שיווק ופרסום

סערת פיטורי הקריקטוריסט: התפטרות מחאה בג'רוזלם ריפורט

העיתונאי חיים ווצמן שכותב בג'רוזלם ריפורט מבית ג'רוזלם פוסט יותר מעשור, הודיע לעורך כתב העת, שהפסיק את ההתקשרות עם אבי כץ, כי החליט להתפטר
אלכסנדר כץ |  9
הקריקטורה של אבי כ"ץ בג'רוזלם ריפורט (צילום מסך - עמוד הפייסבוק של אבי כ"ץ)
אחרי פיטוריו של המאייר אבי כץ מכתב העת ג'רוזלם ריפורט, הודיע העיתונאי חיים ווצמן לעורכיו באותו עיתון כי החליט להתפטר מתפקידו, לאחר עשור בעיתון ששייך לג'רוזלם פוסט. על החלטתו הודיע אמש (יום ד') בפוסט ארוך שפרסם בפייסבוק.
שלשום החליט עורכו של ג'רוזלם ריפורט, סטיב לינדי, להפסיק את ההתקשרות עם המאייר הוותיק אבי כץ, בשל הסערה שעוררה קריקטורה של כץ שפורסמה ביום ראשון בו מוצגת תמונת הניצחון של ראש הממשלה בנימין נתניהו וחבריו לקואליציה בהצבעה על "חוק הלאום", כשפניהם הם למעשה פני חזיר.
והנה התמונה המקורית שצולמה על ידי אולבייה פיטוסי

הקריקטורה המלאה של אבי כ"ץ
הקריקטורה שהציגה בין היתר את נתניהו, וחברי הכנסת דוד ביטן ואורן חזן (שמרים את ידו ומצלם סלפי, א"כ) זכתה לאלפי שיתופים ברשתות החברתיות, והניבה גל גינויים כשרבים השוו אותה לקריקטורות נאציות. לצד המתנגדים, התומכים טענו כי האיור זכה להשראה מספרו של ג'ורג' אורוול 'חוות החיות', ולמעשה מדובר בסאטירה על הממשלה. מדובר במשל משל פוליטי וביקורתי נגד המשטר הסובייטי בזמנו, כשמהפכה למען שוויון הופכת בסופו של דבר לשלטון עריץ". עם אבי כץ אייס הצליח לשוחח רק באמצעות הפייסבוק, אולם לא הגיב לאירועים סביבו.
במכתב ששלח לעורך הריפורט לינדי, מי שהיה בעבר עורך ג'רוזלם פוסט, הודיע ווצמן כי "בעקבות פיטוריו של אבי כץ, אני מודיע לך כי לא אכתוב עוד בג'רוזלם ריפורט. אני לא יכול להיות משויך לעיתון שזורק כף איש צוות שלו, רק משום שהצליח לעצבן כמה קוראים. עיתונאות, כשעושים אותה טוב, תמיד מכעיסה כמה קוראים, והמחוייבות של העורכים היא לעמוד אחרי העיתונאים והחברים האחרים בצוות כאשר הקוראים מתלוננים. זה נכון עוד יותר במקרה של קריקטוריסטים שתפקידם הוא סאטירה - וסטיריקן טוב לא אמור לדאוג מכעסם של האזרחים".
 הפוסט של ווצמן
"אני כותב יותר מעשור בג'רוזלם ריפורט, ואין לי ספק שהרגשתי קוראים. לזכותך ולזכותם של העורכים הקודמים, לא היה מקרה אחד בו הוטל וטו על סיפור שלי בגלל הדעות שהובעו בו והאופן בו הוא מציג את החברה הישראלית. אני מצפה שאבי כץ, מאייר מוכשר עם היסטוריה ארוכה במגזין, יזכה לאותו יחס בדיוק". לסיכום, כתב ווצמן במכתב ללינדי אותו גם פרסם בפייסבוק, כי הוא אסיר תודה למגזין על שנתן לו את הזכות לעבוד בו. "זו היה דרך גדולה, ואני מצטער שזה הגיע לסיומו", כתב.
סיום העסקתו של כץ הולידה לא מעט תגובות מצדם של ארגונים חברתיים וכאלה שעוסקים בתקשורת. מועצת העיתונות הודיעה כי היא "קוראת לבעלי ועורכי העיתון להבהיר בהקדם את הסיבות והנסיבות להפסקת העסקת המאייר והקשר שלהם לפרסום הקריקטורה. המועצה מגנה כל פגיעה בעיתונאים ובפרנסתם על רקע הבעת דעה, במיוחד בתחום קריקטורה העושה שימוש נרחב בהקצנה סאטירית".
המועצה להגנה על חירויות, קואליציית-גג חדשה המורכבת מארגוני זכויות אדם ערבים ויהודים, בהם האגודה לזכויות האדם, בצלם ועדאלה, מסרה כי הארגונים "רואים בחומרה את ההחלטה על פיטוריו של הקריקטוריסט אבי כץ מעיתון ג'רוזלם פוסט (בפועל מג'רוזלם ריפורט שבבעלות הפוסט, א"כ) בגלל קריקטורה ביקורתית שלו. זאת ועוד, אנו רואים בחומרה רבה את הצרת מרחב החירויות האישיות והקבוצתיות בתחומים שונים, ובעיקר הפגיעה בחופש הביטוי, חופש המצפון וחופש העיסוק. פגיעה בעיתונאי בשל הבעת דעה הינה צעד מסוכן ופסול. אנו קוראים לעורכיו של כץ לחזור בהם".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    איך קורה שמזדהים עם האנטישמי ולא עם הקורבנות??????????? (ל"ת)
    תמהני 07/2018/28
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • הקורבנות הם המיעוטים בגלל חוק הלאום הבזיוני הזה
    האמת 08/2018/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה אמיתי או בוט של הימין? כבר אי אפשר לדעת בימים האלה
    סגור
  • 4.
    המועצה להגנה על חירויות ????
    דורון 07/2018/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חחחחח חרויות של מי ? של רוצחים ? של טרוריסטים ? של גזענים ? של שמאלנים קיצונים ? לכו תגינו על החרויות בעזה ובסוריה.
    סגור
  • לכו תגנו על האנטישמים הפולנים והנאצים האוסטרים
    הנלחם בבוטים 08/2018/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הימין - הפח הזבל האנושי
    סגור
  • 3.
    למה המתלהמים מפחדים מקצת סאטירה טובה?
    חוק הלהום 07/2018/26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סאטירה בריאה עוזרת למי שצריך לשמור על פרופורציה
    סגור
  • 2.
    לשמאל מותר הכל
    חני 07/2018/26
    הגב לתגובה זו
    1 2
    חפש העיתונאות היה תמיד חד סיטרי.עד מתי?
    סגור
  • מותר לו כמו להעלות פייק כמו אדם גולד או התוכניות ב-20? (ל"ת)
    הנלחם בבוטים 08/2018/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    איזה ערך עיתונאי יש לקריקטורה הזו מלבד הגחכה ושינאה? (ל"ת)
    עיתונאות מתקדמת 07/2018/26
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • לקריקטורה אין ערך עיתונאי. קצת כמו ישראל היום (ל"ת)
    שושו 08/2018/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור