כסף וצרכנות

מנכ"ל המועצה לצרכנות: "הפיקוח על הבנקים צריך לשמור על הלווים ולא רק על הבנקים"

עופר מרום מזהיר מפני הקפאת המשכנתאות: "על הפיקוח על הבנקים לקבוע קריטריונים שיאפשרו לזהות לווים בעייתיים שעלולים להגיע למצב גרוע יותר בשל דחיית פירעון הלוואות ומשכנתאות"
שרון טל | 
יאיר אבידן, עופר מרום (צילום רמי זרנגר, תומר יעקובסון)
עם פרוץ הקורונה ויציאה לחל"ת של עשרות אלפי עובדים במשק שביקשו לצמצם הוצאות שוטפות, פנו צרכנים לבנקים להקפאת המשכנתא. אולם, אליה וקוץ בה. "הקלה" בדחיית תשלומי המשכנתא אמנם מבורכת בתקופה זו, אך לדחיית התשלום יש מחיר כבד – תוספת של עשרות אחוזים לקרן המשכנתא, מה שמעלה את התשלומים העתידיים של הלווים.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עופר מרום, תוקף היום את הפיקוח על הבנקים בראשות יאיר אבידן, מאחר ולדבריו: "בטופס הבקשה המקוון לדחיית המשכנתא חסר גילוי נאות כי הדחייה אינה מביאה לדחייה בפירעון המשכנתא, וכי הסכומים הנדחים מועמסים על יתרת החוב, המגדילים את ההחזר בסכום ההחזר החודש".
לדבריו, "גובה הריבית מתגלה לצרכן רק אחרי הבקשה עצמה ואין לו בשלב זה כל יכולת חרטה או חזרה, ובכל מקרה מדובר בפתרון זמני בלבד בשעה שבמשקי בית רבים, העדר הכנסה קבועה לתקופה בשל חל"ת/אבטלה/פיטורין - נמשכים, ועולה הספק אם יצליחו לעמוד בהחזר משכנתא מוגדל בעתיד".
במועצה לצרכנות סבורים כי: "גם אם לא ייגבו עמלות על הדחייה, התשלומים יישאו ריבית על תקופה זו, והדחייה משמעותה כנטילת הלוואה חדשה בגובה הסכום הנדחה. לעמדת המועצה לצרכנות אין לסמוך רק על הלקוח שיקבל החלטה מושכלת ושיבדוק טרם ההחלטה על דחיית תשלומים, את ההשלכות על הדחייה, לרבות המחיר הכלכלי של הדחייה (מבחינת עלות הריבית, וסכום חיוב חודשי לחיוב לאחר הדחייה). הדבר עלול ליצור אשליה שאם יוקפאו תשלומי ההלוואה, בטווח הקצר מבחינה תזרימית הדבר יקל עליהם, אך בסופו של יום סה"כ התשלומים קרן בצירוף הריבית שישלמו יהיה גבוה יותר לאורך השנים, ובוודאי שאין זה בגדר המלצה גורפת לכולם".
במועצה לצרכנות אומרים כי: "הפסקת החזר המשכנתא החודשי כתוצאה מהקפאת ההלוואה עלול להביא צרכנים לחשיבה מוטעית כי הוצאה זו אינה קיימת והכסף (בגובה הסכום שהוקפא) ישמשו לצריכה מוגברת שאינה מחויבת המציאות – מה שיחמיר את מצבם עוד יותר, ויוביל משפחות לבצע מהלכים שיפגעו בעתידן הכלכלי כמו פריעת קרנות השתלמות ולקיחת הלוואות בריבית דו ספרתית, לעיתים מגורמים לא מפוקחים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה