רכב
מירי רגב עושה מהפכה בכבישי ישראל: הפרויקט המטורף נחשף
משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, נערכים להקמת חוות פוטו-וולטאיות לייצור חשמל בשטחים ה"כלואים" בתוך 13 מחלפים שבאחריות החברה, ומי שזכתה במכרז בהיקף של כחצי מיליארד שקל היא חברת דוראל אנרגיה
משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, נערכים להקמת חוות פוטו-וולטאיות לייצור חשמל בשטחים ה"כלואים" בתוך 13 מחלפים שבאחריות החברה, בהספק כולל של 85 מגה-ואט. זאת לאחר שנבחרה החברה הזוכה במכרז בהיקף של כחצי מיליארד שקל היא חברת דוראל אנרגיה. החוות הסולאריות עתידות לייצר חשמל בהספק שנתי שווה ערך לצריכת חשמל של כ-17 אלף בתי אב בישראל, ובשווי עלות חשמל של כ-70 מיליון שקלים בשנה.
המחלפים הכלולים בתוכנית הם בית קמה, גדרה, יגור, נאות חובב, שרה, רהט, הזיתים, אדומים, שמשון, שער הגיא, דרור, רעננה דרום וג'לג'וליה. המכרז שפורסם הוא במתכונת BOT ומציע ליזמים מהארץ והעולם זיכיון למשך 25 שנה עבור הקמה ותפעול המתחמים הסולאריים.
החוות הסולאריות המתוכננות יסייעו למדינת ישראל לעמוד ביעדים הלאומיים להקמת מתקני אנרגיה מתחדשת, הקובעים יעד של 30% מייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות עד לשנת 2030. למכרז קדמה עבודת הכנה מקצועית ומעמיקה באחריות חברת נתיבי ישראל, שבה נבחנו הטכנולוגיות המתאימות ונבחרו המחלפים העומדים בדרישות שהוגדרו.
מימוש הפרויקט יחייב שיתוף פעולה מלא עם מגוון גופים, מוסדות וחברות ובהם משרד האוצר ואגף החשב הכללי, משרד האנרגיה, חברת החשמל, מינהל התכנון, רשו הטבע והגנים, קק"ל, רשות העתיקות, וחברות תשתית ותקשורת נוספות.
המטרה העיקרית של הפרויקט היא לעשות שימוש בשטחים לא מנוצלים לייצור חשמל באמצעות המרת אנרגיית שמש לחשמל בשטחים גדולים. למעשה מדובר בדו-שימוש בשטחים כלואים בין נתיבי המחלפים ואינם ניתנים לשימוש, למעט פיתוח נופי. הזכיין יעניק זכות שימוש לא-בלעדית בקרקע ליזמים המעוניינים בהקמת מערכות ייצור ואגירת אנרגיה סולארית.
סקר נרחב העלה כי נת״י מחזיקה בכ-5,000 דונם, המוגדרים כשטחים כלואים שבהם ניתנים כיום לשימוש מסחרי עקב חוסר גישה ומגבלות נוספות. המגה-פרויקט החדש הוא אחד מיוזמות מגוונות של אגף החדשנות במשרד התחבורה ובנת"י, שנועדו למצוא דרכים יצירתיות להפקת אנרגיה מתחדשת, ואשר מצויים בשלבי בדיקה, תכנון וביצוע.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: "עם כניסתי לתפקיד הגדרתי את ההתמקדות בחדשנות וקיימות כאחד מהיעדים המרכזיים של המשרד. המגה-פרויקט שאנו מוציאים היום לדרך משלב את שניהם בצורה אופטימלית, תוך מינימום הפרעה לסביבה וללא צורך בניצול משאבי קרקע יקרים. זהו פתרון חכם, ירוק וחדשני, המשתלב בשורה של מיזמי חדשנות שאנו עובדים עליהם במלוא המרץ."
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "עוד שיתוף פעולה מבורך של המגזר העסקי והציבורי יוצא לדרך, בפרויקט WIN-WIN שכולם נהנים מפירותיו: יוזמי הפרויקט משרד תחבורה וחברת נתיבי ישראל, החברה הזוכה במכרז דוראל אנרגיה, ומעל הכל – כלל תושבי המדינה אשר ייהנו מחשמל נקי ובעלות נמוכה, ללא צורך בייבוא דלק יקר וללא מפגעי זיהום."
מנכ״ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ: ״חברת נתיבי ישראל עושה עוד צעד בהקמת מתקני אנרגיות מתחדשות. הפרויקט הנוכחי של 85 מגה הוא אבן דרך נוספת במימוש הפוטנציאל הגלום ברשת הכבישים הבין עירונית. ברשות החברה אלפי דונמים בפריסה ארצית אותם היא עתידה לממש בשנים הקרובות. הפקת אנרגיה סולארית בהיקפים של מאות מגה ברשת הכבישים תיתן מענה מיטבי למחסור בקרקעות ואנחנו שמחים לתרום את חלקנו למאמץ הלאומי להגדלת היקף הייצור של אנרגיות מתחדשות".
יגאל עמדי, יו״ר חברת נתיבי ישראל: ״חברת נתיבי ישראל בשיתוף עם משרד התחבורה ובהתאם לחזונה של שרת התחבורה משקיעה משאבים רבים בתכנון מיזמי חדשנות כחלק מראייה אסטרטגית על מנת לסייע למדינה לעמוד ביעדיה בתחום הבר קיימא. פרויקט מסוג זה מביא בשורה של ממש לכולנו אזרחי המדינה. הצלחתו תביא לחיסכון משקי והקטנה משמעותית של זיהום האוויר. החברה מהווה חוד החנית של חברות התשתית של מדינת ישראל.
עוד ב-
"במהלך שלוש השנים האחרונות ציון החברה עומד על 97, ונרשמה עליה של 334% ביחס לתכנית החומש הקודמת. דירקטוריון החברה עומד על כך כי החברה תכנס לתחומי רוחב נוספים כדוגמת שדה תעופה בינ״ל, עמדות טעינה חשמליות, בנית רכבל בירושלים, שיתוף פעולה עם גופי ביטחון, מרכזי שירות לרווחת משתמשי הדרך ועוד הכל תוך שיפור השרות לאזרחי מדינת ישראל".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(15):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
14.ממשלת ישראל: כל שר מתעסק רק בנושאים שלא קשורים אליו. (ל"ת)תתעסקי בתחבורה 02/2024/16הגב לתגובה זו0 0סגור
-
13.מוסרצדק 02/2024/14הגב לתגובה זו0 0מירי האלופה אשה עם המון ברכהסגור
-
12.רעיון רע מאוד. צמחיה עצים ירוק טבע בכל פינה (ל"ת)גולן 02/2024/12הגב לתגובה זו0 1סגור
-
11.פתרונות אחריםמוסר ים 02/2024/12הגב לתגובה זו0 1זה שטח שאמור להיות מנוצל לטובת צמחייה צפויה שקולטת co2 לא מספיק כל הבטו והאספלט... במקום שיהיה ירוק בעניים... תעשו את זה על טוואי רכבת ישראל מיבנה ועד התניה מעל הפסים והמערכת החשמלית של הרכבת לחמוד שטחים שלא לצורך... שחיתותסגור
-
10.אם היא עושה את זה זה בטוח יהיה רע (ל"ת)מיצי 02/2024/12הגב לתגובה זו0 1סגור
- טען עוד
-
9.הצרה רקב לא עושה דבר חוץ מלקרוא מדף המסרים של הביב (ל"ת)עצוב 02/2024/11הגב לתגובה זו0 1סגור
-
8.תאים פוטו-וולטיים - עלות ללא תועלתצביקה 02/2024/11הגב לתגובה זו0 1אינני תומך בשום פרוייקט אנרגיה מתחדשת - משמע לא רציפה, ולא יעילה - אלא אם הקמתו ותחזוקתו ממומנים כולם בכסף פרטי, והציבור לא מתחייב לקנות ממנו אנרגיה, אלא על סמך קריטריונים כלכליים בלבד.סגור
-
7.תקועים בהווה במקום בעתידמי שיודע 02/2024/11הגב לתגובה זו0 1אנחנו נמצאים בעידן שאנחנו יכולים ליצור אנרגיה מהתכה (ממש כמו שקורה בשמש). כלומר מאיצים חלקיקי מימן ומההתנגשות אנחנו מקבלים אנרגיה רבה והליום. (יש כבר אבטיפוס גרמני) למה אנחנו צריכים להשקיע כמו קופים באנרגיה זניחה שדורשת שטח רב,אנחנו מבססים צורך גדול יותר בכרייה באפריקה של החומר הנדרש לקולטים שלא נדבר על הגניבות בדרום, על האבטחה שתדרש, על הרקטות, הבלונים והסטלנים שיגיעו בטעותסגור
-
6.מושחתים וגוזרי קופוניםJustice 02/2024/11הגב לתגובה זו0 1כאשר הדג מסריח מהראש כל דגי הרקק נדבקים ממנו.סגור
-
5.חקירה נירחבת על כל הקומבינות שעושה ללא מיכרזים אמיתיים (ל"ת)לנווה תירצה 02/2024/11הגב לתגובה זו0 1סגור
-
4.איכסיתעד 02/2024/11הגב לתגובה זו0 2כן , רק היא. תבדקו את שרותה הצבאי ןאת מסלול חייה בביסטיות את שרה'לה ותפנימו מי ומה הפוסטמהסגור
-
3.איכות הסבי-מה?דין 02/2024/11הגב לתגובה זו1 1במקום ריאות ירוקות בואו נכסה הכל בבטון קולטים... ניידסגור
-
2.מפקיעים שטח פי 3 ממה שצריך ואז חוגגים עליו עם קומבינותחן 02/2024/11הגב לתגובה זו1 1תסגור
-
1.מתי כבר תאשרי מחלף לחריש? (ל"ת)יעקב 02/2024/11הגב לתגובה זו0 1סגור
-
מיאוסעד 02/2024/11הגב לתגובה זו0 2שיהיו לה מספיק קולות....סגור