כסף וצרכנות

הרפורמה בשוק האינטרנט: בשורה לצרכנים, מכה לספקיות הקטנות

 הרפורמה שתבטל את ההפרדה בין תשית לספק אינטרנט תשים קץ למודל של שני עשורים, מה שיביא לביטול תופעת המינויים הכפולים בקרב הצרכנים. החברות הגדולות בזק ו-HOT ירוויחו, בזמן שהקטנות יותר יאלצו להילחם עד דם
רועי בהריר-פרל |  2
אינטרנט (צילום freepik)
שר התקשורת יועז הנדל עשה אמש צעד משמעותי לקראת סיומו של עיוות בן 20 שנה בשוק האינטרנט וביטול ההפרדה בין התשתית לספק, הנהוגה אך ורק בישראל. על פי ההצעה שמשרדו פרסם, בעלות התשתיות בזק והוט תוכלנה, החל מינואר 2022, להיות גם ספקיות אינטרנט (ISP) - כלומר, לספק ללקוחותיהן גם את השירות שעד כה הם קיבלו באמצעות ספק חיצוני. האיסור המושת עליהן כיום נוכח היותן מונופול יבוטל.
אם וכאשר ההצעה תתקבל והרפורמה תצא לפועל, המשמעות עבור הלקוחות תהיה כפולה: מצד אחד, תיתכן עלייה במחיר הכולל של תשתית וספק עקב הפגיעה האפשרית בתחרות והתחזקות השחקניות המרכזיות בזק והוט. מצד שני, ייחסכו מהלקוח כאבי ראש רבים: לא עוד מינויים נשכחים למספר ספקים במקביל, לא עוד הפרדת אחריות על תקלות בין תשתית לספק, לא עוד קושי לעקוב אחר גובה חשבון האינטרנט הכולל.
במילים אחרות, המודל שעל פיו פועל שוק האינטרנט הבית בישראל מאז שנת 2000, שנועד לצמצם את המונופול של בזק והוט, יצר סרבול כמעט בכל אספקט, דרש את הפעלתם של שני מוקדי שירות שונים והוריד, בשורה התחתונה, את איכות השירות. על פי הודעת משרד התקשורת, הבלאגן בשוק גורם לכך שכ-170 אלף ישראלים הם בעלי מנוי ליותר מספק אחד וכתוצאה מכך הם מפסידים, במשותף, כ-50 מיליון שקל בשנה.
עם זאת, מדובר בבשורה מדאיגה עבור הספקיות הקטנות, שעשויות למצוא את עצמן בבעיה קשה נוכח התחרות מול ענקיות התקשורת, שתוכלנה להציע מעתה גם שירותי ספק. משרד התקשורת מודה כי "אין ספק שמצב זה נחות בעיניהן מהמצב הקיים" וכי "למדיניות יש השלכות על תחום ה-ISP, שצפוי לדעוך כתחום העומד בפני עצמו", אבל יחד עם זאת מדגיש כי מדובר בתחום שערכו ממילא נמוך מאוד כבר היום ומהווה חלק זניח מהכנסות החברות הגדולות.
פייסבוק/יועז הנדל
"קיומו של מודל מפוצל אינו משרת עוד את התכליות התחרותיות שלשמן הוא נקבע", כתב משרד האוצר במסמך ההצעה, "הוא משית עלויות מיותרות על המשק ופוגע ברווחת הצרכן. התרומה של מקטע ה-ISP קטנה וספק אם הוא מועיל כלל. לתצורה האחודה תועלות רבות בדמות תפעול נוח יותר, גורם אחראי אחד ומחירי השירות".
 "הרפורמה נועדה לתקן את מבנה שוק האינטרנט שהיה נכון לשעתו", ציין שם שר התקשורת הנדל, "אחרי 20 שנה הגיעה העת לשים סוף לפיצול בין ספק לתשתית וליצור מוצר אחד שנקרא 'אינטרנט'. כתובת אחת להתקנות ולפתרון תקלות, אחריות מקצה לקצה, ביטול תופעת המנויים כפולים"
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    טמטום שמחזיר למונופולים
    מאיר 10/2020/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו הצרכנים חייבים לקבל עדיין את הגמישות שהייתה לבחור את הספקית הזולה. זה ממש חצוף שמבטלים את הגמישות הזו! אז שישאירו את שתי האופציות. גם היום מי שחושש מבלבול יכוללבחור רק חברה אחת. אבל יש הרבה, כמוני, שלא.
    סגור
  • 1.
    לא נכון
    רמי 10/2020/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש ספקיות כגון אינטרנט כשר שיסחטו את הלקוחות
    סגור