כסף וצרכנות

ישראל מתאוששת כלכלית מהמשבר מהר יותר ממדינות ה-OECD

בנק ישראל בחן את נתוני ההגעה של ישראלים למקומות העבודה, המסחר והפנאי מאז התפרצות הקורונה, וגילה שהחזרה למקומות אלה הייתה מהירה יותר מבמדינות אחרות בעקבות ההקלות
איתי פת-יה |  1
משרדי הייטק (צילום freepik)
ההתאוששות הכלכלית של ישראל ממשבר הקורונה מהירה יותר מאשר במדינות ה-OECD, כך לפי נתונים שמפרסם היום (א') בנק ישראל. הבנק בחן את הרגלי ההגעה של ישראלים למקומות עבודה, מסחר, פנאי ועוד, ומצא כי אחרי הירידה בעקבות הסגרים שהוטלו, החזרה אליהם נעשית בקצב מהיר משל מדינות אחרות.
השינויים נבחנו עד לתאריך ה-2 במאי, ובהשוואה להרגלי התנועה שתועדו במהלך חודש ינואר, לפני התפרצות הקורונה בישראל. לפי בנק ישראל, ההקלות במגבלות על התנועה והפעילות העסקית הביאו לעלייה בהגעה למקומות העבודה, המסחר והפנאי, ברמה שצמצמה את הפער של ישראל מול הנתון החציוני ב-OECD. על כן, כותבים בבנק כי "ממצא זה עשוי להעיד על כך שההתאוששות הכלכלית בישראל מהירה יותר בהשוואה ליתר המדינות".
כפי שניתן לראות בגרפים שפרסם הבנק, הירידה שתועדה בישראל בהגעה למקומות העבודה, המסחר והפנאי הייתה אמנם חריפה יותר מאשר ב-OECD, אולם מנקודת השפל העקומה עולה בצורה חדה יותר – המעידה על התאוששת מהירה.
ההיגיון מאחורי מסקנה זו של הבנק, הוא שנתוני הניידות למקומות עבודה משקפים את השפעת המשבר על שוק העבודה, ונתוני הניידות למקומות מסחר ופנאי מעידים, גם אם חלקית, על מצבה של הצריכה הפרטית.
הבחינה נעשתה באמצעות ממד הנקרא "מדד הניידות", המבוסס על נתוני GPS ודאטה שאוספות גוגל ואפל. הראשונה אספה נתונים ממשתמשי אנדרואיד שהפעילו בסמאטרפון את אופציית היסטוריית המיקומים, האוגרת מידע על מקומות בהם היו. השנייה פילחה את חיפושי המשתמשים באפליקציית המפות שלה לשלוש קטגוריות: הוראות הגעה להליכה ברגל, לנסיעה ברכב ולנסיעה בתחבורה הציבורית.
עוד מציינים בבנק כי טרם החלת הסגר חלה עלייה בניידות לרשתות המזון, וזו נצפתה גם לקראת אמצע חודש אפריל, בסמוך לחג הפסח – מה שמתיישב עם נתוני הלמ"ס שהצביעו על זינוק של 19% בפדיונות רשתות המזון בחודש מרץ. כמו כן, בנק ישראל כותב ש"הירידה בניידות בישראל קדמה להטלת מגבלות על התנועה, ושיקפה ככל הנראה את תגובת הציבור, שנקט בצעדי ריחוק חברתי וולונטריים והמעיט בשל כך לצאת למקומות מסחר ופנאי".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שקרים והגזמות מבנק ישראל?!
    שרה 05/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה זה הטור ההזוי, התאוששות כלכלית וחזרה לעבודה? ומה עם יותר ממיליון מובטלים, התאוששות כלכלית כאשר מתחננים לברסימן טוב שיאשר חזרה לעבודה לפחות הדרגתית?!
    סגור