בני לנדא: היזם מ"אינדיגו", שעל שמו רשומים למעלה מ-800 פטנטים

מי זה בני לנדא? הוא מזוהה עם אחד האקזיטים הגדולים הראשונים בישראל – ועל אף הכסף הגדול שצבר, הוא לא מוריד הילוך, בדרך לכינוי המחייב "יזם בנשמה". 

מערכת ice |  1
בני לנדא (צילום יוטיוב/ drupaTradeFair)
בן ציון (בני) לנדא, יליד 1946, הוא יזם, איש עסקים ופילנתרופ ישראלי. לנדא הוא האיש מאחורי חברת אינדיגו, ועל שמו רשומים מעל 800 פטנטים. הונו, נכון לסוף 2021, מוערך בסכום של כ-1.6 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
לנדא נולד בפולין לאשר וזלטה, ניצולי שואה. בשנתיים הראשונות לחייו גדל במחנה פליטים בגרמניה, ובהמשך היגרה המשפחה לעיר אדמונטון שבקנדה. אימו הייתה תופרת, ואילו אביו של התפרנס כנגר, ומאוחר יותר רכש חנות לממכר סיגרים ופיתוח תמונות.
כאשר הבן הצעיר נחשף לתחום, הופיעו כנראה הסימנים הראשונים בדרך לקריירה יזמית משגשגת. זה קרה כשעבר לאנגליה ופיתח דרך להדפסה ישירה על נייר הצילום, ללא צורך לצלם על פילם – עניין שסידר לחברת CAPS בה עבד, חוזה נאה עם רולס רויס. על אף העסקה מול חברת המכוניות היוקרתית, לא הצליחה CAPS להמריא, כשהדשדוש הוביל לכינוס נכסים. הפרויקט הבא של לנדא היה הקמתה של Imatec – חברה בתחום המיקרוגרפיה, אשר התמקדה באספקת ציוד לקריאת והדפסת מיקרופילמים.
ב-1977 עלה לנדה לישראל ובאותה שנה ייסד את חברת אינדיגו. פיתוחיה של החברה התבססו על טכנולוגיה הקרויה liquid ink, שהשתלבה היטב בשוק הדפוס הדיגיטלי המתפתח של התקופה. את החברה הצעירה מינף לנדא גם בזכות הסכם עם חברת סאווין האמריקאית, במסגרתו עסקה אינדיגו בפיתוח עבורה בתמורה לתמלוגים. קשריו של לנדא עם סאווין המשיכו להתפתח, והוא הפך לממונה על מחקר ופיתוח עולמי של החברה.
בשנות ה-80 הוביל לנדא לפיתוח פורץ דרך נוסף, ה-ElectroInk, דיו נוזלי שהחליף את האבקות במכונות הצילום ובמכונות הדפוס. בעשור הבא נרשמה נקודת ציון נוספת בזכות E-Print 1000 – מכונה המסוגלת להדפיס ישירות מהמחשב ומאפשרת לשנות את ההדפס בין דף לדף, חידוש דרמטי ביחס למכונות ההדפסה הוותיקות.
ההצלחות של לנדא ואינדיגו תורגמו גם להיבט הכלכלי: בשנת 1993 הוא מכר 14% מהחברה לאיל ההון ג'ורג' סורוס בתמורה לכ-50 מיליון דולר. שנה מאוחר יותר, הונפקה אינדיגו בנאסד"ק, לאחר שלנדא דילל את אחזקתו ל-70% וכך התאפשר לגייס כ-100 מיליון דולר. את 1994 סיימה החברה עם רווחים בסך של כ-75 מיליון דולרים. מכאן, כבר לא הביטה אינדיגו לאחור: בשנת 2000 השקיעה חברת HP בחברה כ-100 מיליון דולרים בתמורה לכ-13.5% מהמניות, וכעבור שנתיים, השלימה את רכישתה בסכום של כ-830 מיליון דולרים. 
על אף האקזיט המרשים, לנדא לא נח: הוא הקים מגוון חברות – ובהן לנדא לאבס, העוסקת בתחומי הננוטכנולוגיה; ההדמיה והאנרגיה; לנדא ונצ'רס, המשקיעה בחברות טכנולוגיות בראשית דרכן; לנדא דיגיטל פרינטינג המפתחת מכונות דפוס דיגיטליות המשתמשות בדיו ננומטרית; ולוסיקס, המתמקדת במכונות לייצור יהלומים מלאכותיים.
לנדא, הוא גם בעל המניות המרכזי בחברת ג'נסל, המייצרת תאי דלק חסכוניים לייצר חשמל. בנוסף, רכש לנדא בהדרגה את מרבית מניותיה של חברת קולורייט, המתמחה ביצירת צבעי שיער בהתאמה אישית, ובאמצע העשור שעבר, מכר אותן לענקית הקוסמטיקה לוריאל. במשך כמה שנים, החזיק לנדא גם במניות טבע בשווי עשרות מיליוני דולרים והיה אחד המשקיעים הדומיננטיים בחברה.
פעילותו הענפה והעובדה שעל שמו רשומים יותר מ-800 פטנטים, העניקו ללנדא את הכינוי "יזם בנשמה", ב"גלובס" באף בחרו בו כ"יזם העשור". כך או כך, לנדא ממשיך כל העת לפתח ולהשקיע. בריאיון ל"כלכליסט" ב-2019 סיפר: "שואלים אותי הרבה אם אני חושב לצאת לפנסיה, ואני עונה: 'אני בפנסיה כל החיים שלי'. אני אוהב את המדע. בשבילי, מה שאני עושה זה לעשות חיים. לעשות את מה שאני הכי אוהב. כל אחד מחפש משמעות בחיים, ובשבילי המשמעות היא לומר שיצרתי שינוי. האירוניה היא שרק כשאתה מגיע לגילי אתה באמת יודע איך להקים סטארט-אפ".
נדבן וד"ר
לנדא נשוי לפטסי, ואב לשלושה: טליה, אלון ואורן. בני הזוג לנדא מוכרים בזכות קרן לנדה שהקימו, הפועלת לשוויון הזדמנויות ולכידות חברתית. פטסי לנדה אף הדליקה משואה בטקסט יום העצמאות ב-2005. 
ללנדא תואר שני בקולנוע מבית הספר London Film School שבאנגליה, לצד תוארי דוקטור של כבוד מטעם אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת חיפה והטכניון.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מפטר על ימין ועל שמאל
    שי 03/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה שבשנת 23 הוא פיטר יותר מ-150 עובדים מחברת לוסיקס כי הם לא עמדו בדרישות את זה שכחתם לציין
    סגור