הדוח השנתי 2020

"חברת החשמל שינתה גישה, והפכה מונופול לגוף יעיל ומודרני, המעודד תחרות"

הפעילות בעידן הקורונה ("אנחנו עוגן המאפשר תפקוד תקין של המדינה"), צעדי ההתייעלות ("חתכנו חמש שכבות ניהוליות"), והיעדים ל-2040 ("הובלת מהפכת החשמל המבוזר"). אלוף (במיל') יפתח רון-טל מסכם עשור אינטנסיבי כיו"ר חברת החשמל
זיו ימיני |  3
יפתח רון טל יו"ר חברת החשמל (צילום יוסי וייס, חברת החשמל)
בשיתוף חברת החשמל
"בעידן הקורונה ובמשבר הכלכלי והבריאותי שחווה ישראל, מתחדד תפקידה של חברת החשמל כעוגן המאפשר תפקוד תקין של המדינה", פותח אלוף (במיל') יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל את הראיון לאתר ice. "כספק שירות חיוני האחראי להבטחת אספקה תקינה וסדירה של חשמל, האתגר הוא משמעותי. אנחנו נערכנו למציאות המשתנה וידענו לבצע התאמות הן ברמת הארגון והן ברמת העבודה בשטח, כדי שנוכל לשמור על חברת החשמל מתפקדת. 
"כלפי חוץ זה נשמע פשוט, אבל בפועל מדובר בהיערכות מורכבת. רק בשביל לסבר את האוזן, הרי שאפילו עניין שגרתי כמו תקלה באספקת החשמל ותיקונה מקבלת משמעות חדשה, במיוחד כשמביאים בחשבון את שוק התעסוקה המשתנה ואת השהות הממושכת של משפחות רבות בבתים. מעבר לזה, בחברה עצמה יש הקפדה מחמירה על עמידה בהנחיות התו הסגול, עבודה בקפסולות, וביצוע בדיקות קורונה לכ-500 עובדים על בסיס קבוע של שבועיים-שלושה, וזאת על מנת שתהיה לנו תמונה ברורה ועדכנית".
מה לגבי האינטראקציה מול ציבור הצרכנים?
"אנחנו לא מנותקים ממה שקורה מסביב ומודעים לכך שמשפחות רבות נמצאות במצב כלכלי רגיש. החברה משתדלת להקל ולהתגמש, ולא רק ברמה ההצהרתית. אנחנו למשל לא מנתקים לקוחות שלא עמדו בתשלומים, לא דורשים ריביות על חובות, ובאמת מנסים להיות קשובים ולסייע. אותו כנ"ל בהתנהלות שלנו מול הספקים, להם אנחנו מקדימים תשלומים".
איך משתלבת חברת החשמל במאמץ להחזרת המשק לצמיחה?
"כחברה העוסקת בתשתיות, ברור לנו עד כמה השקעה בתשתיות אנרגיה יכולה לסייע ביציאה מהמשבר ולחזרה לצמיחה בבוא היום. זו הסיבה שבחודשים האחרונים לא רק שלא הורדנו את היקפי הפעילות, אלא האצנו אותם. אנו נמצאים בין היתר בתהליך הכולל מעבר מהמונים הישנים והמסורבלים למונים חכמים, מה שיאפשר תקשורת ישירה ורציפה עם הלקוחות. השקענו ב-2020 כ-4 מיליארד שקלים ברשת חכמה, כדי לאפשר מעבר לאנרגיה ירוקה שתטיב על כולנו".
איזו בשורה טמונה במעבר לחשמל מגז טבעי?
"מדובר במהפכה. אם ב-2012 כ-30% מהחשמל המיוצר היה מגז טבעי, היום אנחנו כבר עומדים על 70%-80%, בלי סולר ובלי מזוט. אנו מקימים שתי תחנות כוח חדשות המתבססות על גז טבעי לייצור חשמל, כשהשאיפה היא שעד 2025 לא יהיה עוד בישראל חשמל מפחם, וכולנו נהנה מסביבה בריאה ונקייה יותר. חשוב להבהיר כי אנו לא נבטל את היכולת הפחמית לחלוטין, אלא נשמר אותה למצבי חירום. היעד שהציב שר התשתיות, ד"ר יובל שטייניץ, הוא שעד 2030 כ-30% מייצור בישראל יתבסס על אנרגיות מתחדשות. זהו רף קשוח אך הכרחי, וקיימת אצלי הערכה גבוהה למנהיגות ולמהלכים שמוביל השר".
"רפורמה היסטורית"
בקיץ 2018 נכנסה חברת החשמל לעידן חדש. בכנסת אושר תיקון 116 לחוק משק החשמל, ורפורמה מקיפה הקובעת כללי משחק חדשים במשק האנרגיה בישראל יצאה לדרך. המשמעות: השוק ייפתח לתחרות וחברת החשמל תחדל לתפקד כמונופול. מי שציפה לתגובה קשה מצד החברה, הפגנות ומחאות, נתקל בתסריט הפוך ובשיתוף פעולה מלא. "מדובר ברפורמה היסטורית שתכליתה לספק חשמל איכותי וזול יותר לאזרחי ישראל", קובע רון-טל. "הרפורמה מאפשרת את המשך הקיום והצמיחה של חברת החשמל, כשהדבר החשוב ביותר מבחינתנו הוא לעמוד בכל אבני הדרך הנדרשים ולתרגם אותה לפן הפרקטי.
"הציבור אולי לא יודע, אבל חברת החשמל לא מתוקצבת בידי המדינה, אלא נשענת על הכנסות ממכירות  חשמל ללקוחות, לצד מכירת מוצרים נוספים שהיא מפתחת, כולל בתחום הסייבר ובתקשורת של סיבים אופטיים. היום חברת החשמל היא חברה עצמאית, יציבה פיננסית ומצליחה".

טקס מכירת תחנת הכוח אלון תבור. עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל (שני מימין); ד"ר יובל שטייניץ, שר האנרגיה (שלישי מימין) ואלוף (במיל') יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל (רביעי מימין) צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
בשנים האחרונות וכחלק מהרפורמה עובר ייצור החשמל גם לידיים פרטיות. האם לצעד הזה יהיה ביטוי בתעריפים מוזלים יותר לציבור?
"בהחלט, זה כבר קורה עכשיו. החברה תרד בהדרגה מייצור של למעלה מ-90% מהחשמל בישראל לסדר גודל של 35% עד 40%. היום, אגב, אנחנו באזור ה-55%. החברה תמשיך לשמור על יכולותיה בשביל שתוכל לתת מענה מקיף בתרחישי קיצון. כחלק מהרפורמה אנו מוכרים חמש תחנות כוח: התחנות אלון תבור ורמת חובב כבר נמכרו ובהמשך ימכרו גם תחנות חגית, רידינג ואשכול. מכירת התחנות מצטרפת לעניין חשוב נוסף: הורדת מחירי הגז. אנו כבר לא קונים גז במחירים יקרים ויצרנו תחרות בין מאגרי ליוויתן, תמר, כריש ותנין. הצעדים הללו הובילו להורדת מחירים, והאמת היא שזה קרה מהר יותר משחשבנו. 
"ב-2019 תעריפי החשמל לציבור ירדו ביותר מ-4%, והשנה בכמעט 3%. חשוב להבהיר כי נתח נכבד מכספי מכירת התחנות חזרו לציבור. מסכום המכירה של תחנת רמת חובב למשל, 4.256 מיליארד שקל, כ-2.5 מיליון שקל חוזרים לציבור באופן ישיר - וזה כמובן משפיע גם על התעריף. לכך צריך להוסיף סכום של כ-600 מיליון שקל שהתקבל בשנה שעברה מהרשות הפלסטינית, והיא ממשיכה גם היום בתשלומים חודשיים לצמצום החובות. כמו כן, לאחר הליך בוררות בינלאומי מקבלת החברה כחצי מיליארד דולר ממצרים כפיצוי בגין פיצוץ צינור הגז ב-2011 ואי הזרמת גז לישראל. חברת החשמל ואני רואים את אזרחי המדינה כבעלי מניות, וככאלה נעשה את המרב בשביל ללכת לקראתם".
דירקטור וולט סוגר מעגל
לאורך עשורים רבים המוניטין הציבורי של חברת החשמל היא רחוק מלהיות מזהיר, והיא נתפסה כגוף בזבני שדואג בעיקר לעצמו. זכור היטב המערכון המיתולוגי של תוכנית הטלוויזיה "זהו זה" אי שם במילניום הקודם, כשמוני מושונוב גילם את דמותו של דירקטור וולט העומד בראש החברה ומקפיד להפעיל מזגן ותנור חימום גם יחד.
"חברת החשמל שינתה גישה, והפכה ממונופול לגוף יעיל המודרני, המעודד תחרות", מדגיש רון-טל. "החברה מבצעת שינוי ארגוני רחב היקף במסגרתו חתכנו חמש שכבות ניהוליות לצד ויתטר על מאות תקנים של מנהלים. אנו נפרדים מכ-2,500 עובדים, כ-35% מכוח האדם בחברה".
ואיך ארגון עובדי חברת החשמל הגיב לצעדים?
"ראוי להסיר את הכובע בפני הנהלת ארגון העובדים בראשות מיקו צרפתי, שהבינה כי הרפורמה נכונה למדינה, נכונה למשק האנרגיה ונכונה גם לעובדי חברת החשמל. הם הפגינו מנהיגות ורתמו לעניין את קהל העובדים ואת ההסתדרות. בלי ההתגייסות של ארגון העובדים כל זה לא היה קורה".

מוני מושונוב כדירקטור וולט בסרטון של חברת החשמל. מהפכה גם בנושא התדמיתי. צילום: מתוך משדר זום ראש השנה 2020 של חברת החשמל
כחלק מהשינויים שמוביל רון-טל בחברה, הוא שם דגש נרחב גם על הנושא התדמיתי: "מגיע לעובדים שלנו שהציבור יידע שמדובר בחברת חשמל אחרת, חברת חשמל מתחדשת המורכבת מעובדים מסורים שרואים בתפקידם שליחות. החברה גאה בהתנהלות תאגידית מהמחמירות במשק, עם אפס סובלנות לכל סטייה ממינהל תקין. ואת המסר הזה חשוב לנו שתושבי ישראל יפנימו. אני יכול לספר שכדי לסגור מעגל, אפילו צילמנו סרטון בו מוני מושונוב חוזר לדמותו של דירקטור וולט ומופרש לגמלאות".
אנרגיה מבוזרת
רון-טל (64), סוגר עשור בחברת החשמל והוא עדיין זוכר היטב את נאומו הראשון בפני העובדים. "זה היה ב-2011 כשהסברתי על עיקרון המבוסס על צמד מספרים - 80 ו-20", הוא משחזר. "אמרתי שעד 2020, 80% מייצור החשמל בישראל יהיה מבוסס על גז טבעי ועל השמש. אני לא אשכח את הרחש מסביב ואת האמירות 'הביאו לנו אלוף שלא מבין כלום', אבל הנה היום אלו פחות או יותר האחוזים.
"כעת, וכמובן בזהירות המתחייבת ובנחישות הראויה, אני מציב את עיקרון 40-80 - כלומר 80% אנרגיה מבוזרת עד 2040. זו המהפכה הבאה שתייתר את הצורך בתחנות הגדולות. הרציונל הוא שבעוד 20 שנה החלק הארי של האנגריה ייוצר באזור של הלקוחות בבתים ובמפעלים, מרביתו באנרגיה פוטו-וולטאית (סולארית) והשאר ממיקרו טורבינות מבוססות גז טבעי. באופן הזה אותם יצרני אנרגיה יאחסנו את האנרגיה במתקני אגירה וימכרו עודפים לרשת ולצרכנים אחרים בטכנולוגית דמוית בלוקצ'יין תוך שימוש במטבע אנרגטי – זה הכיוון אליו הולך התחום, וההשלכות יהיו מרחיקות לכת".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חברת החשמל
    רחלי 01/2021/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לברת החשמל אין מילה, נציגיה עושים כרצונם, פוגעים בלקוח ולא מבצעים אפילו את המובטח. גם שיחת טלפון שהובטח לקבל לטיפול - לא בוצעה. בגין הסגר לא ניתו אפילו לערער על ההתנהלות הנלוזה. קיבלו את המספר שלי שוב ושוב אך לא נעשה דבר. האם זה היחס הנאות לקשישים?? 0522479175
    סגור
  • 1.
    מחדל אדיר הגיע הזמן להתעורר
    שי 12/2020/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חשבון חשמל באירופה 100שח בישראל שהיא מעצמת גז להפעלת טורבינת החשמל חשבון חשמל ממוצע למשפחה 1700שח .הגיע הזמן לשים סוף לחברה החזירה והמגעילה הזאת שמנוהלת על ידי ועדי עובדים משומנים ומגורזים אם משכורות שמנות ומנופחות אם הטבות חריגות. כל מה שמה טל מספר זה סיפורים לעיתונות והחגיגה ממשיכה יום יום.
    סגור
  • החזיר/ה זו הממשלה
    משה יהודה 01/2021/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שקבעה לחברת חשמל את המחיר המופקע לגז הטבעי. דואגת לתשובה ולא לאזרחים
    סגור