כסף וצרכנות

איך לזהות שטר מזויף? מדריך חשוב

שטרות מזומנים עוברים מיד ליד ללא הרף, הזיינים מנצלים את העובדה שרוב האנשים לא מסתכלים על אמיתות השטר ומפיצים שטרות מזויפים לשוק. כך תזהו אם השטר שבידכם הוא מזויף:
מערכת ice |  4
שטרות (צילום Pixabay)
כמה שטרות מזויפים יש בשוק היום? אמנם בבנק ישראל לא חושפים את המידע המדוייק על הכמות, אולם הם כן מוכנים לומר דבר אחד: השטר הפופולארי בקרב הזייפנים הוא ככל הנראה שטר של 200, כאשר 62% מהשטרות המזוייפים שנתפסו הם כאלו.
איך תזהו אם השטר שבידכם הוא מזויף?
בבנק ישראל מביאים 8 צעדים: ארבעה מהם שניתן לזהות בראייה, שניים במגע, ושניים שמתגלים בהטיית השטר. הנתונים באדיבות אתר בנק ישראל:
[1] הדיוקן השקוף - לצד הדמות הגדולה על השטר, ישנו סימן מים בצורת דיוקן זהה לדיוקן שעל השטר ולצדו הערך הנקוב. החזיקו את השטר מול האור וודאו שהדיוקן והערך הנקוב משתקפים בו.
[2] הערך המנוקב - ערך השטר מנוקב בחלקו העליון של השטר בחורים זעירים. החזיקו את השטר מול האור וודאו כי אתם מבחינים בו.
[3] המנורה המתלכדת - "מנורה" בעלת שבעה קנים מודפסת בכיוונים מנוגדים, משני צדי השטר. החזיקו את השטר מול האור וודאו כי קני המנורה, משני צדי השטר, מתלכדים במדויק ויוצרים "מנורה" מושלמת.

המנורה מתלכדת אל מול נקודת אור
[4] טקסט זעיר ומספרים זעירים - הערך הנקוב בספרות זעירות, המילים "בנק ישראל" ושיר שלם בטקסט זעיר משולבים בעיצוב השטר. תוכלו להבחין בפרטים אלו באמצעות זכוכית מגדלת, או אף בלעדיה.
[5] סימנים לעיוורים ולבעלי לקויות ראייה: הקווים שבשוליים - על כל שטר מודפסים צמדי קווים, ומספרם גדל ככל שערך השטר עולה. צמדי הקווים ממוקמים בשוליים התחתונים, משמאל ומימין, ואפשר לחוש בהם באמצעות האצבעות. אורך שונה לכל שטר - שטרות הסדרה החדשה נבדלים באורך. בין שטר לשטר קיים הפרש של 7 מ"מ. ספרות הערך הנקוב - ספרות גדולות וכהות מודפסות בדיו בולטת על רקע בהיר, וספרות בהירות מודפסות על רקע כהה. צבע השטר - לכל שטר צבע דומיננטי.
 
[6] הדיו הבולטת - הדיוקן, חתימת הנגיד, השנה העברית והלועזית, הטקסטים בשלוש השפות, וכן הסימן הייעודי לעיוורים בשולי השטר, מודפסים בדיו בולטת. העבירו אצבע על פרטים אלה, המודפסים משני צדי השטר, ותוכלו לחוש בדיו הבולטת.
[7] הפס הזוהר - פס שקוף וזוהר משולב בשטר לצד הדיוקן. הטו את השטר בכיוונים שונים, וודאו כי על גבי הפס מופיעים ונעלמים לסירוגין סמל המנורה והערך הנקוב.

הפס הזוהר שניתן לראות בהטיית שטר
[8] הספר המוזהב - פרט עיצובי בצורת "ספר פתוח ומוזהב". הטו את השטר קדימה ואחורה וודאו כי ה"ספר" משנה את צבעו מזהב לירוק. במקביל תוכלו לראות קו אופקי נע מעלה ומטה על פני ה"ספר".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    עברית קשה שפה
    עכברוש 02/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כתבתם...." הזיינים מנצלים את העובדה..." איזה זיינים? הזיינים שהולכים עם השטרות לזיין במכון ליווי...? חחחחחחחחח......תסתכלו מה אתם כותבים.......
    סגור
  • 2.
    אם לבנקים לא איכפת, מה יגידו האזרחים?
    Dude 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם המוסדות הפיננסיים ה"רציניים" לא רוצים או לא יכולים לבדוק שטרות כסף לפני הכנסתם לכספומט, מה אפשר לדרוש מאזרחים פשוטים? צריך ליצור מערכת המשלמת מעל ערך השטר למדווח, כדי שלאזרחים יהיה עניין למסור את המזוייפים ולדווח מה המקור למיטב ידיעתם, כך אפשר למצוא את המפיצים מהר ולמנוע נזק פיננסי גדול יותר. אבל מה, אזרחינו יתומים, מה מישהו צריך להפסיד 200 שקל כי דחפו לו שטר מזוייף בכספומט?
    סגור
  • 1.
    אפשר לפתור את הבעיה של זיוף מטבע בקלות,
    מנדלשיט 12/2021/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להכיל עונש מוות על זייפני מטבע, כך היה בארה"ב לפני 100 שנים, לאחר שתתלה 100 זייפנים, זיוף מטבע יהפך חד קרן.
    סגור
  • קודם תתן עונש מוות למחבלים אח"כ תגיע לזייפנים...
    יוחנן 09/2022/06
    הגב לתגובה זו
    2 1
    איפה אתה חי...
    סגור