שיווק ופרסום

על חשיבות הזרחן, חנקן והאשלגן (NPK) בגידולים הידרופוניים

כתיבת מומחים | 
היסודות זרחן, חנקן ואשלגן הנמצאים בדשן, הם אלו שישפיעו על הצמיחה וההתפתחות של הצמחים אותם אתם מגדלים. מדוע הם כל כך חשובים? הכל בכתבה הבאה
יותר ויותר חקלאיים וכן אנשים פרטיים, בוחרים לגדל גידולים הידרופוניים ונוטשים את החקלאות המסורתית.
הידרופוניקה מאפשרת לכם לגדל כמעט כל צמח ללא צורך בשימוש באדמה. ישנן שיטות מגוונות לגידול הידרופוני: שיטת אירופוניקה שמאופיינת בגידולים גדולים וקצב ייצור מוגבר של יבולים, שיטת Autopot - שיטה המאפשרת כמות יבולים נאה ושבמסגרתה נדרשת שמירה על טמפרטורת מיכל המים, שיטת Ebb & Flow שבה ניתן לחסוך כמות רבה של דשן ומים, ושיטת NFT שבה אין צורך בכמות גדולה של מצע גידול.
לא משנה באיזו שיטת גידול הידרופוני תבחרו, מה שחשוב הוא לשים לב לערכי ה-NFT בדשן שאתם בוחרים עבור הגידולים שלכם. הדשן מזין את הצמח ובלעדיו אין לו סיכוי לשרוד ולהתפתח, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בגידולים הידרופוניים שאינם ניזונים מהאדמה הטבעית. כשאנחנו מדברים על NFT אנחנו מתייחסים לחנקן (Nitrogen), זרחן (Phosphorus) ואשלגן (Kalium). החנקן, הזרחן והאשלגן הם יסודות הכרחיים להתפתחותו של הצמח ומהווים רכיבים עיקריים בדשן כימי. הדשן הכימי הומצא במאה ה-19 על ידי רופא האירי סר ג׳יימס מארי שעסק בחקלאות כימית. מאז המצאת הדשן הכימי, החנקן, הזרחן והאשלגן הפכו למרכיבי חובה בדשנים בכל העולם. בכל אריזות הדשן נרשמים אחוזי הערכים של החנקן, הזרחן והאשלגן הקיימים בו, והיחס בין היסודות השונים. כך למשל, בדשן 8-10-9 יהיו שמונה אחוזים של חנקן, 10 אחוזים של זרחן ו-9 אחוזים של אשלגן.
החשיבות של החנקן
חנקן הוא יסוד כימי שכיח, חסר טעם, ריח וצבע, שמהווה 78 אחוז מאטמוספירת כדור הארץ. הוא הכרחי לכל בעלי החיים - בני אדם וצמחים, זאת בשל תפקידו החשוב בהרכבם של חלבונים. הוא מבטיח כי הצמח יגדל היטב ויתאפיין בעלים ירוקים וגדולים. כאשר ישנו חוסר בחנקן, מתרחשת כלורוזה - תופעה בה נפגע הפיגמנט (הצבע) הירוק של העלה, והוא מצהיב, נושר ומת. כמו כן, מחסור בחנקן עלול לגרום להופעה של פיגמנטים סגולים על הצמח, לכך שיהיו בו עלים מעטים ולכך שיחדל לגדול. גם עודף בחנקן עלול לגרום לצרות בגידול צמחים הידרופוניים - הצמח גדל באופן מוגזם ופראי, השורשים נהיים דלילים והעלים הופכים לכהים. לכן חשוב שהצמח שלכם יקבל כמות חנקן המתאימה לו.
החשיבות של הזרחן
זרחן הוא יסוד כימי אל מתכתי ומהווה מינרל חשוב. הוא הכרחי ליצירת חלבונים בצמחים. ממש כמו בגוף האדם, החלבן מחזק את הצמח ומבטיח שהזרעים שלו יהיו פוריים ומלאי ויטמינים, שהגזע יהיה עמיד ושהשורשים יהיו חזקים. כאשר ישנו חוסר בזרחן מתרחש עיכוב בצמיחת הפירות או הפרחים של הצמח שנחלש. ניתן לזהות מחסור בזרחן על ידי התבוננות בעלים שצבעם הופך להיות אדום דהוי. עודף בזרחן גורם לכלורוזיס - העלים הופכים לצהובים, הצמיחה נפגעת, והצמח אינו סופג כראוי מתכות כמו אבץ, נחושת וברזל החיונים לצמיחתו. גם כאן יש לשים לב לכמות מאוזנת של זרחן בדשן.
החשיבות של האשלגן
אשלגן הינו יסוד ממשפחת המתכות האלקליות, בעל צפיפות נמוכה יותר משל מים, והוא המתכת הקלה ביותר אחרי ליתיום. על מנת שצמחים יוכלו לייצר עמילן וסוכר, הם זקוקים למינרל האשלגן. בנוסף, האשלגן מסייע לעמידות הפירות והפרחים של הצמח. כאשר ישנו מחסור באשלגן תתפתח פטריה בצמח שתגרום לצבע עלים חום ולכך שהצמח ינבול. עודף באשלגן מהווה גם הוא נזק לצמח, משום שהוא מעכב ספיגה של מינרלים כמו בור ומגנזיום להם הצמח זקוק.
אז אחרי שהבנתם מהי חשיבות ה-NFT בדשן, אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו ולהתייעץ עמנו לגבי דשנים הידרופוניים שיתאימו לגידולים ולצמחים שלכם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה