כסף וצרכנות

רשות התחרות: דרישות כשרות החלב של הרבנות פוגעות בתחרות

מסקירה של הרשות עולה שהכשרות המחמירה שדורשת הרבנות בישראל כרוכה בעלויות נוספות שמגולגלות לצרכן. זאת, בעוד שמוצרי החלב תחת הכשרות המקובלת בחו"ל אינם מותרים ליבוא בארץ

רועי בהריר-פרל | 
מעדניית מוצרי חלב (צילום freepik)
האם דרישות הכשרות של הרבנות בישראל מוגזמות ופוגעות בצרכן זה כשני עשורים? כך נטען לפחות בדוח שפרסמה הבוקר (ד') רשות התחרות, ממנו עולה שהגדרות כשרות החלב של הרבנות הראשית הופכות את ייבוא מוצרי החלב ללא כדאי, ובכך יוצרות יתרון מובהק ליצרני החלב המקומיים ומסכלות את התחרות.
הייבואנים אינם מורשים לשווק בארץ מוצרים מחלב המוגדר בכשרות "חלב נוכרי", ויכולים לייבא רק כאלה מחלב בהכשר "חלב ישראל". דרישה זו מצמצמת את מספר המחלבות שמהן ניתן לייבא. יתר על כן, ההוצאות הכרוכות במתן ההכשר מושתות על הייבואן עצמו, מה שמתגלגל בסוף לכיס הצרכן.
הוצאות הייבוא והכשרות של מוצרים מ"חלב ישראל" עשויות, על פי בדיקת הרשות להגיע לכ-10% מעלות המוצר לצרכן. הסיבה העיקרית לכך היא שהכשרות המחמירה דורשת "ליווי" מלא של התהליך משלב החליבה, שצריכה להיעשות או בידי עובד יהודי או תחת פיקוח של משגיח יהודי. כשרות "חלב נוכרי" היא הכשרות המקובלת ע"י יהודים שומרי כשרות בחו"ל, וכדי לקבלה די בפיקוח על הליך הייצור מרגע הגעת החלב למחלבה – ולא מחליבת הפרה. אולם, בישראל כאמור חלב זה ומוצריו אינם מוגדרים ככשרים על ידי הרבנות.
קראו עוד ב-ice
בבדיקה של רשות התחרות נמצא שבגבינות מיובאות תחת הכשר "חלב ישראל", הוצאות הכשרות מהוות 1.4-6.5% מהמחיר לצרכן (בהתאם לסוג הגבינה ולמאפייני הייצור). מתן הכשר "חלב ישראל" למוצר שכבר הוכר ככשר "חלב נוכרי" תעלה ליבואן בין 5.7-9.9% מעלות המוצר קודם לכן. במקרים בהם יצרן החלב בחו"ל עובד מול מספר רפתות קטנות, כדי לייבא ממנו חלב בכשרות המחמירה של הרבנות בישראל, יצטרך היבואן לממן משגיח כשרות בכל רפת ורפת.
המצב הזה, שמיטיב עם היצרנים המקומיים הגדולים ונמשך כבר 20 שנים, "מהווה חסם לייבוא בדרך פשוטה יחסית של אלפי מוצרים שבעבור יהודי הגולה נחשבים כשרים ונצרכים על ידם באופן תדיר", כך קובעים ברשות התחרות. מי שנפגע מכך, לטענת הרשות, הוא הצרכן הישראלי, שאפשרויות הבחירה שלו מוגבלות והמחירים שישלם ישארו גבוהים.
רשות התחרות כותבת בדוח כי ""קידום התחרות בענף ריכוזי זה תיטיב עם הצרכן ועשויה להקטין את אחת ההוצאות הגדולות של משקי בית בישראל על מזון". על כן, היא ממליצה לאפשר כשרות למוצרי חלב שמכילים חלב נוכרי (בדומה לנהוג במוצרי שוקולד בישראל) ובכך "להשאיר את הבחירה בסוג הכשרות בידי הצרכנים ולאפשר ליבואנים לפעול בהתאם לשיקולי כדאיות כלכלית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה