כסף וצרכנות

כמה כבר עולה לנו משבר האקלים?

משבר האקלים והחקלאות בישראל: בקיץ הנוכחי נרשם המחסור הגדול ביותר בפירות הקיץ מזה למעלה מ- 20 שנה. מסיכום נתוני הקיץ שנערך בקנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי הקרן תפצה את החקלאים בכ-205 מיליון שקל, מתוכם למעלה מ-100 מיליון שקל בגלל מחסור בתוצרת

מערכת ice | 
השקעה בתעשיית האגרוטק (צילום צילום רישיון חופשי unsplash)
ברקע נוכחות רוה"מ בנט בוועידת אקלים העולמית, משבר האקלים פוקד את החקלאות בישראל.
בדו"ח שפרסם שבוע שעבר, מתריע מבקר המדינה מהשלכות משבר האקלים וההתחממות הגלובלית ומפגיעה ביכולתה של המדינה לדאוג לאספקת מזון לאוכלוסייה. מסתבר כי לא מדובר בתחזית אפוקליפטית או בדיון תיאורטי, אלא במציאות.
על פי סיכום נתוני קיץ 2021 שמפרסמת קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי במהלך הקיץ האחרון (אפריל-אוקטובר 2021) פיצתה קנט את החקלאים בישראל בלמעלה מ-205 מיליון שקל בגין נזקי מזג האוויר, מתוכם למעלה מ-100 מיליון שקל כתוצאה ממחסור בתוצרת חקלאית. 
מסיכום קיץ 2021 עולה כי קנט פיצתה את מגדלי הפירות בלמעלה מ-86 מיליון שקל. כפול מהיקף הפיצויים בקיץ הקודם. מרבית הנזקים, כ-70 מיליון שקל, נגרם כתוצאה מחוסר קיצוני ביבול של פירות הקיץ השונים ובכללם אפרסק, נקטרינה, אגס, שזיף ומשמש.
בקנט מציינים כי עיקר הנזק נגרם כתוצאה מהחורף החם יחסית שעברנו ובמיוחד במחסור במנות קור ההכרחיות לחנטת הפירות. כתוצאה מכך, במהלך הקיץ היינו עדים לירידה תלולה בהיקף הפירות. בקנט מציינים כי הפיצוי שניתן לחקלאים בעקבות המחסור בפירות הקיץ רשם השנה שיא שלילי של למעלה מ-20 שנה ועמד על פי 5 מהיקף הפיצוי הרב שנתי הממוצע.
נזק משמעותי נוסף נגרם בקיץ החולף לגידולי אגוזי האדמה. זאת בעיקר כתוצאה מגשמים קלים שירדו במהלך ספטמבר, במרכז הארץ ובעיקר בנגב. מדובר בתקופה בה מוציאים את הבוטנים לייבוש והגשמים המוקדמים (גם אם מדובר בממטרים מועטים) גורמים להרטבת הבוטנים גורמים לעובש ולהשמדת הגידולים. בעקבות זאת פיצתה קנט את המגדלים בכ-9 מיליון שקל. זאת לעומת פיצויים בגובה של כ-250,000 שקל בקיץ הקודם.
שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט, אומר: "משבר האקלים אינו דיון אקדמי אלא מציאות יומיומית הפוגעת בחקלאות הישראלית ובגידולים השונים. בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים משמעותיים בגורמי הנזק ולפגיעה ביכולת החקלאים להתמודד עם תופעות אלה" אומר תורג'מן, "אם בעבר עיקר הנזקים לגידולים החקלאיים היה בחודשי החורף, ובעיקר כתוצאה מאירועי קרה, הרי שבשנה החולפת היינו עדים דווקא לחורף חם שפגע בצורה קיצונית בגידולים והביא לירידה דרמטית בהיקף פירות הקיץ. יתרה מכך, אירועים אקלימיים כמו גלי חום שהיו נדירים יחסית, הפכו בשנים האחרונות לנורמה כאשר השנה היינו עדים גם לכך שהלילות הפכו לחמים יותר כך שהנזק לגידולים היה גדול יותר מבעבר."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה