קריירה ולימודים

רשות המסים משנה את החוקים: זו הסיבה שתשלמו ביוקר

בתחילת יולי אמור להיכנס לתוקף עדכון של טופס 161 המועבר לרשות המיסים במסגרת סיום העסקה של עובד, אלא שבדיקה קצרה שערכו בתלפיות פמילי אופיס, החולשת על 20% משוק סוכני הביטוח הפנסיוני בארץ, מעלה שבענף לא מכירים את הדרישות החדשות: "עובדים רבים עשויים לשלם מס מיותר על כספי הפיצויים"
מערכת ice |  5
רשות המסים (צילום shutterstock)
עדכון של רשות המיסים לטופס 161 שמועבר אליה על-ידי מעסיקים במסגרת סיום העסקה של עובד, שייכנס לתוקפו בתחילת יולי, צפוי להקשות ואף עלול לגרום נזק של ממש לעובדים ולמעסיקים שלא ייערכו כראוי לשינויים הנובעים מהדרישות החדשות. הסיבה: טופס 161 מחייב את המעסיקים להעביר לעובדים מידע שלא נמצא ברשותם כיום ועלול לחשוף אותם לטעויות בשל מתן אישורים שגויים, שעד כה ניתנו ע"י מס הכנסה וכן לסנקציות בגין הלנת שכר.
בחברת "תלפיות פמילי אופיס", הנחשבת לגדולה בישראל בתחומי הגמל, הפנסיה והביטוח ומונה 900 סוכנים ברחבי הארץ – מכנים את ההשלכות של המסמך החדש "מהפכה". לאחרונה החלו לקיים מפגשי הסברה ללקוחותיהם כדי למנוע את הפגיעה בהם. לקוחות החברה הם בעלי עסקים ושכירים, כאשר במסגרת פעילות ההסברה מבהירים הסוכנים ללקוחות את מהות השינוי בטופס ואת ההשלכות שלו. בפועל, כדי לצלוח את השינויים הרבים, מעריכים ב"תלפיות" כי מרבית העובדים והמעסיקים שלא נעזרים באופן קבוע במומחי גמל ופנסיה, לא יוכלו לצלוח את השינויים.
 
מעסיקים: סמכויות של פקיד שומה; עובדים: החלטה מהירה או תשלום מס
בשונה ממה שהיה נהוג עד כה בהקשר לטופס, החל מה 1.7.23 יחויבו המעסיקים להעביר הנחיות לקופות העובד לגבי אופן מימוש כספי הפיצויים המגיעים לו בסיום עבודתו. ההנחיות החדשות קבעו שלוש סיטואציות אפשריות וברירת מחדל בה הטופס יועבר למס הכנסה ולעובד אם העובד לא עדכן בזמן את המעסיק בהחלטותיו. המשמעות: יעוד כל הפיצויים מהמעסיק לצורך קבלת קצבה עתידית ותשלום מס בגין מענקים שניתנו ע"י המעסיק בשל עזיבה, זאת ללא קבלת פטור על פיצויים. בנוסף עובדים שירצו לפדות בעתיד את הפיצויים יכלו לקבל פטור ממס אולם הם ידרשו לבצע חרטה כוללת שתחייב לעיתים פדיון כל הכספים זאת תוך תשלום מס גם בגין כספים שיכלו להישאר בקופה לצורך קבלת קצבה עתידית.  
על המעסיקים חלה החובה להעביר את הטופס עם כל הנתונים הנדרשים תוך 14 יום מהעזיבה אחת  עלול להיחשב כ"מלין שכר". מלבד הצורך במתן אישורי מס מדויקים שניתנו עד היום ע"י מומחי מס הכנסה. בטופס החדש המעסיק יידרש לספק מידע נוסף כגון:
שלושה סוגי שכר: משכורת מבוטחת אחרונה, משכורת חודשית אחרונה, משכורת לחבות פיצויים. כמו כן, נם יצטרכו להעביר מידע על  סכום הקצבה אותה העובד החל לקבל טרם הפרישה שנגזר מרכיב הפיצויים שנצבר אצלו ומומש כקצבה טרם העזיבה.  ב"תלפיות פמילי אופיס", מציינים כי בפועל המעסיקים נכנסים לעליו של פקיד השומה, בעוד שעד השינוי של הטופס, מעסיקים רבים לא מילאו את הפטור ממס ושלחו את העובדים למס הכנסה.
בשל חובת המעסיק לספק את הטופס תוך זמן קצר, העובדים יאלצו להחליט בזמן מוגבל איך לממש את פיצויי הפיטורים ולכך עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת ותשלום מס מיותר על עשרות אלפי שקלים.
כך לדוגמא, עובד שעבד 10 שנים, סיים את עבודתו ושכרו היה 20 אלף שקלים כאשר בקופה שלו נצברו כ-200 אלף שקלים והוא זכאי לפטור ממס בגובה 13,310 שקלים כפול 10. כלומר, כלומר 133,100 שקלים. אם היה מודיע בזמן, היה יכול לפדות את הסכום הזה ולהשאיר 66,900 שח לקבלת קצבה עתידית. זו המשמעות כאשר לא הועברה הנחיה למעסיק והטופס הועבר  ע”פ ברירת המחדל.
גם אם בעתיד הקרוב (מבחינת העובד), הוא ירצה לממש את הפטור כמשיכה חד פעמית, העובד יקבל את הפטור בגובה 133,100 שקלים, אך יידרש לפדות גם את היתרה שנצברה יחד עם הרווחים בגובה 66,700 שקלים.
ראובן טיטואני, מנכ"ל "תלפיות פמילי אופיס": "יש כאן אירוע מאוד לא ברור והוא משפיע על כולם - מעסיקים שלא ייערכו בהתאם עלולים להיות חשופים לסנקציות בגין הלנת שכר, כאשר מנגד עובדים רבים עשויים לשלם מס מיותר על כספי הפיצויים. ממה שאנחנו רואים בשטח, רק חלק קטן מהגורמים מכירים את ההוראות החדשות ונערך אליהן. המעסיקים חייבים להתכונן מראש ליישום הטופס החדש כדי למנוע נזק מיותר. לעובדים אני ממליץ להתייעץ עם אנשי מקצוע לשם מיצוי הזכויות המוקנות להם כאשר הם עוזבים את מקום עבודתם".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    פנסיה ופיצויים רשות המיסים
    אני 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    די נמאס כבר לחיות במדינה עזבו תשאירו את הזקנים והצעירים עופו מפה חבל לבזבז את החיים פה
    סגור
  • 4.
    לעשות את החיים עוד יותר קשים להקשות עוד זה. כל הכיף (ל"ת)
    מוקי 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    המיסים בשלהם בשמים וצריך להסתדר עם הנטו שנישחק כל יום ו (ל"ת)
    בני 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    לא חדש
    יוני 2 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקרוב המשכורות ילכו לרשות המיסים וביטוח לאומי והם יתנו לכל משפחה לחם ומרגרינה לפי נפשות
    סגור
  • 1.
    במקום שהמערכת תשרת היא משעבדת את העם
    אאא 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הגישה של המדינה כלפי הציבור הפשוט. היא עוול מצפים מעובד לגשת לרואה חשבון ולשלם על השירות להתייעצות .כאשר העובד אין לו שום מושג בכל הבלגן הזה ניצול ושעבוד העם במקום שמס הכנסה ישרת את העם אנחנו משרתים נגולם קם על יוצרו .אז בשביל מה צרכים מדינה
    סגור