פרסום ושיווק

הרייטינג, ההשקעה וההכנסות: תאגיד כאן חותם חודש מונדיאל

איזה חודש זה היה: רייטינג נהדר, טירוף בדיגיטל, וכ-25 מיליון שקלים הכנסות מתשדירים, חסויות ומכירת זכויות שידור. וכמה היה ההוצאות הכספיות של כאן?
אלכסנדר כץ |  5
נבחרת צרפת מניפה את גביע העולם בכדורגל 2018 (צילום גטי אימג'ס)
החודש החלומי של ערוץ כאן 11 (וגם שלנו, אוהדי הכדורגל) הסתיים אמש (יום א') עם הניצחון של צרפת על קרואטיה 4:2 בגמר המונדיאל הנהדר. כעת, עם שוך מבצע השידורים מרוסיה והחזרה של כולנו לחיים האמיתיים, הגיע בתאגיד השידור כאן עת הסיכומים.
מבחינת רייטינג, היו אלה שבועות נפלאים לתאגיד השידור. השוויון בשעות בין רוסיה לישראל, הניב נתוני צפייה גבוהים למשחקים ששודרו בשלב הבתים ב-3 רצועות השידורים של 15:00, 18:00 ו-21:00, ובשלבים המאוחרים יותר ב-17:00 ו-21:00. ממוצע כלל המשחקים בכל הרצועות (לא כולל משדר הגמר) עמד על 16.5% למשחקים ששודרו בכאן 11, גבוה מטורנירים אחרים ששודרו בשנים האחרונות בערוץ 1 המנוח - 13.9% במונדיאל 2010 בדרום אפריקה, ו-13.9% במונדיאל 2014 בברזיל. גמר המונדיאל אתמול הניב 37.2%, מהגבוהים שהיו ב-20 השנים האחרונות. בסך הכל נחשפו למשחקי המונדיאל בטלוויזיה 3.8 מיליון איש.

גם מהדורת 'חדשות הערב' נהנתה מנתונים גבוהים, לעיתים דו-ספרתיים, כאלה שהשידור הציבורי לא הכיר מאז תחילת המילניום (אתמול למשל קיבלה המהדורה שיא של 16.8%, מיד לאחר הגמר).
התאגיד גם רשם הצלחה גדולה בתחום הדיגיטל. על פי נתונים שכאן שחרר הבוקר, עולה כי בחודש האחרון נרשמו 6.2 מיליון צפיות בפלטפורמות הדיגיטל של כאן 11. בממוצע זכו המשחקים לממוצע צפייה 113 אלף איש בדיגיטל, ובקטעי ה-VOD באמצעות נגן היוטיוב והנגן הייעודי באתר כאן, היו כ-43 מיליון צפיות.


ארגנטינה נגד ניגריה, מונדיאל 2018 (צילום גטי אימג'ס)

מתחילת חודש יוני נרשמו 422 אלף הורדות לאפליקציה של כאן, ואפליקציה הייעודית לטלוויזיה החכמה נרשמו עוד 150 אלף הורדות. עוד נתון שמצביע על העלייה הגדולה בצפייה בתכני ספורט באמצעים דיגיטליים, הוא זה: במהלך המונדיאל נרשמה עליה של 30% בתעבורת האינטרנט בישראל.
הכנסות בעשרות מיליוני שקלים, וההוצאות?

רשות השידור המנוחה רכשה את זכויות השידור לטורניר 6.35 מיליון יורו – מתוכם היא שילמה בתקופתו 2.57 מיליון, ואילו התאגיד השלים את ההפרש - 3.78 מיליון אירו (כ-15-16 מיליון שקלים). 

עלות הפקה של חברת מזמור הפקות עמה על 6.2 מיליון שקלים, פלוס מע"מ של עוד כמיליון שקלים. מדובר על הצעה נמוכה משמעותית מכל ההצעות שהתאגיד קיבל, והצעת מזמור כללה אולפן ראשון בישראל לשידורי 4K. שליחת הכתבים לרוסיה, ובימים האחרונים לצרפת וקרואטיה, היא על חשבון חטיבת החדשות של כאן, והיא חלק מתקציבו השנתי. 
אגב, "משבר ה-4K", במסגרתו זווית הצילום במשחקים הראשונים הייתה בפריים מרוחק, חייבה לרכוש גם שידור HD לאחר הביקורת הקשה של הצופים. בלת"מ זה עלה לתאגיד עוד 600 אלף שקלים.

כך יוצא שההוצאה של התאגיד על המונדיאל עמדה על כמעט 23 מיליון שקלים, אבל בתאגיד גם נהנו מהכנסות גבוהות מפרסום ומכירת זכויות שידור. בהמשך מכר התאגיד 11 משחקים לשידור בערוצים אחרים - 9 לערוץ הספורט ו-2 לקשת 12. על פי הערכות, ההכנסות ממכירת אותם משחקים הסתכמה ב-5 מיליון שקלים, כחצי מיליון שקל למשחק. אגב, בתאגיד ציפו בתחילה למכור 17 משחקים תמורת לפחות 8.5 מיליון שקלים, אולם נאלצו מאוחר יותר לשנות את תנאי המכרז למכירת המשחקים.



שלום מיכאלשווילי באולפן המודיאל (צילום: רן יחזקאל)
לצד זאת, התאגיד גם רשם כ-20 מיליון שקלים ממכירת חסויות ותשדירי שירות. מדובר על חסויות ותשדירים שנמכרו לשידור באולפן המונדיאל ש"עטף" את המשחקים עצמם – לפני המשחק ואחריו. מדובר על חבילות פרסום מיוחדות. בניגוד לערוצים מסחריים, כאן אינו יכול למכור פרסומות, ולכן היה מוגבל בהכנסות אותן יכול היה ליצור באירוע כזה, בו שידר 53 משחקים במשך חודש.
אגב, על פי נתוני חברת יפעת בקרת פרסום, ההכנסות של התאגיד עומדות על סכום גדול יותר של כ-35 מיליון שקלים. על פי הניתוח של יפעת, המפרסם הגדול ביותר הוא הטוטו (המועצה להסדר ההימורים) עם 2.6 מיליון שקלים, חברת אלקטרה מוצרי צריכה עם 2.3 מיליון שקלים, וביטוח AIG, שטראוס ומקדונלד'ס עם 1.9 מיליון שקלים כל אחת מהחברות הללו.
בניגוד לגופי שידור ספורט אחרים דוגמת צ'רלטון, תאגיד כאן אישר ליותר מ-2,000 בעלי מסעדות, פאבים ובתי קפה לשדר את משחקי המונדיאל ללא תשלום, כל עוד הם אינם מפיקים תועלת מסחרית מהקרנת משחק, לדוגמה במקרים בהם מאורגן ערב הקרנה לקהל הרחב שבמסגרתו גובה המקרין דמי כניסה לאירוע. כך יוצא שבתי קפה, פאבים ומסעדות שהקרינו משחקים, לא חויבו על אותו שידור, משום שהכנסותיהם נובעות מהמזון והשתייה אותו הם מכרו. בתשלום שכן מכירת מזון ומשקאות. צ'רלטון למשל, דורשת מבתי עסק תשלום "פר-ראש" באירועים מסוג זה, ונלחמת עם בתי עסק סרבניים בבתי משפט.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    מעדיפים להסתיר: מי שרכשו את המונדיאל היו "רשות השידור"
    עובדה 17/07/2018 01:44
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כן, זו ש"כאן" צמחה על חורבנה ודורכת על פגריה וגופותיה היא אשר רכשה והכינה את שידורי המונדיאל 2018 !
    סגור
  • 4.
    בנק הפועלים שילם מליונים, המון פרסומות ופרסומות סמויות
    שישקו 17/07/2018 00:23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כתבות עם מנהלים בבנק הפועלים לגבי הכלכלה של המונדיאל...בכלל לא פרסומת סמויה...פחח
    סגור
  • 3.
    כל הכבוד לערוץ 11
    אוהד כדורגל 16/07/2018 19:28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הבאתם את המשדרים ברמה גבוהה מבלי להיכנס לאופי הפרשנים.
    סגור
  • 2.
    הרייטינג ללא לקוחות הוט בגעתיים שהיו מנותקים תקלה (ל"ת)
    ישראל999 16/07/2018 18:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    אם המושחתים בכנסת היו מנהלים היו בחוב של 100 מליון
    תום 16/07/2018 16:23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    רק על החודש הסה
    סגור