כסף וצרכנות

פוטין ורוסיה תחת סנקציות חדשות: ויזה ומאסטרקארד חותכות מהמדינה

ויזה ומאסטרקארד הודיעו על הפסקת הפעילות שלהן ברוסיה והחרפת הסנקציות הכלכליות המוטלות על המדינה. בשנת 2021, כ-4% מהכנסות הנטו של מאסטקארד היו חלק מהפעילות ברוסיה
מערכת ice | 
כרטיסי אשראי (צילום pixabay)
חברות התשלומים האמריקאיות ויזה ומאסטרקארד הכריזו אמש (שבת) שהן משעות את הפעילות ברוסיה בגלל הפלישה לאוקראינה, וכי הן יעבדו עם לקוחות ושותפים כדי להפסיק את כל העסקאות שם.
בתוך ימים, כל העסקאות שיוזמו עם כרטיסי ויזה שהונפקו ברוסיה לא יעבדו יותר מחוץ למדינה וכל כרטיסי הוויזה שהונפקו מחוץ לרוסיה לא יעבדו יותר בתוך המדינה, אמרה החברה.
"אנו נאלצים לפעול בעקבות הפלישה הבלתי מעוררת של רוסיה לאוקראינה, והאירועים הבלתי מקובלים שאנו עדים להם", אמר אל קלי, מנכ"ל ויזה, בהצהרה.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בשיחה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, בירך על ההחלטות של ויזה ומסטרקארד להשעות את פעילותן ברוסיה.
"הנשיא ביידן ציין שהממשל שלו מגביר את הסיוע הביטחוני, ההומניטרי והכלכלי לאוקראינה ועובד בשיתוף פעולה הדוק עם הקונגרס כדי להבטיח מימון נוסף", הוסיפה הודעת הבית בבית הלבן.
 
המהלך של חברות התשלומים עשוי להוביל להפרעה נוספת עבור הרוסים שמתכוננים לעתיד לא ברור של אינפלציה מתהפכת, מצוקה כלכלית ומחיקה חדה עוד יותר על סחורות מיובאות.
סנקציות מערביות חסרות תקדים שהוטלו על רוסיה הקפיאו חלק גדול מהנכסים של הבנק המרכזי במדינה ב-640 מיליארד דולר; מספר בנקים יצאו ממערכת התשלומים העולמית SWIFT; והרובל התרסק לאחר שנמחק שליש מערכו השבוע. 
ביום שני, ראש הבנק המרכזי של אוקראינה, קירילו שבצ'נקו, אמר שהבנק המרכזי וזלנסקי דחקו בוויזה ובמאסטרקארד לעצור עסקאות בכרטיסי האשראי והחיוב שלהן שהונפקו על ידי בנקים רוסיים כדי להגביר את הלחץ על המשטר הרוסי, העיתון.
המספר של חברות פיננסיות וטכנולוגיה אשר השעו את הפעילות הרוסית גדל והולך. PayPal, הודיעה על החלטתה מוקדם יותר ביום שבת. 
Sberbank Rossii PAO (SBER.MM), המלווה הגדול ביותר ברוסיה, יצא בהצהרה לפיה המהלכים של ויזה ומסטרקארד לא ישפיעו על המשתמשים בכרטיסים שהיא מנפיקה ברוסיה, כך דיווח Tass News.
סברבנק אמרה שלקוחותיה יוכלו למשוך מזומן, לבצע העברות, לשלם הן בחנויות לא מקוונות והן בחנויות אינטרנט רוסיות מכיוון שעסקאות ברוסיה עוברות דרך מערכת כרטיסי התשלום הלאומית המקומית שאינה תלויה במערכות תשלום זרות, לפי Tass.
רוסיה נוקטת בצעדים להגברת העצמאות של המערכת הפיננסית שלה במשך שנים, במיוחד לאחר שהיחסים עם המערב הידרדרו בעקבות סיפוח חצי האי קרים למדינה ב-2014.
המדינה הקימה מערכת הודעות בנקאיות משלה, הידועה בשם SPFS, כחלופה ל-SWIFT ומערכת התשלום בכרטיס משלה MIR החלה לפעול ב-2015. הם היו חלק מהמאמצים של מוסקבה לפתח כלים פיננסיים תוצרת בית כדי לשקף את אלה המערביים ובכדי להגן על המדינה במקרה שהסנקציות יורחבו. 
למסטרקארד ולוויזה היו עסקים משמעותיים ברוסיה. בשנת 2021, כ-4% מההכנסות נטו של מאסטרקארד נבעו מעסקים שנעשו בתוך, אל ומחוץ לרוסיה. בינתיים, עסקים שבוצעו בתוך, אל ומחוצה של אוקראינה היוו 2% מההכנסות נטו שלה, על פי הדוחות הכספיים שפורסמו ביום שלישי. ויזה גם דיווחה כי סך ההכנסות נטו מרוסיה בשנת 2021 היה כ-4% מסך ההכנסות.
מאסטרקארד, שפועלת ברוסיה כבר 25 שנה, אמרה שהכרטיסים שלה שהונפקו על ידי בנקים רוסים לא ייתמכו עוד על ידי רשתות מאסטרקארד, וכי כל כרטיס של החברה שיונפק מחוץ לרוסיה לא יעבוד בסוחרים או בכספומטים רוסיים.
מאסטרקארד מסרה כי החליטה להשעות את שירותי הרשת שלה ברוסיה בעקבות הפעולה האחרונה שלה לחסום מספר מוסדות פיננסיים רוסים מרשת התשלומים של החברה, כפי שנדרש על ידי הרגולטורים בעולם.
ויזה גם אמרה השבוע שהיא חסמה מספר מוסדות פיננסיים רוסיים מהרשת שלה בהתאם לסנקציות הממשלתיות שהוטלו על פלישת מוסקבה לאוקראינה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה