ג'ק מא: מאיסוף צרצרים להקמת עלי באבא

מי אתה ג'ק מא? הוא נדחה בצעירותו מעשרות משרות, ייסד את קבוצת עליבאבא וחתום על ההנפקה הגדולה בהיסטוריה.

מערכת ice | 
ג'ק מא מייסד עליבאבא (צילום shutterstock/ Frederic Legrand - COMEO)
מא יון, המוכר יותר כג'ק מא, יליד 1964, הוא איש עסקים, יזם טכנולוגי ומיליארדר סיני. מא הוא המקים של קבוצת המסחר הסינית המקוונת עליבאבא (ALIBABA), כשבין אתריה גם עלי אקספרס. הונו של מא, נכון לקיץ 2023 (לפי המגזין פורבס), מדרג אותו כאחד מעשירי סין, ועומד על סכום של 24.2 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
מא נולד בעיר האנגג'ואו במזרח סין, האמצעי מבין שלושה אחים, שני הוריו עבדו כנגנים. תחביבי הילדות שלו כללו בין היתר איסוף צרצרים. מגיל צעיר השכיל מא להבין את חשיבות ידיעת השפה האנגלית, ואף שסיפר כי נדחה מעשרות משרות המחייבות אינטראקציה באנגלית, ובהן KFC, בסופו של דבר התקבל למכון להוראה בהאנגג'ואו ואף שימש כראש מועצת הסטודנטים. לאחר שסיים את לימודי התואר הראשון שימש כמרצה לאנגלית. את כינויו "ג'ק" קיבל מתיירים שהגיעו לעיר והתקשו לבטא את שמו הסיני. העסק הראשון שלו היה סוכנות תרגום סינית-אנגלית.
על האינטרנט למד מא באמצע שנות ה-90 בעת שטס לארצות הברית. ב-1995 היה ממייסדי "דפי זהב סין", ובין השנים 1998-1999 עמד בראש חברת טכנולוגיה שהוקמה בידי ממשלת סין. הפרויקט הבא שלקח לידיו היה בסוף אותו העשור, היה הקמת קבוצת עליבאבא, בסכום צנוע של 60 אלף דולר שגייס מחברים. בשנת 2000 הקימה הקבוצה את עליאקספרס, פלטפורמה המתמקדת בשירותי סחר אלקטרוני, ומורכבת מבעלי עסקים בסין המציעים שורה ארוכה של מוצרים לגולשים ברחבי העולם.
עליבאבא זכתה להצלחה גדולה ועל כך תעיד העובדה כי ב-2012 גלגלה העברות בסכום של כ-170 מיליארד דולר, יותר מאמזון ואי.ביי גם יחד. ב-2014 עם הנפקתה בבורסה בניו יורק, קבעה עליבאבא שיא, כהנפקת המניות הציבורית הגדולה ביותר בעולם עם גיוס 25 מיליארד דולר. שווי הקבוצה זינק מיידית ל-231 מיליארד דולר. שנה מאוחר יותר השקיעה הקבוצה סכום של 590 מיליון דולרים ביצרנית הסמארטפונים מייזו וכ-200 מיליון בחברת סנאפצ'אט. ב-2016 פורסם על השקעה גדולה נוספת, בקבוצת לאזאדה בהיקף של כמיליארד דולרים. בסוף העשור האחרון עזב מה מא את תפקיד יו"ר הדירקטוריון, כשלנעליו נכנס מנכ"ל הקבוצה, דניאל זאנג.
מרצה ונדבן
מא נשוי לזאנג יינג ואב לשניים, כשאחד מנכסי המשפחה הוא בית יוקרה בהונג קונג, שנרכש בכ-195 מיליון דולרים. מא הוא הסיני הראשון שהופיע על שער המגזין פורבס ונחשב למרצה מבוקש במוסדות אקדמיים ברחבי העולם, בעיקר במולדתו ובארה"ב.
מא מעורב גם בפעילות פילנתרופית באמצעות קרן הנושאת את שמו. ב-2016 פורסמה ביוגרפיה אודותיו מאת דנקן קלארק, וב-2018 בעת שביקר מא בישראל, הוענק לו תואר ד"ר של כבוד מטעם אוניברסיטת תל אביב. גם מהחיים הטובים יודע מא ליהנות, כבעליה של יאכטה מפוארת בשם זן, שנבנה במיוחד עבורו בהולנד, אורכה 88 מטרים והיא כוללת לא פחות מחמישה סיפונים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה