כסף וצרכנות

קרנות הפנסיה בסכנת קריסה מיידית? המהלך שסיכן אזרחים נחשף

כמעט 1.5 טריליון לירות שטרלינג עמדו בסכנת קריסה אחרי מכירת האג"ח המאסיבית בבריטניה. חלק נכבד מהסכום הושקע בתוכניות פנסיה, מה שהעמיד את הקרנות בסיכון קריסה מיידי
מערכת ice | 
פנסיה (צילום freepik)
הבנק המרכזי של אנגליה אמר למחוקקים כי מספר קרנות פנסיה היו קרובות לקריסה כשהחליט להתערב בשוק האג"ח הארוך בבריטניה בשבוע שעבר.
ועדת המדיניות הפיננסית של הבנק המרכזי התערבה לאחר מכירה מאסיבית של איגרות חוב ממשלתיות של בריטניה - המכונה "גילטס" - בעקבות הודעות המדיניות הפיסקלית של הממשלה החדשה ב-23 בספטמבר.
צעדי החירום כללו תוכנית רכישה של שבועיים של אג"ח ארוכות תאריך ועיכוב מכירות המוזהבות המתוכננות של הבנק, חלק מהתנתקותו מהגירוי מתקופת מגיפת קוביד.
הצניחה בערכי האג"ח גרמה לבהלה במיוחד עבור 1.5 טריליון ליש"ט (1.69 טריליון דולר) של בריטניה בקרנות השקעה מונעות אחריות (LDI). מוזהבים ארוכי טווח מהווים כשני שלישים מהחזקות LDI.
רבות מההחזקות של LDI נמצאות בבעלות תכניות פנסיה למשכורת סופית, פנסיה במקום העבודה הפופולרית בבריטניה, המספקות הכנסה שנתית מובטחת לכל החיים עם פרישה לגמלאות, בהתבסס על המשכורת הסופית או הממוצעת של העובד.
ה-LDI היו צריכים לחסל חלקים ניכרים מהפוזיציות ארוכות הטווח שלהם, שכן ערכי האג"ח ירדו בתחילת השבוע שעבר, ויכלו לעשות זאת בצורה מסודרת בתנאי שמחירי המטבע לא ידרדרו מהר מדי.
במכתב ביום רביעי למחוקק המפלגה השמרנית מל סטרייד, יו"ר הוועדה הנבחרת של משרד האוצר, סגן נגיד בנק אנגליה, ג'ון קנליף, חשף כי LDIs הוציאו אזהרות קשות בערב ה-27 בספטמבר, שכן התשואות המוזהבות ל-30 שנה עלו ב-67 נקודות בסיס. מעמדתם באותו בוקר. התשואות נעות הפוך למחירים.
 
"הבנק קיבל מידע על ידי מספר מנהלי קרנות LDI כי בתשואות הרווחות, מספר קרנות LDI עשויות ליפול לערך נכסי נקי שלילי. כתוצאה מכך, סביר להניח שהקרנות הללו יצטרכו להתחיל בתהליך הפירוק למחרת בבוקר", אמר קנליף.
"במקרה זה, כמות גדולה של מוזהבים, המוחזקים כבטוחה על ידי בנקים שהלוו לקרנות ה-LDI הללו, צפויה להימכר בשוק, להניע ספירלה פוטנציאלית לחיזוק עצמי ומאיימת שיבוש חמור של שווקי מימון הליבה וכתוצאה מכך. חוסר יציבות פיננסית נרחבת".
צוות בנק אנגליה עבד כל הלילה ביום שלישי, 27 בספטמבר, כדי להמציא התערבות שתמנע את המשבר הפוטנציאלי הזה, ב"תקשורת קרובה" עם משרד האוצר הבריטי, שהסכים למחרת בבוקר לשפות את מבצע החילוץ של הבנק.
תשואת ה-Gold ל-30 שנה ירדה ביותר מ-100 נקודות בסיס לאחר שהבנק הכריז על חבילת החירום שלו ביום רביעי ה-28 בספטמבר, והציעה לשווקים דחיה נחוצה. קנליף ציין כי היקף המהלכים בתשואות המוזהבות בתקופה זו היה "חסר תקדים", עם שתי עליות יומיות של יותר מ-35 נקודות בסיס בתשואות של 30 שנה.
"במדידה על פני תקופה של ארבעה ימים, העלייה בתשואות המוזהבות ל-30 שנה הייתה גדולה פי שניים מהמהלך הגדול ביותר מאז שנת 2000, שהתרחש במהלך 'הדיפה למזומן' ב-2020", אמר.
"זה היה יותר מפי שלושה מכל מהלך היסטורי אחר. תפקוד השוק המוזהב נמתח מאוד, במיוחד בקצה הארוך של העקומה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה