bdi spot

כך מתמרנים בתי הקפה והמסעדות בישראל בזמן מלחמה

בתי הקפה והמסעדות בישראל חווים סיכונים עסקיים ואתגרים בימי השגרה, אז איך הם מתמודדים בזמן המלחמה? בדיקה מיוחדת על ענף בתי הקפה והמסעדות בישראל
בשיתוף CofaceBdi | 
יואל אמיר מנכ"ל Coface Bdi (צילום shutterstock, vecteezy, באדיבות Coface Bdi)
טרם תחילת המלחמה נמצאת ברמת הסיכון גבוהה ממדד הסיכון העסקי בכלל המשק. הסיכון הגבוה בענף משקף את הקשיים המשמעותיים שהענף חווה על רקע המלחמה, זאת לצד האתגרים בשגרה,
מוערך כי הכנסות ענף בתי קפה ומסעדות הסתכמו בשנת 2023 בכ-24.2 מיליארדי שקלים, ירידה של כ- 1%. נדגיש כי בשנה החולפת חלה עלייה במחירי הארוחות מחוץ לבית, כך שמבחינה ריאלית מדובר בירידה יותר משמעותית.

​לדברי יואל אמיר, מנכ"ל חברת Coface Bdi, "ענף בתי הקפה והמסעדות מנסה להסתגל למציאות של שגרה בצל המלחמה, כאשר מסעדות רבות מתמודדות עם קשיים משמעותיים. הענף נכנס למלחמה לאחר תקופה לא פשוטה של האטה כלכלית במשק ואי וודאות לצד התייקרות במחירי חומרי גלם רבים. כמו כן, אי היציבות הפוליטית ובראשה המאבק סביב המהפכה המשפטית הביאו להפגנות המוניות ולחסימת צירים מרכזיים לעתים קרובות שגרמו לירידה בתנועת הלקוחות במסעדות באזורים אלו. בנוסף, המשבר בענף ההייטק תרם לירידה בביקושים.
שנת 2024 צפויה להיות מאתגרת במיוחד, כאשר המסעדות יידרשו להתמודד עם שלל הבעיות שצוינו לעיל ולפעול תחת תנאי אי וודאות. במידה והמשך השנה יתנהל בדומה למצב כיום, פעילות הענף לא צפויה להיפגע יתר על המידה, פרט כמובן לעסקים הסמוכים לאזורי הלחימה, ובנוסף צפויה פגיעה ההכנסות הענף מתיירים. במידה ותחול הרעה במצב הביטחוני והלחימה תתרחב, הענף צפוי להיפגע בצורה חריפה. כמו כן, הענף מתמודד עם מחסור חריף בכח אדם עקב גיוס של עובדים רבים למילואים וכן עובדים פלסטינים שמטבע הדברים אינם מורשים להיכנס לארץ".
המלחמה פגעה בכל סוגי המסעדות, אך נראה כי פגיעה מעט משמעותית יותר חלה בקרב מסעדות היוקרה. מקומות אלו המאופיינים בהזמנת מקום מראש, בישיבה ממושכת וחגיגת אירועים למיניהם פחות התאימו למציאות מאז ה- 7 באוקטובר. בשל כך, מסעדות יוקרה רבות נפתחו רק לקראת סוף נובמבר, וישנן מקומות שטרם נפתחו, זאת בנוסף לבעלי מסעדות יוקרה שהחליטו לסגור את מקומותיהם. נציין כי עקב מצב הרוח הירוד ההוצאה הממוצעת לארוחה ירדה והסועדים נוטים להמעיט בהזמנת משקאות יוקרתיים.
בחינת מדד הסיכון העסקי של בתי קפה ומסעדות בישראל עוד טרם תחילת המלחמה מראה כי רמת הסיכון גבוהה ממדד הסיכון העסקי בכלל המשק. הסיכון הגבוה בענף משקף את הקשיים המשמעותיים שהענף חווה על רקע המלחמה, זאת לצד האתגרים בשגרה, ביניהם התחרות החריפה בענף, קושי ביצירת בידול ונאמנות לקוחות ועוד.
מדד הסיכון העסקי של החברות והעסקים משקלל בתוכו, בין היתר, את הפרמטרים הבאים: הכנסות, ותק, מספר מועסקים, חוות דעת עסקית של לקוחות, חוות דעת עסקית של ספקים, מוסר תשלומים, מגמת רווחיות, מצב עסקי של חברות קשורות ועוד פרמטרים שונים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה