שיווק ופרסום

איך לבחור מזוזה כשרה?

כתיבת מומחים | 
מזוזה (צילום PIXABAY)
התקנת מזוזה היא חלק בלתי נפרד מאורח החיים היהודי. על משקופי הבתים הפרטיים ועל בתי העסק מותקנות מזוזות, המעידות על נוכחותם של יהודים במקום. 
המזוזה היא מצווה מן התורה המופיעה פעמיים בספר דברים, ועל כן מדובר במצווה חשובה שיש לדקדק בה. כשנכנסים לבית חדש או פותחים עסק ורוצים לקבוע מזוזה, חשוב לבחור מזוזה כשרה. וזה עוד לא הכול. אחת הסגולות של המזוזה היא שמירה על החדרים, ולכן יהודים רבים מקפידים להתקין מזוזה כשרה שעברה בדיקה. 
איך יודעים שהמזוזה כשרה?
מעוניינים לרכוש כשרה מזוזה בראש שקט? לפני הכול, חשוב להבין מהי מזוזה כשרה. המזוזה מורכבת מקלף שעליו כתובות פרשיות "שמע" ו"והיה אם שמוע" הלקוח מספר דברים. את התוכן עצמו מעתיק סופר סת"ם באופן ידני תוך שימוש בדיו מיוחדת. על הקלף שומר בית המזוזה, שהוא מבנה קשיח שיכול להיות עשוי מחומרים שונים כמו פלסטיק, מתכת או עץ, בהתאם לאיכות הבית. 
מזוזה כשרה היא מזוזה שעל גבי הקלף שלה כתובים כל הפסוקים השלמים ללא רבב, מבלי להחסיר אות אחת. כאשר יש אותיות מחוקות בתוך הקלף, נחשבת המזוזה לפסולה. מעבר לכך, בימינו קיימים זיופי קלפים רבים, למרבה הצער. ולכן אם אתם מעוניינים במזוזה כשרה למהדרין, חשוב לפנות לחברה שיכולה להציג לכם תעודות והכשרות. רק סופר סת"ם שעבר הכשרה מיוחדת יכול לכתוב את פרשיות המזוזה. 
מי שמעוניין להתהדר במצוות המזוזה, יכול לבחור במזוזה גדולה יחסית. הקלף הגדול של המזוזה מאפשר לסופר הסת"ם לדייק יותר באותיות, ואתם תקבלו לידכם מזוזה כשרה ואיכותית. ולבסוף, שימו לב כי כיום נהוגים שני סוגי כתבים – אשכנזי וספרדי. על פי ההלכה, הכתב האשכנזי מתאים גם לקהילות הספרדים, אך הכתב הספרדי אינו מתאים לקהילות האשכנזיות. 
מכל מקום, את המזוזה מומלץ לרכוש מחברה מנוסה ומוכרת העוסקת במשך זמן רב בתחום. 
בודקים את המזוזה
לאחר שהתקנתם את המזוזות בשעה טובה, חשוב לזכור שיש לבדוק את המזוזות מדי תקופה. זאת משום שקלפי המזוזה נוטים להישחק ככל שעובר הזמן, בייחוד הקלפים הנתונים בתוך בתי מזוזות המותקנים בחוץ, שכן הם נתונים לפגעי מזג האוויר. לפי ההלכה, יש לבדוק את מזוזת הבית אחת לשלוש שנים, ובמידת הצורך להחליף את הקלף. עם זאת, את המזוזות המותקנות במבנים ציבוריים, ניתן לבדוק גם כל עשרים וחמש שנה. 
באילו חדרים חייבים להתקין מזוזה?
נכנסים לבית חדש? זה הזמן להיערך כדי לקנות את כל המזוזות הנחוצות. אך איך נדע כמה מזוזות אנחנו צריכים באמת ובאילו חדרים חלה החובה להתקין אותן? לפי ההלכה, כל חדר חייב במזוזה, וחדר משמעו מבנה בגודל של 2 מטרים על 2 מטרים (4 אמות על 4 אמות) לכל הפחות. כמו כן, ישנם כמה דברים שכדאי לשים אליהם לב:
  • אם באחד מחדרי הבית יש כמה דלתות שמובילות לאותו החדר, חשוב לקבוע מזוזה על כל אחד ממשקופי הדלתות המובילות אל החדר. 
  • החדרים הפטורים מקביעת מזוזה הם חדרי השירותים והאמבטיה וכן חדרים זמניים כמו סוכות. 
  • פתחים שאין להם דלתות, דוגמת חדר מדרגות, מצריכים אף הם מזוזה. 
איך קובעים מזוזה בבית?
לאחר שבחרתם מזוזה כשרה לבית החדש שלכם, מגיע הרגע להתקין אותה. בשלב הראשון, הכינו מראש את החומרים המתאימים להתקנת המזוזה: פטיש, מסמרים ודבק מגע. בשלב השני, סמנו את מיקום המזוזה: על המזוזה לנטות באלכסון, כך שחלקה העליון פונה פנימה. לפני התקנת המזוזה, יש לברך "לקבוע מזוזה" ולאחר מכן להתקינה. חשוב להשתדל ולא להפסיק בדיבור מרגע ההתקנה של המזוזה הראשונה ועד לקביעת כל המזוזת הנותרות בבית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה