רכב

ממחר: יבוטל מנוי "חופשי שבועי" באוטובוס: מה יוצע במקום?

ברקע הביקורת והמחלוקת המתוקשרת בין יו"ר ועדת הכלכלה לשרת התחבורה הרפורמה בתעריפי התחב"צ צפויה לצאת לדרך בתחילת אוגוסט; החל ממחר תופסק מכירתם של מנויי "חופשי שבועי" ו-"חופשי חודשי גמיש"
מערכת ice |  4
אוטובוסים אילוסטרציה (צילום יהונתן זינדל פלאש 90)

משרד התחבורה הודיעה כי ממחר (שישי), תופסק מכירתם של מנויי "חופשי שבועי" ו"חופשי חודשי גמיש" בתחבורה הציבורית. זאת, כחלק מההיערכות ליישום רפורמת "דרך שווה". 

לפי הודעת המשרד, מנוי "חופשי שבועי" מבוטל במסגרת הרפורמה בשל חוסר אטרקטיביות ומספר נמוך במיוחד של נוסעות ונוסעים הרוכשים את המנוי. מדובר בכ-10 אלף נוסעות ונוסעים בחודש, מתוך כ-60 מיליון נסיעות המבוצעות מדי חודש ברחבי הארץ. לדבריהם, עם הטמעת הרפורמה והוזלת תעריפי המנוי החודשיים, מנוי חופשי שבועי מתייתר לחלוטין. 


כמו כן, תופסק מכירתם של מנוי "חופשי חודשי גמיש", עם יישום הרפורמה בעוד כחודש ב-1 באוגוסט. במקום זאת,  "חופשי חודשי", ארצי או אזורי, יחושב כמנוי גמיש, ויהיה תקף ל-30 יום, מיום רכישת המנוי. 


בסוף חודש אפריל האחרון, ברקע עלית מחירי הדלק ברחבי העולם והערכות כי אלו יביאו גם לעלית תעריפים בתחבורה הציבורית מיהרו שרת התחבורה מירב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן להודיעה על רפורמת "דרך שווה", המבטיחה מודל חדש של שירות ותשלום בתחבורה הציבורית.


הרפורמה זכתה לביקורת מצד ועדת הכלכלה בכנסת, ואף הביאה את יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון להודיע על הקפאת חברותו בקואליציה לאחר שלדבריו משרד התחבורה הודיעה על הרפורמה מבלי להביא אותה לדיון בכנסת ומבלי להתייחס לשינויים שביקשו לבצע. 

הרפורמה במתכונתה הנוכחית תאפשר נסיעות חינם לבני 75 ומעלה, נכים וזכאי ביטוח לאומי יקבלו 50 % הנחה במקום 33 % בערך הצבור, כאשר לשאר הציבור מתוכננים שני מנויי חופשי חודשי מוזלים, שאינם כוללים נסיעה ברכבת. כמו כן, תשונה שיטת התעריפים הקובעת מחירים שונים ברחבי הארץ. 


עיקר הביקורת של היו"ר מתמקדת ב-9 דרישות שהציג במכתב לראש הממשלה היוצא נפתל בנט, ביניהן: הרחבת הנסיעה חינם לבני 62-65, התייחסות להשלכות פער המחיר בין נסיעה באוטובוס לרכבת, והתייקרות בחלק מהערים בפריפריה.
 


לפי הרפורמה, במקום עשרות תעריפים שונים לפי אזורים שונים בארץ, נקבעו ארבעה תעריפים לאוטובוסים ואחד נוסף לרכבת. במשרד התחבורה אומרים כי השינוי נועד לאפשר מחירים אחידים בכל הארץ לפי מרחקי הנסיעה, כך שכרטיס נסיעה עירוני יעלה 5.50 שקלים למרחק של עד 15 קילומטרים.

אמנם, בחוות דעת שהציג ארגון 'בצלמו' נטען כי מתווה הרפורמה משנה את צורת התמחור לפי מרחק באופן כזה שצפוי לייקר את המחיר, דווקא למספר ערים קטנות בפריפריה: "ישנם ערים קטנות כגון אופקים, נתיבות, שדרות, קריית מלאכי, בית שאן, ועוד ערים רבות נוספות בהם מחיר נסיעה בודדות הוא 2.5 שקלים והרפורמה תעלה את המחיר באותם מקומות ביותר מ-0 ללא שום סיבה וצורך", כתבו.


עוד נושא שהעלו בוועדה בעבר, הוא העובדה שהרפורמה מתמקדת באוכלוסיות שכיום משתמשות בתחב"צ, אך לא פועלת לעודד אוכלוסיות חדשות לוותר על הרכב הפרטי. בארגון הסטודנטים ציינו בנושא, כי כיום לכל סטודנט שני יש רכב, בעוד סטודנטים רבים משתמשים בתחבורה ציבורית, אולם אין הנחה מיוחדת נוספת לסטודנטים ברפורמה. 
 


מנגד, במשרד התחבורה מסבירים שהוזלו מחירי המנויים כדי להטיב עם הנוסעים הקבועים. המשמעות היא שלנוסעים המזדמנים בתחבורה שעד כה נהנו מהנחת "ערך צבור" יאלצו לשלם יותר.

כמו כן, באשר להתייקרות בפריפריה מסבירים כי השינוי "באה לתקן עיוות היסטורי" של פערי מחירים במקומות שונים. כך לדוגמה יתוקן המצב שבו כרטיס חופשי-יומי בבית שאן עולה 13 שקלים, לעומת 4 שקלים בלבד בטבריה.

תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    רכישת כרטיס
    רפי 07/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ב - 1.8 תצא המהפכה בתחבורה. היכן ימכרו את הכרטיס
    סגור
  • 3.
    להחזיר את המושחת ביבי
    אייל 07/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך להעלות את המחירים ולפלג את העם. רק הוא יצליח לפורר את המדינה הדוחה הזאת לסוף
    סגור
  • 2.
    בנט לפיד ממשלה חברתית
    מחוץ לקפוסא 07/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העלו את משכורות הנהגים ומי שישלם את המשכורת זאת שוב האוכלוסיה החלשה לא להאמין כמה אנחנו הלכנו שולל אחריך לפיד אתה פשוט אכזבה עלובה עלה על מטוס וטוס מפה שקרן
    סגור
  • 1.
    כפל מחירים ביולי
    שירלי 07/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפסדתי 10 ימים על הגמיש ושילמתי פעמיים ולא מחזירים לי את ההפרש, פתאם ב1/7 נזכרו להגיד שאין גמיש יותר. לפחות תפצו את מי שרכש כבר יש וגם חודשי חופשי. זה לא הוגן.
    סגור