bdi spot

מהפכת ה-AI: החוק הראשון בעולם לרגולציה של בינה מלאכותית

הפוטנציאל האדיר לצד החששות והסכנות הטמונות בתחום הבינה המלאכותית (AI) יצרו מהפכה של ממש גם בתחום המשפטי. חוק חדש שנועד להסדיר את השימוש יכלול בתוכו דרישות ואף קנסות למפרים אותו – אז מה אתם חייבים לדעת על החוק החדש?
ד"ר אייל ברוק | 
ד"ר אייל ברוק (צילום מושיק ברין)
תחום הבינה המלאכותית (AI) משנה את חיינו, ויצר מפץ גדול בעולם כולו ומהפכה של ממש בתחומי פעילות רבים ובתעשיות מגוונות. מערכות בינה מלאכותית הולכות ומוטמעות בשנים האחרונות בשורה ארוכה של מגזרים, מרפואה, בנקאות ומסחר, משפט ומערכות אכיפת החוק, ועד לתחומי יצירה ואמנות שונים, והשתלבותן משפיעה באופן דרמטי על תהליכי עבודה, ייצור, ותורמת להתייעלות ולחדשנות. בינה מלאכותית היא בעלת חשיבות מרחיקת לכת על עתיד האנושות והיא תוארה כ"מהפכה התעשייתית הרביעית".
אולם, לצד ההשפעה האדירה וההזדמנויות הנוצרות מהפוטנציאל היישומי הטמון במערכות נבונות אלה, השימוש בבינה מלאכותית כרוך באתגרים רבים, מעורר סיכונים וחששות שונים, ולכן מצריך הסדרה (רגולציה) של תחום חדשני ופורץ דרך זה.
בהקשר זה חשוב לציין כי החוק הראשון בעולם לרגולציה של בינה מלאכותית (EU AI ACT) אושר לאחרונה (13 למרץ) בפרלמנט של האיחוד האירופי. זוהי יוזמת דגל להסדרת (רגולציה) של תחום הבינה המלאכותית שפרצה לחיינו בסערה בשנה וחצי האחרונות, ומדובר בציון דרך היסטורי ובעל חשיבות להסדרת הטכנולוגיה.
החוק החדש, שהוצע עוד בשנת 2021, פועל לפי גישה מבוססת סיכונים: ככל שהסיכון בשימוש במערכת AI גבוה יותר – כך יחולו כללים מחמירים יותר. ישנם שימושים מסוימים של בינה מלאכותית שייאסרו לחלוטין (Unacceptable risk), שימושים אחרים יסווגו ב"סיכון גבוה" (High risk) ויהיו כפופים לדרישות מחמירות, ושימושים בסיכון מוגבל (Limited risk) יהיו כפופים לדרישות מקלות יותר, דוגמת חובת שקיפות. קיימות דרישות רבות וגם קנסות משמעותיים (שיכולים להגיע לסכום של 35 מיליון אירו) על הפרת סעיפי החוק.
החוק צפוי להיכנס להיות מאושר סופית בשבועות הקרובים, ומרבית הוראות החוק תכנסנה לתוקף בתוך שנתיים, כלומר במהלך שנת 2026, למעט סעיפים מסוימים, שייכנסו לתוקף במועד מוקדם יותר. זוהי סנונית ראשונה, וחשובה ביותר, בהסדרה של תחום מרתק ומתפתח זה. 
משרד ש. הורוביץ ושות',  הקיים כבר למעלה מ-100 שנים, הוא מבין המשרדים הגדולים והמובילים בישראל. פרקטיקת הבינה מלאכותית במשרד בהובלת ד"ר אייל ברוק ובגיבוי צוות רב תחומי ומסור של שותפים ממגוון רחב של תחומים עוסקת בתחום משפטי מתפתח וחדשני זה ומספקת ייעוץ משפטי ביחס להיבטים הקשורים בפיתוח, רישוי, הגנה ושימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית, עמידה ברגולציה, מסחור והגנה על קניין רוחני.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה