום תחת השמש. אולי במצרים? אולי בסוריה? או אולי בעיראק? תנשקי את הישבן ליהודים....
    סגור
  • כנראה נישקת תחת להרבה אנשים חזקים ממך ונעלבת
    מנסור 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני לעומתך כל יום מנשק לאישתי את התחת ונהנה מאוד כי זה מה שאני מאוהב ורוצה. אבל אתה רק מעיד על עצמך כמה נעלבת מרוב שנישקת תחת בכפיה
    סגור
  • (ל"ת)
    ענק :) חחח 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • (ל"ת)
    ענק :) חחח 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    17:2411 חודשי מאסר לשייח' ראאד סלאח בגין הסתה
    עדכון חם 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    17:2411 חודשי מאסר לשייח' ראאד סלאח בגין הסתה לגזענות
    סגור
  • 8.
    רוחי אל עזה יא חאינה (ל"ת)
    אנטישמית 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    המצאה טיפשה
    פלסטין זה פייק 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעולם לא היתה מדינה כזו - בירדן או ערב הסעודית יש כל כך הרבה מקום שלא יודעים מה לעשות איתו ...אז תתכבדי
    סגור
  • 6.
    חיים פה בגן עדן
    זבל של אנשים 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומשתינים בקשת בושה למדינה
    סגור
  • 5.
    אנחנו היינו סמוכים ובטוחים שאת לא תהיי לוסי
    דוד 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אהריש את תהיי מחבלת דוגמת ראאד סאלח שנשלח לכלא היום על הסתה. כמה צפוי מאחת שכמוך.
    סגור
  • הדלקת משואה
    מאז שנתנו לאעריש הדל 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם מרימים ראש - טעות טעות טעות
    סגור
  • 4.
    הנהי והבכיינות הזה ?
    אולי די לפסטיבל 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    די נמאס לא רוצים לראות ערבים מתבכיינים ! רוצים להשתלב ? אז בכייף ! לא רוצים ? לכו לאבו מאזן שקיבל מיליארדים ועדיין הביוב זורם שם ברחובות עד היום
    סגור
  • 3.
    יא בינת אל כאלב
    לכי תגורי אצל עראפאת 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכי תגורי אצל עראפאת את מרדישה פלסטינית אז לכי לעזה שם תרגישי בבית
    סגור
  • 2.
    גם אם יתנו למועצות הערביות מיליארדים יעדיפו ל
    HAKY1 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השאר במחנות פליטים ודיעות קדומות .
    סגור
  • מי דיבר בבחירות על "השקופים" מי מדבר על אפליה
    גלילי 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בין ספרדים ואשכנזים? איפה יש מפלגה ליהודי ספרד ומפלגה ליהודים אשכנזים? ואתה מדבר על דיעות קדומות ושכונות עוני ? אדוני: כולנו חיים תחת אותו גג. אתם ואנחנו לא כל כך שונים מהבחינות האלה...אז אל תחשוב שאתה מקלל אחרים..תסתכל במראה...ודי עם ההשלכות.
    סגור
  • זו גזענות מה שכתבת (ל"ת)
    ליאת 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • (ל"ת)
    צודק 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    לאומנות מיותרת. האם זו שנאת ישראל? (ל"ת)
    אייל 03/2015/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור