שיווק ופרסום

פייסבוק חושפת לגולשים מידע שאתרים אוספים עליהם ומשתפים איתה

הכלי יאפשר לגולשים לראות את האפליקציות והאתרים ששולחים לפייסבוק מידע על העדפות הגלישה שלנו שהופך לאחר מכן למודעות פרסום\ ולעצור זאת באופן גורף או חלקי
משה בנימין | 
פייסבוק (צילום iStock)
פרשיות האבטחה והפרטיות הרבות מהן נפגעה פייסבוק בשנים האחרונות, ויותר מכך הגולשים, ממשיכים לדחוף את ענקית הסושיאל למהלכי "פיצוי" כדי לנקות את שמה ולהלבין את תדמיתה. המהלך האחרון במסגרת זו הוא הטמעת כלי חדש שמאפשר לגולשים לשלוט בכל מה שמוגדר כ-off-Facebook activity, הפעילות האינטרנטית של גלשי פייסבוק בכל האתרים שאינם פייסבוק.
בהודעה שפרסמה פייסבוק, היא מסבירה שהכלי החדש יאפשר לגולשים לראות מי הם האפליקציות והאתרים ששולחים לה מידע על העדפות הגלישה שלנו וכן, יאפשר לגולשים להפסיק את הזרמת המידע אודותיהם. "זוהי דרך נוספת לתת לאנשים יותר שקיפות ושליטה בפייסבוק" אומרת ענקית הסושיאל, במה שנשמע מעט מדי, גם אם לא מאוחר מדי, בהתייחס להיקף העצום של הדאטה שהחברה אספה ואוספת על הגולשים. 
מהי פעילות מחוץ לפייסבוק, או off-Facebook activity? על פי חברת הסושיאל, לפי מקרה שהיא מציגה כדוגמה, המידע שנאסף על הגולשים ומשותף עמה עובד באופן שכזה: דמיינו מותג אופנה שרוצה להציג מודעות פרסום לאנשים שמתעניינים בליין חדש של נעליים. אותו מותג יכול לשלוח לפייסבוק מידע על גולש שביקר באתר המותג, דרך המובייל או בדסקטופ (ועוד) והתעניין בנעליים מסוימות. במידה והמכשיר שבו השתמש הגולש מתאים ומקושר לחשבון פייסבוק כלשהו, אותו גולש הופך באופן מיידי למטרת פרסום עבור מותג האופנה שרוצה להמשיך ולהציג לו מודעות פרסום בפייסבוק, על אותו המוצר שאותו ראה באתר. 
הפיצ'ר החדש שיאפשר לגולשים לחסום חלקית, או את כל האפליקציות והאתרים שמשתפים מידע עם פייסבוק יושק בתחילה באירלנד, דרום קוריאה וספרד ומאוחר יותר יושק בחודשים הקרובים בשאר המדינות בהן פועלת פייסבוק. 


ההשלכות של השימוש בכלי החדש אינן מבוטלות. מחיקה של המידע על פעילות הגולשים מחוץ לפייסבוק תסיר למעשה את הפרטים המזהים על גולשי פייסבוק המצורפים למידע שנאסף עליהם באתרים אחרים. פייסבוק לא תדע באילו אתרים ביקרנו ברשת, על מה הסתכלנו ומה עשינו, ובשורה התחתונה לא תוכל לעשות שימוש במידע כדי לטרגט לגולשים פרסומות מותאמות שמבוססות על מידע זה, גם לא באינסטגרם או במסנג'ר. 
מחד, ופייסבוק גם מודיעה על כך בפומבי, הכלי החדש עשוי לפגוע בהכנסותיה באופן ישיר. עסקים מסחריים רבים מסתמכים על הטירגוט לגולשי פייסבוק המבוסס על המידע המשותף בין הצדדים. ביטול של כלי שימושי זה יחייב אותם למצוא דרכים חדשות לפרסם לאותם גולשים ולא מן הנמנע שהתקציבים הזורמים לפייסבוק יירדו בהתאם לכמות הגולשים שיפעילו את חסימת האתרים והאפליקציות.
מנגד, גם המפרסמים, שעד עתה נהנו מיכולות הטירגוט של פייסבוק ייאלצו להפרד מאופציית ה"מעקב" שאפשרה להם לרדוף אחרי הגולשים מכל רחבי האינטרנט אל הפיד. "אנחנו מעריכים שתהיה לכך השפעה על מחזור העסקים שלנו" אומרים בפייסבוק, ומוסיפים "אבל אנחנו מאמינים שלתת לאנשים שליטה על המידע שלהם זה חשוב יותר". 
בפייסבוק מדווחים עוד, כי משום ש-Off-Facebook Activity הוא כלי חדש, ללא שלד מוכר מן העבר, מהנדסיה נאלצו לתכנן מחדש את המערכות כדי למצוא דרכים חדשות שבאמצעותן יוכלו לעבד את המידע הנאגר על ידה. עוד הם מוסיפים, כי החברה ערכה ניסוים רבים במשך חודשים כדי לקבל פידבק מגולשים, יועצי פרטיות, קובעי מדיניות, מפרסמים ועוד. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה