קריירה ולימודים

משרד החינוך חושף: 150 מיליון שקל נעלמו במגזר הערבי

דו"ח של משרד החינוך מצביע על כך ש-150 מיליון שקל שהועברו לטובת חוגים בחברה הערבית נעלמו וככל הנראה הגיעו לגורמים עבריינים
מערכת ice |  2
יפעת שאשא ביטון (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
מסמך של סמנכ"ל ביקורת במשרד החינוך מעלה כי כ-150 מיליון שקל אשר יועד לחינוך משלים בחברה הערבית נעלמו ולא הגיעו ליעדם. הסיבה להיעלמות הכסף נובעת מדיווחים כוזבים, מכרזים בלתי תקינים, שימוש בחשבוניות פיקטיביות ועוד. סמנכ"ל משרד החינוך ומנהל מינהל רישוי בקרה ואכיפה, גור רוזנבלט, רמז כי יש קשר ישיר בין היעלמות הכסף לפעילות הפשע המאורגן בחברה הערבית והמליץ לשתף פעולה עם המשטרה בנושא.
אז כיצד עבדה השיטה? על פי הבדיקה, שיעור הדיווחים הכוזבים על חוגים במסגרת התוכנית היה גבוה מאוד. בשנת תשע"ח (2017-18) 77% מהדיווחים היו כוזבים. בשנה האחרונה מדובר על אחוז דיווחים כוזבים בשיעור של 34%.
 
בכל הנוגע לשיעור היעדרות התלמידים מהחוגים בשנת תשע"ח דובר על 87% תלמידים שלא הגיעו לחוגים בפועל, אך היו רשומים. בשנה האחרונה ישנו שיפור, אך המספרים עדיין מדאיגים ועומדים על שיעור של 47%.
בדו"ח מצביעים כי ישנם "לחצים פסולים על עובדי משרד החינוך והרשויות". ההסבר הוא כי "לתחושתנו מתקיימים לחצים חזקים על רכזי העוגן ברשויות מסוימות על ידי הרשות או על ידי גורמים חיצוניים לצרוך שירותים של מפעילים מסוימים מסיבות שאינן מקצועיות".
 
ליקויים נוספים שנמצאו היו מינוי רכזים בבתי ספר שבהם לא הייתה פעילות, העסקת קרובי משפחה, תשלום כפל משכורות על אותו תפקיד ומינויים ללא מכרז או במכרז שחשוד לא תקין. בנוסף, בוצעו רכישת חומרי בניין, חשבוניות לא תקינות ואסמכתאות לא תקינות.
ההמלצה של הדו"ח היא מצד אחד להטמיע את הנהלים והדיווח בצורה הנכונה, אך מן הצד השני לאפשר מתן קנסות לרשויות המקומיות בנוסף לקיזוז תקציבים. כמו כן, ישנה המלצה לפתח מנגנון מתן משוב בזמן אמת על דיווחים בבתי הספר כדי לתקן ליקויים בצורה מיידית.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כל הכבוד לסמנכ"ל ביקורת במשרד החינוך!
    דוד 09/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העיקר ששרת החינוך בוכה שאין כסף למשכורות למורים... תראו לאן הכסף הולך
    סגור
  • 1.
    חחח
    מיני 09/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רציתם להקים ממשלה בכל דרך
    סגור