שיווק ופרסום

הפרסום הדיגיטלי ב-2019: איך מתכוננים לטירוף הזה?

נכון שאמרו לכם ש-2018 תהיה מאתגרת עבור מפרסמים בעידן הדיגיטלי? אז 2019 תביט על קודמתה ותגחך. רוית בכמן מתכוננת לשנה הבאה "כפי שנערכים לתופעת טבע" 
רוית בכמן |  3
2019 בדיגיטל (צילום iStock)
"Change is happening faster than ever before - yet it will never happen this slowly again". את השורה הנפלאה הזו הגה ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו בוועידת המדינות המתועשות שהתקיימה בדאבוס השנה ואני "גונבת" אותה כי היא ממחישה בצורה הטובה ביותר את הנקודה בה אנחנו נמצאים בעולם הצרכני, הטכנולוגי ואפילו הבינאישי אם תרצו, כאשר כל אלו ישפיעו מן הסתם על הדרך בה משווקים ומפרסמים יפעלו כדי להגיע לקהל שלהם בהצלחה ב-2019.
קצב השינויים בעולם הדיגיטל, שהוא בעצם ה-עולם (כי החיים שלנו הם דיגיטליים מהרגע בו אנחנו מתעוררים ובודקים וואטסאפ/ אימייל/ אינסטגרם/ פייסבוק ועד הרגע בו אנחנו נרדמים, תודה לאל) הוא מ-ש-ו-ג-ע. כל יום מכריזים על פיצ'ר חדש בסטורי, על אפליקציה חדשה שמייצרת סטיקרים לווטסאפ ועל שינוי אלגוריתם לתוכן בפייסבוק.
רוצים את זה במספרים? קבלו נתון שידהים אתכם: בשנתיים האחרונות בלבד, נוצרה 90% מהדאטה הדיגיטלית בעולם. 90% מהנתונים שאנו משאירים אחרינו נוצרו!! איך זה קרה? שימו לב לסרטון הזה המתאר כמה דאטה מתקבלת בדקה אחת בפלטפורמות השונות. 
 
הקצב המסחרר של השינויים, המוצרים והפלטפורמות, לצד הצרכן שהופך חכם, חשדן וחרד על פרטיותו, מעמידים אתגר עצום למפרסמים שרוצים להתחבר לקהל שלהם בצורה הרמטית ולייצר קשר אמיתי ונאמן לאורך זמן.
אז איך מתכוננים ל- 2019?
בדיוק כפי שמתייחסים לתופעות טבע - ברגע שמצליחים להעריך מה עתיד לקרות, כך יודעים להתכונן כראוי. הנה הם הטרנדים המובילים שהולכים ללוות אותנו ב-2019 בעולם הדיגיטל.
התחייבות מותגית 
נכון לרגע כתיבת שורות אלו, יש בעולם 3.196 מיליארד משתמשים ברשתות חברתיות. אני כנראה לא אחדש לכם כלום אם אומר שגם אם אתם קוקה קולה וגם אם אתם מספרה שכונתית, אתם חייבים להיות שם, אבל היום, לשלוט ולהיות מאסטר בפלטפורמה אחת כבר ממש לא מספיק. הקהל שלכם בפייסבוק הוא שונה מהקהל שקורא את הבלוג ושונה מהקהל שרואה רק את הסטורי. כל תוכן חייב לקבל טרנספורמציה למקום בו הוא מועלה. וגם זה. לא מספיק.
הקהל היום רוצה שהמותג יתחייב אליו. הוא לא רוצה סטוצים או יחסי און אנד אוף, הוא רוצה מערכת יחסים אמתית - שתתנו לו תשומת לב, שתבינו את הצרכים שלו, שתעבירו לו תכנים שמתאימים רק לו ותפורים למידותיו והוא גם רוצה שתהיו שם בשבילו 24/7.
"אין מצב" אתם אומרים לעצמכם ומוסיפים גלגול עיניים מזלזל? שימו לב לנתון הבא: 1 מתוך 3 צרכנים יציין שם של מותג במסגרת פעילות הסושיאל האישית שלו. הם יקנו את הכריך שלכם לצהריים ויתייגו אתכם, הם ישתפו את הפוסט של מותג הסמארטפון שלכם ויציינו שהרגע רכשו כזה. וזו הדרך שלהם לומר לכם המפרסמים - "תודה". עכשיו תחליטו אם זה שווה לכם.
לכתוב ללא מילים
מותגים הפונים לקהל צעיר (אבל לא רק) יפגשו ב-2019 קהל שבאנגלית מכנים אותו post-literate society. ניכנס לעידן בו אימג'ים, אייקונים וסמלים יהיו צורת התקשורת המועדפת והפופולרית בקרב צרכנים רבים שיעדיפו אותם על גבי טקסט. "אנשים תוהים מדוע הבת שלהם מצלמת 1,000 תמונות ביום", אמר איוון שפיגל, מנכ"ל סנאפצ'ט, "מה שהם לא מבינים, זה שהיא פשוט מדברת". מותגים יצטרכו להתאים עצמם לשינויים החברתיים-תקשורתיים ולהתחיל לתקשר עם הקהל שלהם באמצעות טקסטים קצרים בהרבה (אבל בעלי משמעות רבה!), אימוג'ים, ממים, גיפים, סטיקרים וכו'.
חיפוש קולי
עשרות סטארטאפים עובדים במרץ בשנה האחרונה על טכנולוגיות לזיהוי וחיפוש קולי. השעונים החכמים, החיבור הסימביוטי למובייל, צמיחת "האינטרנט של הדברים", מפחיתים את השימוש במקלדת ומעלים את השימוש בקול שלנו על מנת לבצע דברים.
ההערכות הן שעד 2020, 50% מהחיפושים בגוגל יהיו קוליים. מהי המשמעות למפרסמים? בעיקר הרבה כאב ראש. אם היום, אפשר יחסית בקלות להופיע כאחת מ- 10 תוצאות החיפוש בגוגל, אז בעידן החיפוש הקולי, מפרסמים יצטרכו להשקיע הרבה יותר ב- SEO קולי כדי להופיע ראשונים בתוצאות החיפוש של הכלים השונים, המציגים תוצאות בודדות בלבד, לעיתים אפילו רק אחת.


סטורי סטורי סטורי
הצרכנים של היום הם מולטי טאסקרים, תזזיתיים, הם לעיתים אפילו "חרדים" מהסיכוי לפספס או להחמיץ את מה שקורה סביבם (FOMO = Fear Of Missing Out). מפרסמים צריכים להבין את הצורך הזה ולהשתמש בזה כדי להגיע לצרכנים שלהם. זה התחיל בסנאפצ'ט עם "הסיפור שלי", המשיך עם הסטורי של האינסטגרם והפייסבוק ועכשיו, אפילו יוטיוב נכנסה למשחק ומשיקה את Reels. מפרסמים ב-2019 יצטרכו להגביר את הנוכחות שלהם בפלטפורמות האלו ולקחת חלק נכבד יותר במיקרו-רגעים של הצרכנים שלהם.
מה זה REELS? יוטיוב השיקה בחודש האחרון פיצ'ר חדש בשם סטורי (בעבר נבחן תחת השם REELS) והוא פתוח כרגע ליוזרים עם חשבון של 10K עוקבים ומעלה. יוטיוב ראתה מן הסתם את הטירוף סביב הסטוריז, אבל אין לה כוונה להפוך לאינסטגרם 2. כל סטורי פתוח לשבוע ולא ל-24 שעות והמטרה היא להתמקד בערוצים, לפחות נכון לעכשיו, מצליחים מאוד שגם כך מביאים הרבה טראפיק לפלטפורמה. בדומה לאחרים, גם כאן ניתן להוסיף מוזיקה, וידאו, סטיקרים ובשונה, צופים יכולים להגיב בלייק או לב לסטוריז המועלים.
אותנטיות מנצחת. תמיד
שנת 2019 תכריח מותגים להיות אותנטיים וכנים הרבה יותר משהיו בעבר. מסחר בנתוני גולשים, פרצות אבטחה במערכות גדולות, משבר האמון בפייסבוק, כל אלו הפכו את הצרכנים לחשדנים פי מאה בפרסום ככלל ובמותגים בפרט.
אם כך, מה יעשו מותגים שהצרכנים כבר לא מאמינים להם? יעזרו בכלי הכי אנושי שיש - בני אדם: שיתוף תוכן גולשים - השנה, יותר מאי פעם, יתנו מפרסמים את הבמה לצרכנים. מותג שעושה זאת בצורה מדהימה הוא Go Pro, שלעומת כל מתחריו, כמעט ולא משלם על פרסום "מותגי" אלא משקיע משאבים רבים בפרסום תוכן הגולשים שלו. 5,000 תכנים עם ציון המותג Go Pro מועלים בצורה אורגנית מדי יום. איך זה קרה? כי המותג פשוט מאדיר את הצרכנים שלו בכל הכוח - משתף את סרטון הקפיצה שלהם מהצוק, את הצניחה החופשית, את הצלילה במים עמוקים והקהל - מחזיר אהבה בכמויות.
 
משפיענים - בר רפאלי OUT, אמא מהוד השרון עם אלפי עוקבים IN
כל דבר שאכתוב פה יהיה טיפה בים של שוק המשפיענים שמניותיו עולות מדי יום. מבחינת הצרכנים, שימוש בסלבס ברשתות החברתיות היום, הוא כמעט שווה ערך לפרסומת 30 ש' בטלוויזיה. לעומת זאת, 30 אימהות שילדו השנה, המשתפות ברשתות את המתכונים הבריאים שהכינו לתינוק שלהן בעזרת הבלנדר המדהים של מותג X, נחשב לתוכן אותנטי, מעורר הזדהות, כזה שאפשר לסמוך עליו. 2019 תהיה שנת המיקרו-משפיענים, אלו שהם שכנים שלנו, חברים שלנו, מדריכי כושר שלנו, שהם "לידרים" בתחומם ושיש להם אלפי אוהדים אוהבים ברשתות.
מהיר ועצבני
הצרכן של ימינו מאבד סבלנות תוך שניות. לא בכדי, השימוש בסרטוני 15 שניות שנעלמים תוך 24 שעות הכפיל את עצמו בשנה החולפת. ב- 2019 יצמחו ויבססו עצמן טכנולוגיות של בינה מלאכותית שיאפשרו מענה מהיר ככל האפשר לצרכים של הצרכנים שלהם, בין אם זה קבלת תוצאות חיפוש מהירות יותר, תהליך רכישה מהיר יותר ומענה אוטומטי אך פרסונאלי וחכם לשאלות או תלונות של צרכנים.
אחד הכלים שיצמח אפילו יותר ב- 2019 ויהפוך לחכם ויעיל פי כמה הוא הבוט, כאשר יותר ויותר מותגים ישתמשו בו כדי לתת מענה מהיר ויעיל לצרכנים וכדי להשתלב בשיח הבינאישי שלהם באפליקציות המסרים המידיים.
הנה דוגמא מצוינת של עסק לחוגים ופעילויות לתינוקות (נוסטלגיה מחופשת הלידה) המשתמש באופן מעורר התפעלות באוטומציה פרסונאלית במסנג'ר של פייסבוק.

​נכון שאמרו לכם ש-2018 תהיה מאוד מאתגרת עבור מפרסמים בעידן הדיגיטלי? אז 2019 תביט על קודמתה ותגחך. השנה הקרובה תהיה הרבה יותר מהכל. יותר פרסונאלית, יותר מהירת תגובה, יותר הצרכן במרכז וזה עוד לפני שבכלל הזכרנו את השתלטות תוכן הווידאו על חיינו או המציאות המדומה והמציאות הרבודה שיתפסו מקום נכבד בחיי הצרכנים שלנו.
אז קל זה לא יהיה, אבל היי, הולך להיות סופר מעניין!
*הכותבת, רוית בכמן, היא מנכ"לית ובעלים משותפת בסוכנות הפרסום 'קניבל מדיה'
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מדע בדיוני לאהבלים (ל"ת)
    אלי 12/2018/24
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 2.
    מעניין מאד אבלללללל
    אורי 12/2018/24
    הגב לתגובה זו
    5 1
    גם כתוב נהדר, תודה!. אבל רוית, בעצם התמקדת כאן במגמות שכבר קיימות שסביר שיתחזקו. האם יש לך הימור על טרנדים/שירותים שנמצאים ממש בהתחלה שלדעתך יכולים לתפוס? לדוגמא: איך ישפיע כל נושא ה-VR שאמור לבצע קפיצה משמעותית השנה, הארנק הדיגיטלי וכדו' תודההה
    סגור
  • 1.
    מרתק!
    רני 12/2018/24
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יאללה 2019, תפתיעי אותנו בענק
    סגור