שיווק ופרסום

מיקי רוזנטל נגד גוגל ופייסבוק: מוביל חקיקה למיסוי התאגידים

בהצעת החוק מתמקד רוזנטל ב-3 נושאים מהותיים: פרטיות, מונופוליזם ומיסוי. עוד בהצעה: תאגידים דיגיטליים יחויבו לאפשר למשתמש לעיין בכל המידע, גולמי או מעובד, שנאסף עליו במישרין או בעקיפין
משה בנימין |  2
מיקי רוזנטל. נלחם בטייקונים (צילום יח"צ)
חבר הכנסת מיקי רוזנטל ממפלגת המחנה הציוני מקדם חקיקה למיסוי על תאגידי הענק פייסבוק וגוגל - בשורה שמשרדי הפרסום בישראל ישמחו לשמוע ויותר מכך לראות אותה נכנסת לתוקף. לדברי רוזנטל "גוגל, פייסבוק ותאגידי הענק הדיגיטליים הם הטייקונים החדשים שעוסקים באיסוף מידע אישי בהיקף בלתי נתפס ומכירתו לגורמים אינטרסנטיים, כוח מונופוליסטי מופרז וריסוק מתחרים עסקיים, הכל ללא פיקוח ופטור ממס".
בהצעת החוק מתמקד רוזנטל ב-3 נושאים מהותיים: פרטיות, מונופוליזם ומיסוי. לדבריו "גוגל ופייסבוק חצו את הגבול. הטייקונים החדשים אוספים מידע על מצבנו הרפואי, הכלכלי והמשפחתי לשימוש בעלי אינטרס. הם מאתרים בני נוער במצב נפשי קשה לצורך מכירת המידע הרגיש וכן, מבצעים ניסויים דיגיטליים על המשתמשים בלא ידיעתם. קיים גם חשש אמיתי להשפעת תאגידית מכוונת על גולשים ומניפולציית על תוצאות בחירות דמוקרטיות".
לאפשר למשתמש לעיין בכל המידע שנאסף עליו במישרין או בעקיפין
החוק החדש המוצע על ידו יציב גבולות חדשים לאיסוף מידע פרטי, לפיהן: הגבלת איסוף מידע ומכירתו בתחום מצבו הרפואי, הנפשי ומידע פלילי על המשתמש. בנוסף ייאסר איסוף מידע על משתמשים קטינים ללא אישור אפוטרופוס. החוק יחייב הסכם תנאי שימוש פשוט ונהיר בין התאגיד למשתמש.
כמו כן, תאגידים דיגיטליים יחויבו לאפשר למשתמש לעיין בכל המידע, גולמי או מעובד, שנאסף עליו במישרין או בעקיפין. בנוסף, תחת הכותרת של "פייק ניוז", משתמש שהוכיח כי מידע שפורסם בעניינו אינו אמת יוכל לדרוש הסרתו לצמיתות. זכות נוספת שמועלה היא "הזכות להשכח" לפיה משתמש שבחר להתנתק מתאגיד דיגיטלי יוכל לדרוש את מחיקת כל המידע שנאסף לגביו. במקרה של הפרת החוק יוטלו עלפי החוק סנקציות בדין מנהלי, הטלת קנסות ואפשרות לתביעה אזרחית בישראל של משתמש נגד התאגיד.
מונופולים שצריכים לחול עליהם הגבלים עסקיים
בעניין המונופוליזם מזכיר רוזנטל את החשש העולמי ולא רק הישראלי, מעצם העובדה שגוגל ופיסבוק מחזיקים בשליטה כמעט בלעדית בשירותי המידע ובשוק הפרסום ברשת. על פי נתונים שהוא מצרף להצעת החוק: לגוגל נתח שוק של 90% בתחום החיפוש, ו–89% מהגולשים באינטרנט משתמשים בפייסבוק. "כמעט כל פעולה של הגולש ברשת תלויה בשתי פלטפורמות הענק הללו. הדבר מאפשר לטייקונים החדשים לבצע מניפולציות בתוצאות החיפוש ובתפוצת מידע ברשת לשם פגיעה במתחרים וחיזוק המונופול".
רוזנטל קורא להגדיר את גוגל ופייסבוק כמונופולים שעליהם צריכים לחול הגבלים עסקיים רלוונטים לתחרות בשוק הישראלי. כך יהיה ניתן להטיל סנקציות על מניפולציות שלהם בתוצאות החיפוש לשם החלשת מתחרים מקומיים כדוגמת אתרים ואפליקציות ניווט, השוואת מחירים, איתור עסקים וכו.
לעניין המיסוי, החוק החדש של רוזנטל קובע חובת תשלום מס חברות בישראל. לשיטתו, גם אם עיקר הפעילות מתבצע באמצעות האינטרנט, אם נציגי החברה מעורבים באיתור לקוחות ישראלים, באיסוף מידע וניהול קשרי לקוחות, ואם אתר החברה מוצג גם בשפה העברית, תחוייב החברה לשלם מס חברות בישראל. גם אם אין לה מרכז פיזי משמעותי, אלא רק נציגות.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עוד סוציאליסט שלא חושב על השלחות
    רובי 11/2017/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מפלגת אבודה
    סגור
  • כל הכבוד
    דור 11/2017/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהצלחה רבה מיקי. בן אדם שחושב על אנשים
    סגור