כסף וצרכנות

המהלך שיגביל את כוחן של ענקיות הפארם: מה ההשלכות על הצרכנים?

פירוק הריכוזיות או פגיעה בשקיפות? כל הפרטים על הצעדים החדשים ששוקלים בכנסת כנגד ענקיות הפארם, והחשש לפגיעה בצרכנים:
מערכת ice | 
סופר פארם,גוד פארם, be (צילום freepik)
חשש לפגיעה בשקיפות עם הצרכנים: לאחר שאושרה הצעת החוק לקידום תחרות בענף הפארם, זאת כחלק מהמאבק ביוקר המחיה, ובשל העובדה שיש שלוש חברות ענק עיקריות אשר שולטות בשוק (סופר פארם - אשר מחזיקה ב-70% מהסניפים, Be, וגוד-פארם), הועלתה הצעה נוספת, אשר מבקשת להחריג חלק מרשתות הפארם והמזון מחובת שקיפות המחירים.
זאת, על מנת לאפשר לעסקים מתפתחים בתחום "להגיע להיקפים סבירים ויחסיים מבחינת מספר הסניפים ומחזור המכירות, כך שהם יוכלו להתחרות עם הקונצרנים הגדולים הפועלים בשוק", כפי שנאמר על ידי ח"כ משה פסל (הליכוד), אחד מיוזמי החוק בדיון האחרון שנערך בנושא במליאת הכנסת.
לפי הצעת החוק, יהיו הרבה פחות קמעונאים בענף המזון והפארם שיידרשו להציג מחירים לצרכנים אונליין והם יהיו פטורים מחובות נוספות על פי חוק המזון. ח"כ פסל הסביר את הרציונל בהרחבת החוק: "חוק קידום התחרות הורחב לאחרונה לתחום הפארם בכללים דומים לתחום המזון, אולם מדובר בשני תחומים שונים שמצב התחרות בהם שונה לחלוטין. ועל כן, על מנת להגביר בו את התחרות ולאפשר לעוד שחקנים לצמוח, יש להתאים את הדרישות
התיקון הזה, בסופו של דבר, מה שהוא עושה זה מסיר רגולציה משחקנים קטנים בשוק הפארם. הם לא יצטרכו לדווח על כל המחירים ובאמצעות זה לתקוע אותם ולגרום לעליית מחירים".
גם עו"ד לינור דויטש, מלובי 99 תמכה בהצעת החוק, והציגה נתונים המעידים על היעדר התחרות בענף הפארם: "סופר פארם היא השחקנית הגדולה ביותר בתחום רשתות הפארם. כיום המצב הוא שעל קמעונאית גדולה ומונופוליסטית כמוה, לא חלות כלל המגבלות שנקבעו בחוק המזון אשר מסדירות את ההתנהלות המסחרית שלה מול הספקים. מחקר של הכלכלן הראשי משנת 2017 הראה שתחום הפארמה הוא הריכוזי ביותר בישראל, אפילו יותר משוק הבנקאות, ופערי המחירים בין ישראל למדינות אחרות עומדים פעמים רבות על מעל 100%", אמרה דויטש.
אך האם זהו באמת פתרון אשר מיטיב עם הצרכנים? לדעת משה דולב מ-CHP, פלטפורמה להשוואת מחירים שמתבססת על נתונים שהרשתות משדרות בהתאם לחוק חובת שקיפות, לא בהכרח.
כפי שאמר היום (חמישי) ל-Ynet, החרגת רשתות מחובת השקיפות דווקא עלולה להזיק לתחרות במשק: "כדי לייצר תחרות משוכללת (שהיא המצב המיטבי עבור המשק, בוודאי לעומת מצב בו יש שלוש ענקיות עיקריות אשר שולטות ברוב נתח השוק) צריך ריבוי שחקנים ומידע מלא. והמידע המלא זה השקיפות. עצם העובדה שכל השחקנים יודעים את המחיר של כל השחקנים האחרים, זה לבדו מייצר תחרות. רווחים עודפים (אשר מתרכזים אצל החברות) נוצרים כאשר אין מידע מלא ואין מספיק שחקנים".
עוד הוסיף כי לדעתו, ללא קשר לגודלו של הקמעונאי, יש עניין ציבורי רב לדעת את המחירים שלו: "אני כצרכן עדיין ארצה לבדוק את המחירים שלו בהשוואה למתחרים. ובל נשכח שזה ממילא מידע ציבורי. ממילא בחנויות המחירים גלויים. ברגע שהמדינה החליטה שעקרונית, לצרכן יש זכות לדעת את המחיר של המוצר או השירות לפני שהוא קונה אותו, אז עכשיו בעצם השאלה היא כמה לפני, האם בחנות - או כבר בבית? ברגע שיש לך, הצרכנית, זכות לדעת כמה מוצר עולה לפני שאת באה לקופה, אז חובת שקיפות המחירים אונליין היא רק הרחבה של הזכות הזאת".
נציין כי כאשר ההצעה נידונה בוועדת השרים לחקיקה, משרד הכלכלה והרשות לתחרות התנגדו להחלת ההצעה על רשתות המזון לכן המציעים מתמקדים כעת ברשתות הפארם בלבד ועוד תלויים בהסכמת משרדי הבריאות והאוצר ליתר הסעיפים.
עוד ח"כ פסל חשף כי מי שעומד לכאורה מאחרי הצעת התיקון הוא ליאור עדיקה, אשר מחזיק בארבעה סניפים, שמציגים לרוב מחירים נמוכים בהשוואה לשוק ובקרוב יהפוך לקמעונאי גדול לפי ההגדרה הקיימת בחוק.
עדיקה הוא הוא שחקן מתפתח אמנם, אך בכל זאת קטן לעומת סופר פארם וחברות נוספות. לכן הוא מעוניין שיקלו עבורו את ההגבלות, ייתכן שבצדק. אולם כאמור, החרגה מחובת שקיפות המחירים לא בהכרח תועיל לצרכנים.

מליאור עדיקה נמסר בתגובה ל- Ynet: "מטרת חוק המזון היא הגברת התחרותיות בענף המזון והורדת המחירים, וזה מבורך. לעומת זאת, הרחבת חוק המזון לענף הפארם, ללא ביצוע התאמות נדרשות לענף, עושה את הפעולה ההפוכה, במקום להגביר את התחרות, היא שומרת על שלושת הקונצרנים הענקיים השולטים בענף הפארם ואף מונעת תחרות מצד שחקנים מתפתחים. לא יתכן שקמעונאי המהווה אחוז אחד, במספר הסניפים, מהרשת הגדולה בענף, יידרש לפעול לפי אותן מגבלות. ליאור עדיקה הינה רשת פארם הזולה בישראל, מטרותינו להמשיך ולהתפתח. אנחנו לא צריכים שיעזרו לנו, רק שלא יפריעו".
מח"כ ינון אזולאי (ש"ס), יוזם החוק לצד ח"כ פסל נמסר: "יודגש כי התיקון מתייחס אך ורק לרשתות פארם הפועלות כקמעונאים בתחום המזון. כיום, גם רשתות פארם שאינן מהגדולות במשק, מחויבות בשקיפות שנועדה במקור לפקח על השחקנים הדומיננטיים באמת. בפועל, החובה הזו פוגעת דווקא במי שמנסה להתחרות באותן רשתות ענק. הצעת החוק מאזנת נכון בין הצורך בשקיפות לבין עידוד תחרות."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה