שיווק ופרסום

חברות החוצות נגד קמפיין 'נעם': 'מסר פוגעני- לא נשתף פעולה'

המפלגה עתרה לוועדת הבחירות לאחר סירובן של חברות החוצות להעלות את הקמפיין האנטי להט"בי. היועמ"ש תמך בעמדת המפלגה, אך בחברות החוצות לא מתכוונים לוותר
משה בנימין |  14
קמפיין מפלגת נעם באיילון (צילום יחסי ציבור)
קמפיין החוצות של מפלגת נעם ("להיות עם נורמלי בארצנו") שעלה בשבוע האחרון בנתיבי איילון ובלוקיישנים נוספים, לצד פעילות דיגיטלית, מעורר סערה רבה וביקורת בקרב חלקים נרחבים בציבור הישראלי, המתנגדים למסרים האנטי-להט"ביים שלו. מתנגדות נוספות לקמפיין השמרני שנתפס כפוגעני כנגד ציבור הלהט"ב הן חברות פרסום החוצות שמסרבות לתת למסרים אלו במה, אולם פניית המפלגה לוועדת הבחירות המרכזית שנענתה אתמול (יום ד') בתגובה של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הופכת את העניין למורכב יותר.
היועץ המשפטי לממשלה החליט לקבל את העתירה של המפלגה "וזאת לנוכח הוראותיו המפורשות של חוק דרכי תעמולה", לדבריו. עם זאת יש לציין כי נעם לא צירפה את תשובתה העתירה של נעם לא כללה את נימוקיה של חברת שילוט החוצות כנען לסירובה להעלות את הקמפיין, למרות שהחברה העבירה את נימוקיה למפלגה וזו בחרה שלא לצרפם, כך אומרים היום בכנען לאייס. "למיטב הידיעה" כותב מנדלבליט, "המשיבה לא הציגה עד כה טעם מבורר לסירובה לבקשת העותרת. על כן, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי דין העתירה להתקבל, במובן זה שייקבע כי משווק פרסום, כהגדרתו לחוק דרכי תעמולה, אינו מוסמך להידרש לתוכן הפרסום, ככל שזה אינו מנוגד להוראת חוק ברורה". דברים אלו לא זוכים להתלהבות יתרה בקרב אנשי שילוט החוצות, וחלקם מאשרים כי ייתכן ויעתרו לבית המשפט נגד החלטת היועץ המשפטי לממשלה.


מתוך תשובתו של היועץ המשפטי מנדלבליט
כזכור, הרשימה העלתה קמפיין חוצות בולט בנתיבי איילון על שלטי הפרסום של חברת מרקעים-חוצות זהב בבעלותו של איש עסקי התקשורת אלי עזור, שעליו נכתבו מסרים כגון "שהנכד שלי יישאר יהודי - ישראל בוחרת להיות נורמלית"; "שהבן שלי יתחתן עם אשה"; גאווה וקניית ילדים או שהבן שלי יתחתן עם אשה", ועוד ברוח זו.
הרשימה ביקשה להעלות קמפיין דומה על דופן מלון פארק בירושלים, אולם חברת החוצות שמנהלת את הפרסום במקום י. מור, בשותפות של קובי מור ומגה מדיה (דני מולדבסקי) סירבה. במקביל סירבה גם חברת החוצות כנען מדיה לפרסם את הקמפיין של רשימת נעם וגם כנגדה עתרה המפלגה.


קמפיין מפלגת נעם. מתוך עמוד הפייסבוק של המפלגה
נכון לעכשיו, חברת הפרסום המחזיקה בזיכיון הפרסום על מלון פארק מסרבת לקמפיין של מפלגת נעם, הן בשל זמינות אך לא פחות מכך בעקבות המסר שלטענתם פוגע ברגשות הציבור. קמפיין קודם של המפלגה תחת המסר של "אבא+אמא=משפחה" עלה בעבר על קיר המלון אך הוסר לאחר מספר שעות בלבד על ידי חברת החוצות, מיוזמתה, ובעקבות פניית עיריית ירושלים להסיר את השלט. בעקבות זאת פנתה המפלגה לבית המשפט אך זה פסק לטובת עיריית ירושלים.

פרטי או ציבורי

בשוק החוצות מסבירים לאייס כי הפרט החשוב בעניין פרסום קמפיין שמעורר מחלוקת נעוץ באופיו של השלט - האם מדובר בנכס פרטי או בנכס עירוני-ציבורי. בתשובתה לוועדת הבחירות, חברת החוצות הירושלמית י.מור שסירבה לפרסום השלט על גבי המלון, אומרת כי העתירה "כוללת טענות מופרכות וחסרות בסיס". י.מור טוענת עוד כי הבניין המשמש כמלון הוא בבעלות פרטית ולא ניתן לפרסם עליו מודעות מסחריות, או פוליטיות, בעלות מסר שלילי, קל וחומר כאלו שפוגעות ברגשות הציבור.
על תוכנו של הקמפיין אומרת חברת החוצות כי הוא "משפיל, מבזה ופוגע בזכות לכבוד המעוגנת לכבוד המעוגנת בחוק יסוד". עוד היא מוסיפה כי הוא פוגע בחברי הלהט"ב וממתג את חבריה כמי ש"קונים ילדים". לטענתה, "כלום יעלה על הדעת שלעותרת תינתן חירות להשפיל ולבזות ילדים מאומצים ולכנותם סחורה?". יתרה מכך, חברת החוצות טוענת כי נכון לעכשיו אין כל ודאות שרשימת נעם אכן תרוץ לכנסת ואין כל יכולת לדעת אם היא אכן "מתמודדת בבחירות" על פי הגדרה.

 
קמפיין מפלגת נעם באיילון. מתוך עמוד הפייסבוק של המפלגה
מחברת י.מור נמסר לאייס כי "החברה שומרת חוק הפועלת בהתאם להוראות הדין ובכלל זה חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובכלל זה הזכות לכבוד. מפלגת נועם הגישה עתירה ליו"ר ועדת הבחירות לחייב את החברה לפרסם המודעה דבר שאינו אפשרי גם מטעמים שאינם קשורים בתוכן המודעות. החברה הגישה תגובה מפורטת ומקיפה לעתירת מפלגת נועם ליו"ר ועדת הבחירות ועל שולחנו של כבוד השופט הנדל מונחת ההכרעה בטענות הצדדים, בין היתר, טענת החברה כי המודעה גורמת להשפלה וביזוי של קהילת הלהט"ב, ילדי חברי הקהילה ואף בהורים מאמצים וילדים מאומצים (שאינם נמנים על חברי הקהילה) באופן הפוגע בזכותם החוקתית לכבוד".
בקרב חברות שילוט החוצות ישנה תמימות דעים לגבי הסירוב להעלות את הקמפיין של מפלגת נעם על גבי נכסים פרטיים שבבעלותם. מנגד, גם שם מודעים לאפשרות שוועדת הבחירות המרכזית ובית המשפט עשויים לחייב אותם לעשות כן על גבי נכסי שילוט עירוניים-ציבוריים אותם הן מחזיקות בזיכיון. "לא היינו מעלים מסר כזה", אומר לאייס גיא ברעם, בעליה של חברת החוצות ברעם, "אנחנו מוותרים על מאות אלפי שקלים בכל שנה תוך הפעלת שיקול דעת של מה להציג ומה לא. יש לחברות השילוט אחריות והכסף לא אמור לטשטש את שיקול הדעת, בטח לא שמדובר בתוכן מסית, מעליב ומכוער".
מנכ"ל חברת כנען מדיה, אוהד גיבלי, מסביר כי "אנו בכנען סבורים שהמסרים בקמפיין מפלגת נעם הם מסרים פוגעניים כלפי אוכלוסיות מסוימות ואין בכוונתנו לשתף פעולה עם פגיעה ברגשות הציבור. הפרסום על גבי תחבורה ציבורית הופך את הבעיה לכפולה ומכופלת שכן, אותן אוכלוסיות שמוגדרות על ידי מפלגת נעם כלא-נורמליות, הן חלק ממשתמשי התחבורה הציבורית ולא ראוי שבבואן להשתמש באוטובוסים, ייחשפו למסרים באוטובוסים שמכנים אותם כלא נורמליים".
גם מאיר אדרי, בעליה של חברת הפרסום על מסכים דיגיטליים edri8 תומך בדברי הקולגות: "אני לא אפרסם בשום אופן. המסכים שלי הם שלי. הם פרטיים ואני קובע מי יעלה. אף אחד לא יכול להכריח אותי בעד שום סכום. כבר פסלתי כמה קמפיינים שהיו נגד המדינה וחיילי צה"ל". 

"אין סיכוי, גם אם ישלמו לי מיליון שקל לשעה"

שלא לייחוס אומרים גורם נוסף בשוק שילוט החוצות כי "עם כל הכבוד למנדלבליט, הוא עושה טעות בזה שהוא לא מבדיל בין קירות פרטיים לקירות ציבוריים. אולי בשטח ציבורי חלה עלינו חובת השוויון אבל בקיר פרטי שלי אני אעשה את מה שאני רוצה ואסרב למי שאני רוצה". הגורם מוסיף כי "אולי אסור לנו לסרב לעמותה כלשהי אבל כן מותר לסרב למסר. גם אם חברת סלולר גדולה תבקש ממני לעלות עם משהו פוגעני, אני אסרב".
גורם אחר בשוק החוצות מודע לבעייתיות: "ברמה האישית אני לא אתמוך ולא אתן לדבר כזה יד גם אם ישלמו לי מיליון שקל לשעה. כל זמן שזה תלוי בי אין סיכוי שיקבלו ממני את הפלטפורמה גם אם אני רעב ללחם". מנגד, הוא אינו מתחמק מהמציאות ומוסיף כי "אם בית המשפט יקבע שאני חייב להעלות אותם אז כנראה שנעשה כל מה שאפשר באופן חוקי כדי שזה לא יקרה".
כרגע, בנקודת הזמן הזו, שופט בית המשפט העליון ומ"מ מקום יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, ניל הנדל, קבע כי תינתן ארכה עד יום שני הבא ובזמן זה יוגש לבית המשפט תצהיר "עשוי כדין" כולל נימוקיה של חברת כנען לסירוב להעלות את הקמפיין ובנוסף, אם ירצה, תגובה נוספת של היועץ המשפטי לממשלה לאחר שעיין בנימוקיה של כנען.
מחברת מרקעים-חוצות זהב נמסר בתגובה: "היה ברור לנו מראש שמדובר במסרים בוטים שיפגעו ברגשות של ציבור רחב אשר יקר לליבנו ואף בבני משפחותינו ובקרובים לנו, אך למצער חברתנו מחויבת לציית ל"חוק הבחירות דרכי תעמולה" ואינה רשאית לסרב להציג פרסומים של אף מפלגה בישראל.
"עפ"י החלטתו של כבוד השופט מלצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, כפי שבאה לידי ביטוי בעתירה שהוגשה נגדנו אך לפני מספר חודשים, אנו חייבים, באופן שוויוני, לפרסם על גבי השלטים של חברתנו את כל המפלגות ואין זה בסמכותנו להתערב בתכנים הפרסומיים שלהן. ברור לכל כי חברתנו אינה מזוהה עם אף מסר שמתפרסם על גבי השלטים שלה ועם אף צד מהמפה הפוליטית, והיא מאפשרת לכל המפלגות לפרסם, כחוק".
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    תפרסמו, למה לא?
    מיצי שפיצי 07/2019/28
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ואת הרווחים תתרמו לאגודה לזכויות הפרט או חוש"ן. יותר טוב, תעניקו להם פרסום חינם, ליד הפרסומות המשוקצות של ההומופוביים. ותכתבו בכוכבית בכספים של מי השתמשתם :)
    סגור
  • 9.
    שמאלנים ארורים
    ציקי 07/2019/27
    הגב לתגובה זו
    3 2
    השמאלנים ששולטים בפרסום , שוטפים לנו את המוח משך עשרות שנים , בכל בית בישראל על מעטפת חשבונית של חברת החשמל , שטיפת מוח להומואיזם , עם שקע ותקע זוג ההומואים , לאחרונה גם עם תינוק בידיהם , כעת ההומואים רוצים לגדל דור של הומואים טהורים המחונכים על ברכי ההומואיזם
    סגור
  • נשמע שאתה בארון, ציקוש.
    מעניין 07/2019/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם שקלת איזה טיפול המרה טוב?
    סגור
  • 8.
    כל הכבוד
    צודקים 07/2019/26
    הגב לתגובה זו
    4 4
    צריך להוציא את מפלגת נעם שונאת האדם מהחוק! אף אחד לא מפחד מלהטבים די כבר להסתה המזעזעת של תומכי מפלגת השנאה החדשה שקמה! חברות ענק במשק צריכות לצאת בקמפיין ענק תומך בחברי הקהילה שהיא כולנו! ונגד מפיצי שנאה ושונאי ילדים כמו במפלגת נעם
    סגור
  • 7.
    מה ההבדל
    מדיה טק 07/2019/26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בין קמפיין נועם לבין קמפיין עמותת אפרת שאותו אתם מעלים ללא הבדל דת גזע ומין ? לא תומך באף אחד מהם אבל הצביעות מסריחה ! לאללה.
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    רק כדי להבין- כשיש שלטי חוצות של מפלגות ערביות
    אבי 07/2019/26
    הגב לתגובה זו
    3 5
    עם מסרים אנטי ישראלים אז סבבה וזכותם המלאה אבל כשזה בא מקבוצה שדואגת לאינטרסים של ישראל והעם היהודי אז זה לא לגיטימי?
    סגור
  • 5.
    החברות פשוט מפחדים מהאלימות או החרמות של הלהטב
    י 07/2019/25
    הגב לתגובה זו
    4 1
    ולכן הם אומרים את כל זה. ברגע שועדת הבחירות תחייב אותם, הם יגידו שאין ברירה וכך הרוויחו מכל הכיוונים
    סגור
  • 4.
    מעולה שיש עוד אנשים עם שכל ורגש
    guy 07/2019/25
    הגב לתגובה זו
    5 9
    מדהים שבכלל יש דיון על האם מותר או אסור לפרסם שלטים כאלה. ספוילר: אסור!!!!!!!!!! גזענים משיחיים מטורפים
    סגור
  • אתה זונה עלובה ממין זכר. טפו עליך, חלאה (ל"ת)
    שם 07/2019/26
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 3.
    איזו צביעות
    יאיר 07/2019/25
    הגב לתגובה זו
    6 1
    מעניין מה המתחסדים האלה יגידו אם אני אחליט בעסק הפרטי שלי לא להעסיק ערבים או להט"בים...
    סגור
  • 2.
    אולי שיכריחו את כל המפלגות לפרסם אצלינו...
    רוני 07/2019/25
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אולי שיכריחו את כל המפלגות לפרסם אצלינו ולא רק שיכריחו אותנו לפרסם את ההזויים האלה. וחוץ מיזה מאיפה הכסף לקמפיין בכזה גדול למפלגה שקמה לפני שבוע?
    סגור
  • הם פתחו בקמפיין לגיוס כספים
    עמי 07/2019/28
    הגב לתגובה זו
    8 0
    בשבוע שעבר המפלגה פתחה בקמפיין עם המון מתנדבים שהתקשרו לעשרות אלפי אנשים כדי שיתרמו להם. תתפלאו אבל תוך 36 שעות השיגו למעלה ממליון וחצי שקל!!!
    סגור
  • צריך ללמוד מהם איך עובדים!
    אלירן 07/2019/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מלא בוחרים תרמו להם נראלי איזה שני מיליון שקל תוך יומיים!!!
    סגור
  • 1.
    כל הקמפיין חוקי זאת אפלייה (ל"ת)
    משה 07/2019/25
    הגב לתגובה זו
    5 4
    סגור