כסף וצרכנות

דאבל פיס תיקנס ב-3 מיליון שקל; במקביל: בקשה לייצוגית נגד 8 "חברות לוטו"

הטעיית צרכנים, הצגת מצג שווא והפרת היתרים: מועדוני הימורי הלוטו מוצאים את עצמם על הכוונת של הרשות להגנת הצרכן והמועצה הישראלית לצרכנות, אחרי שהבטיחו ללקוחותיהם סיכויים גבוהים לזכייה בהגרלות

איתי פת-יה |  12
כרטיסי הגרלת לוטו (צילום מתוך אתר מפעל הפייס)
מועדוני ההימורים מוצאים את עצמם על הכוונת של גופי הצרכנים בישראל. ביום אחד, הודיעו אתמול (ב') הרשות להגנת הצרכן והמועצה הישראלית לצרכנות על החלטה לקנוס את חברת דאבל פיס בלמעלה מ-3 מיליון שקל ועל הגשת בקשה לתביעה ייצוגית נגד שמונה מועדוני הימורים.
את הקנס על דאבל פיס מבקשת להשית הרשות להגנת הצרכן, לפיה החברה הטעתה את לקוחותיה כשהציגה להם מצג שווא והשפיעה עליהם בצורה בלתי הוגנת. כך, בשיחות מול הלקוחות, במקרים רבים אנשי המכירות לא ציינו את שם החברה המלא (דאבל פיס מועדון חברים בע"מ), והסתפקו בחציו הראשון, כשהם אומרים אותו במהירות ותוך הבלעת מלים. זאת, בעוד שהמלים "הגרלות לוטו של בית מפעל הפיס" נאמרו בבהירות ובהדגשה, וכך טעו הלקוחות לחשוב שדאבל פיס היא מפעל הפיס עצמו, או חברה הפועלת מטעמו.
זאת ועוד, דאבל פיס אמרו ללקוחות כי הפנייה אליהם מגיעה אחרי ששמם עלה בהגרלה בין מאות אלפים ובה זוכים רק ארבעה אנשים בשנה, וכך ניתנה להם הזדמנות מיוחדת לרכוש כרטיס הגרלה מיוחד בעל סיכויים גבוהים לזכייה בפיס. בפועל, לפי הרשות, לא התקיימה כלל הגרלה שכזאת ואותם התנאי הוצעו לכל הלקוחות.
יתרה מכך, בעוד שלפי הדאבל פיס, כרטיס ההגרלה ששיווקו פותח על ידי צוות מיוחדים של סטטיסטיקאים וההסתברות לזכייה באמצעותו גבוהים ב-25% משל כרטיס רגיל – בפועל הסיכויים זהים. מעבר לכך, בחברה מסרו ללקוחות שאם תוך פרק זמן מתחילת המינוי לא יזכו בהגרלת הפיס יקבלו את כספים בחזרה – דבר שלא קרה, ואף במקרים מסוימים בדאבל פיס כלל לא שלחו להגרלה את הטופס עם אותו צירוף המספרים אליו התחייבו בפני הלקוחות.
כמו כן, היות ומדובר במכירה טלפונית, בהתאם להוראות השיווק מרחוק, על החברה היה למסור שורה של פרטים ללקוחותיה, אולם חלקם הוסתר מהם. מדובר בפרטים מהותיים, בהם העובדה שסכום הזכיה בהגרלת הפיס מתחלק בין עשרה ממשתתפים, וכן סכום העסקה הכולל ותנאי הביטול. בהודעה שקיבלו הלקוחות אחרי ביצוע העסקה, פורטה מדיניות ביטולים המנוגדת לחוק.
כיוון שמדובר בהפרה ראשון מצד הדאבל פיס, סכום העיצום הכספי הופחת ב-20%, שהם קרוב למיליון שקלים, ל-3,086,800. במקור, גובה העיצום שהייתה משיתה הרשות להגנת הצרכן על החברה היה 3,858,500 שקל.
 
קראו עוד ב-ice
כאמור, במקביל הגישה המועצה הישראלית לצרכנות בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד מועדוני הימורים. ברשימה נכללות "לוטודיל", "לוטונט", "לוטוקארד" וחמש נוספות, המשווקות השתתפות קבוצתית בהגרלות הלוטו והפיס. לפי מסמך הבקשה, החברות לא הסבירו ללקוחותיהם ש-70% מסכום העסקאות מולם מהווה עמלה, בעוד רק 30% הנותרים משמשים לרכישת כרטיסי ההגרלה.
כמו כן, חוות דעת שכתבה עבור המועצה הכלכלנית ד"ר טלי רגב סותרת את האופן בו הוצג השירות של מועדוני ההימורים ללקוחות. אלה טענו כי השתתפות בהגרלה קבוצתית באמצעותן מגדיל את סיכויי הזכייה.
אכן, היות ובהשתתפות קבוצתית מחולקים יותר פרסים, ההסתברות לזכות בפרס גבוהה יותר. אולם, הפרס מתחלק בין יותר זוכים ועל כן הפרס לכל זוכה נמוך יותר משהיה מתקבל לו היה זוכה בהגרלה באופן עצמאי. במקרים רבים, סכום הזכייה לא כיסה את עלות ההשתתפות ובפועל הלקוח יצא בהפסד.
עוד כותבים במועצה הישראלית לצרכנות, כי בהתאם להיתר של מפעל הפיס, ניתן לרכוש השתתפות רק בהגרלות בודדות, כלומר בכל אחת בנפרד, ולא ניתן לשווק מנוי חודשי קבוע – כפי שעושים מועדוני ההימורים. לצד זאת על המכירה להתבצע רק בדוכן של זכיין של מפעל הפיס.
"המועדונים, אשר אינם משווקים מורשים של מפעל הפיס, פועלים בניגוד לחוק העונשין. כך קבע היועץ המשפטי לממשלה כבר לפני שנים. על כן, המועצה מבקשת כי בית המשפט יאסור על המועדונים להמשיך לשווק את הגרלות מפעל הפיס, ויקבע כי הסכמי ההתקשרות עמם בטלים", כותבת המועצה במסמך הבקשה. "נפעל בכל האמצעים שעומדים לרשותנו כדי להגן על הצרכנים בישראל ולהביא להשבת מלוא דמי המנוי שנגבו באופן בלתי חוקית הלקוחות בשל הטעייתם".
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    גם אותי רימו והבטיחו ולא דייקו בדברין
    אניטה אלמלם 07/2021/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אשמח שייצרו איתי קשר לגביי כתבה דאבל פייס גם אותי ניצלו שיקרו ורימו רוצה מאוד להגיע למקום הנכון 0546554525
    סגור
  • 9.
    החברות האלה נותנות סיכויי זכיה גבוהות ממפעל הפיס אז...
    אבי שמחון 06/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 2
    התוצאה מפעל הפיס מנסה לסגור אותם ונעזר ״במועצה לצרכנות״ חכמים המפסידים בסוף זה רק הלקוחות
    סגור
  • 8.
    אולי שיחייבו את הלוטו לחשוף את
    א 06/2020/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לחשוף את המספרים האמיתיים. בכל הגרלת צ'אנס מופיע באתר שלהם כמות הכסף בה זכו המהמרים. רק שקרוב לוודאי שאלה החזרי שברירי מחיר הכרטיס על ניחוש אחד. הלוטו משתמש בזה כדי שיחשבו שהרבה זוכים שיחייבו אותם למסור גם את התמורה לכל הגרלה.
    סגור
  • 7.
    גנבים ורמאים (ל"ת)
    חיים 06/2020/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 6.
    גם אני נפלתי קורבן
    מסי 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עקצו אותי שלמתי במשך שנה ולא ראיתי אגורה פשוט ריאמו אותי.
    סגור
  • טען עוד
  • לוטו
    דורון 02/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני כמעט נפלתי קורבן אבל מזל הכל שם שקר חרתא חרה ברוטב קקי
    סגור
  • 5.
    רמאות של נוכלים בטלפון
    נילי 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אני לא מבינה באיזו תעוזה מתקשרים אליי מהלוטו?.מה זה הדבר הזה שיווק טלפוני של לוטו?לא חסר נוכלים שעובדים על אנשים?.לעצור את זה לאלתר
    סגור
  • 4.
    הם גורמים ללקוחות לחשוב שמדובר בלוטו של המדינה
    מייקל 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הם התקשרו אלי פעם והציגו עצמם כ הלוטו של מדינת ישראל ורק כאשר שאלתי אם הם ממש הלוטו ונציגים של הצדינה ...אז ענתה המוקדנית שלא ושהם חברה פרטית ...תזהרו לא לעשות איתם שום עיסקה ...זה עוד תרגיל לעשות סיבוב על הכסף שלכם...לא תראו מזה שקל אחד...הדרך היחידה היא תשלחו לוטו בדוכן רשמי ....ככה הזכייה תהיה שלכם ושלכם בלבד
    סגור
  • 3.
    מצויין
    דונלד דאק 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הגיעה הזמן שיעשו סוף לכול הרמאים סמתקשרים וביןההבעחות שנותנים למציאות אין כלום.
    סגור
  • 2.
    רמאות
    משה 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הרי זה ברור שזאת רמאות אז כאילו תפסו אותם אכשיו אבל מאז ומתמיד זה היה ככה וימשיך להיות ככה אני לא מבין אנשים שעושים מנויים לדברים האלה משלמים מדי חודש הרי לא יודעים ולא רואים מה עושים במועדונים האלה הם עושים מה שרוצים מתי שהם רוצים אני חושב שגם מדי פעם כשיוצאת זכייה גם מטים תוצאות
    סגור
  • 1.
    לא נותנים הזדמנות לזכות בלוטו
    רוחמה 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    2 3
    עד שאני אזכה בלוטו, אני האמין שמישהו זכה בלוטו
    סגור
  • "אזכה"?!
    יהודה 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    המילה אזכה לא שייכת לכאן ...
    סגור