כסף וצרכנות

בית המשפט: יבואנית שואבי האבק "קירבי" הטעתה צרכנים

בית המשפט הרשיע בכירים ביבואנית שואבי האבק קירבי בהטעיה צרכנית, בעקבות תלונות לפיהן גבו 20% דמי ביטול בניגוד לחוק, אך ציין כי הקנס נמוך יותר בשל משבר הקורונה. הרשות להגנת הצרכן: "סוכני המכירות ניצלו את תמימות הצרכנים"
שרון טל |  12
שואבי אבק קירבי (צילום מתוך אתר קירבי, freepik)
‏‏‏‏‏‏‏‏בית משפט השלום בכפר סבא הרשיע לאחרונה שורת בכירים ביבואנית שואבי האבק קירבי בהטעיה צרכנית. על פי הודעת הרשות להגנת הצרכן שפתחה בהליכים נגד החברה היבואנית ג.ק – מערכות מתקדמות, היבואנית הייתה יוזמת שיחות טלפון לצרכנים במטרה לשכנעם לאפשר לסוכן המכירות של היבואנית להגיע לביתם לשם הדגמת פעולתם של שואבי האבק בדרך של ניקוי הבית ללא התחייבות. במהלך שיחות הטלפון לא ציינו בפני הצרכנים את מחירו של שואב האבק באמצעותו תתבצע ההדגמה.
בהמשך, סוכני מכירות של יבואנית קירבי הגיעו לבתי לקוחות ובתוך ההדגמה הציגו את מחירו של שואב האבק שנע בין 8,000 ₪ ל 17,000 שקל. כחלק מההדגמה פתחו הסוכנים את אריזת המכשיר וחיברו אותו לחשמל, ובכך המוצר הפך "משומש".
לא די בכך, לפי הרשות להגנת הצרכן, ביבואנית קירבי הטעו את הלקוחות בכך שדרשו 20% דמי ביטול ממחיר המוצר במקרה בו נפתחה האריזה ונעשה שימוש במכשיר, וזאת בניגוד לחוק. נזכיר, השיטה המתוארת בידי הרשות להגנת הצרכן היא כי הנציגים היו פותחים את המוצר בבית הלקוח כחלק מההדגמה, ובכך מונעים את אפשרות החזרה מהעסקה. בחלק מגרסאות הסכמי המכירה, הלקוחות נדרשו לחתום רק על העמוד הקדמי ולא נחשפו לחלקו האחורי של ההסכם כך שלא ידעו על תנאי הביטול הדרקוניים.
כל העסקאות נעשו בשטח באמצעות "גיהוץ ידני" של כרטיס האשראי שאינו מאפשר בדיקה מקדמית מול חברת כרטיסי האשראי ואישור העסקה מראש. עקב מחירם הגבוה של השואבים היו מקרים בהם הסוכנים הציגו לצרכנים אפשרות לפריסה רחבה מאוד של התשלומים או הקפאתם וזאת מבלי שיש לחברה יכולת או סמכות לסכם זאת עם הצרכנים או להבטיח להם הבטחות. חלק ניכר משכרם של סוכני המכירות הושפע מעמלות מכירה של שואבי האבק, כך שכל מכירה שכזו היטיבה עם שכר של הסוכנים.
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הגישה את כתב האישום כנגד החברה ומנהליה גיל קריטי וזיו מכלוף כחלון. ג.ק – מערכות מתקדמות ומנהליה הואשמו בשורה ארוכה של עבירות וביניהן עבירות הטעיה בנוגע לתנאי תשלום העסקה, עבירות הטעיה בתנאי ביטול העסקה, עבירות של אי ביטול עסקה. יש לציין כי מלבד ג.ק – מערכות מתקדמות, יש מספר יבואניות נוספות בישראל המייבאות את המכשיר ומשווקות אותו. 
 
קראו עוד ב-ice
נוסף על ההרשעה, בית המשפט קיבל את הסדר הטיעון וגזר על הנאשמים 60,000 שקל שישלם כל אחד מהם וביחד הסכום יעמוד על 180,000 שקל. השופט ציין כי הקנס היה צריך להיות גבוה יותר אך הוא הפחית אותו בשל משבר הקורונה: "מדובר לטעמי בפרשה עגומה למדי של השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים, כשיטת עבודה, הטעייתם בנוגע לתנאי העסקה ולאפשרות ביטול העסקה – הטעיות שלעתים גרמו לצרכנים נזק, ולבסוף הערמת קשיים ניכרים על יכולתם לבטל עסקאות יקרות בהם לא חפצו מלכתחילה".
את הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ייצגה עו"ד אסנת שי מהמחלקה המשפטית ברשות. עו"ד אריאל דיאמנט ממונה אכיפה פלילית והתובע הראשי בלשכה המשפטית ברשות מסר כי: "כפי שציין השופט קרשן מדובר בפרשה עגומה. הצרכנים נוצלו על ידי הנאשמים ופותו לרכוש שואבי אבק יקרים מאוד תוך הטעיה בזכותם לבטל את העסקה היקרה, תוך ניצול תמימותם של הצרכנים על ידי פתיחת האריזה וחיבורו לחשמל של השואב על ידי סוכני קירבי ולאחר מכן לסרב לזכות הביטול מכיוון שהמוצר כבר נפתח נעשה בו שימוש. מדובר היה במעשה שיטתי שכל מטרתו הינו סגירת העסקה ומניעת האפשרות מהצרכן לחזור בו מהעסקה היקרה למרות שהחוק מאפשר זאת. ההליך הפלילי שהרשות ניהלה משקף את חומרת העבירות שביצעו הנאשמים, הרשות תמשיך ותאכוף ככל שבידה עוסקים המנצלים את הצרכנים".
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    רמאות לאורך כל הדרך
    מלכה אלימלך 04/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשנת 2017 רכשתי שואב אבק וביקשתי לדחות את קבלת השואב עד שאעבור דירה,הייתי על ארגזים. לאחר המעבר הבנצי שרכשתי מוצר מיותר ויקר שאין לי צורך בו וביקשתי לבטל את העסקה. חברת קירבי ומנהליה טענו שקיבלתי את השואב . מכצבין למנהלי החברה לא עזרו וגם תלונה במשטרה לא טופלה .הדף קצר מלתאר את המכתבים השקריים ממנהלי החברה כאילו קיבלתי את השואב . סוםו של דבר תבעתי את החברה בצביעות קטנות ובנוסף להחזר של 12.000 שח קיבלתי 5000 שח עגמת נפש. ביזיון של חברה שמשטה ומטעה אצ הרוכשים באופן מכוון.
    סגור
  • 9.
    סוכן לשעבר
    ל 07/2020/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זו שיטה מגעילה לרובמרותו שואב עבר הדגמה במספר בתיםמץ עד שנמכר. עבדתי תקופה קצרה, מכרתי לא מעט וברחתי ברגע שאיבדתי אמון בחברה ובמוצר....כיום יש מוצרים טובים יותר והרבה יותר זולים
    סגור
  • 8.
    יש לי קירבי ולא כדאי
    דניאל 06/2020/30
    הגב לתגובה זו
    2 3
    לכל עם ישראל, שום שואב לא שווה יותר מ 3000 ש"ח וזה גם יקר, אני קניתי מזמן אבל תחלס לא שווה עדיף לקנות דייסון או אחרים ולהחליף כל 3-4 שנים אם רוצים בסהכ שואב
    סגור
  • 7.
    אחרי הקניה
    קרבי 06/2020/30
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אחרי הקניה הם כל הזמן מצלצלים שהסוכן שלהם בסביבה ויבוא לבדוק את הקירבי חינם ואז תכינו עוד בוכטות לתקן אותו
    סגור
  • 6.
    הפחית את הקנס בשל משבר הקורונה .
    מביע דעה 06/2020/30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה זה הבדיחה הזאת ....
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    למה הם לא תובעים את HOT על כל התחבולות שהיא עושה (ל"ת)
    מישהו 06/2020/30
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 4.
    סוכנים נוכלים
    אבי 06/2020/29
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לפני 25 שנה כשעוד היינו זוג צעיר שגר בקראוון נכנס אלינו סוכן של קירבי הציג את יכולותיו המופלעות ע'י כל מיני טריקים ובסוף אמר שזה עולה 7000 ₪ כמעט וקנינו כי היה לנו מאד מאד לא נעים שבזבזנו את זמנו היקר. רק לאחר זמן הבנו שהנוכל נכנס לבית של זוג צעיר כי ידע שיוכל לגרום להם אי נעימות ושמבוגרים יותר לא היו מסתכלים עליו. שיטה ידועה שסוכנים נותנים לך תחושה שאתה מבזבז את זמנם
    סגור
  • 3.
    לא להכניס הביתה אף אחד ! (ל"ת)
    עמית 06/2020/29
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 2.
    חברה של נוכלים
    שביז 06/2020/29
    הגב לתגובה זו
    9 1
    עשו את התרגיל להוריי לפני מספר שנים , הוריי ביקשו לבטל עסקה במסגרת 14 הימים הראשונים כחוק , סוכני המכירות שלהם סירבו בטענה שאלו לא נהלי החברה תוך התעלמות מחוק הגנת הצרכן, אני שמח לשמוע שסוף סוף אולי ימצו איתם את הדין. לא להתקרב!!!!
    סגור
  • 1.
    אנחנו, המנקות במעון בבלפור, משתמשות רק בשואב של קירבי
    סילבי 06/2020/28
    הגב לתגובה זו
    11 1
    זו הדרך היחידה להעלים את כל הראיות לשחיתות במעון. לעיתים נדירות, השואב מתקלקל ואז אנו נאלצות להשתמש בשואב חליפי - פחות טוב ואז מתגלים כל מיני לכלוכים בדמות שאריות סיגרים ושמפניה ורודה וחלק מדיירי המעון מאד לא אוהבים את זה.
    סגור
  • תעברו לדייסון v11
    דנה 06/2020/30
    הגב לתגובה זו
    2 5
    תעברו לדייסון v11
    סגור
  • לא שווה ולא עושה את העבודה
    דייסון לפח אחרי חודש 08/2020/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את משווה בין קירבי לדייסון ...ממש לא שווה הדייסון ..לא שואב כמו קירבי ולא אמין כמו קירבי
    סגור