כסף וצרכנות

בנק ישראל צריך לבטל את העלאת הריבית? "שגיאה חמורה"

?לקראת ההכרזה מחר של נגיד בנק ישראל על גובה הריבית אומר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "תהיה זו שגיאה חמורה, בשלב זה, להמשיך בהעלאת ריבית נוספת. העלאת הריבית עצמה היא מאיצת אינפלציה"
מערכת Ice |  8
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90, vecteezy)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, צפוי להודיע מחר (שני) על גובה הריבית במשק והצפי הוא כי תהיה עליה נוספת בשיעור ריבית בנק ישראל. לין: "על אף העלייה במדד יוקר המחייה בחודש אוקטובר, בשיעור של 0.6%, כאשר קצב האינפלציה השנתי עומד על 5.1%, תהיה זו שגיאה חמורה להמשיך בהעלאת ריבית נוספת.
יש להבין כי העלאות הריבית עצמן הן מאיצות אינפלציה שכן הן מעלות את עלויות המגזר העסקי בכללו. שימוש בכלי של העלאת הריבית בלבד, כאמצעי היחיד לריסון האינפלציה, הוא שגוי. חלק מהעלאת יוקר המחייה נובע מפעולות ישירות אותן עושה הממשלה, כגון העלאת מס הארנונה, מיסוי ההתייקרויות עצמן והכשל הנמשך בעבודת נמלי הים".
 
לין מדגיש כי המאבק באינפלציה העולה וביוקר המחייה אסור שיעבור רק דרך העלאות הריבית המשפיעות על הביקושים. חייבת להיות תוכנית מקיפה בשיתוף פעולה מלא של בנק ישראל עם הממשלה כאשר בצד העלאת הריבית וריסון הביקושים יעשו פעולות כדי להפחית את העלויות בצד ההיצע. על הממשלה ליזום שורת צעדים משמעותיים כגון המשך הפחתת המכסים על יבוא מוצרי מזון ותנופה נוספת בצמצום חסמי יבוא מה שיגביר את התחרות.
כמו כן, שינויים במערכת המס, חלק גדול מהמיסים עולים אוטומטית כאשר מוצרים מתייקרים (לדוגמא: העלאת מסי היבוא על התייקרות מוצרים ותעריפי ההובלה הימית), מסי הנדל"ן העולים עם עליית ערך הנכס, ייקור מוצרים לרוחב כל היבוא מחמת תת תפקוד נמלי הים, העלויות המושתות על ידי המונופולים המחולטים בבעלות המדינה, וכמובן, העומס הרגולטורי.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    הנגיד החתיכת 0 צוחק כל הדרך אל הבנק
    Esi 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לבטל את בנק ישראל עושה נזק בלתי הפיך למעמד הביניים
    סגור
  • 6.
    הורגל לקבל כסף בחינם (ל"ת)
    חמוריקו 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 5.
    מה שאני מרגיש
    צח 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    2 3
    שהריבית פוגעת רק באוכלוסייה הכי חלשה שאין להם בית
    סגור
  • 4.
    הנגיד הוא מליונר
    מאיר 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    3 2
    הנגיד מעלה את הריבית ונהנה מריבית גבוהה על כספו בזמן שהעם מצצם את הוצאותיו ונכנס למינוס בגלל הריבית . על זה נאמר שחלש מרים את החזק.
    סגור
  • 3.
    פגיעה באזרחי המדינה
    אשל 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    6 3
    דעתי, בסופו של יום ממשלות נופלות בשל מדיניות כלכלית שגוייה !!! יוקר המחיה הוא תוצאה ישירה של מדיניות כלכלית שגוייה שמלווה אותנו כבר יותר משנה . העצמת העומס הכלכלי על אזרחי המדינה גורמת לקריסת משפחות ועסקים מצד אחד והגדלת רווחיות הבנקים והמדינה מצד שני - חוסר איזון מסוכן מאוד !!! הרמה המקצועית של מקבלי ההחלטות עומדת למבחן ובינתיים התוצאה גרועה מאוד . על הממשלה החדשה לפעול לטובת האזרחים ובעלי העסקים ולהפחית באופן משמעותי את הלחץ הכלכלי- זו לא גזירה משמיים !!!
    סגור
  • 2.
    העלאת ריבית גורמת לאינפחציה?, אולי הוא צריך לחזור לספס. (ל"ת)
    ארז 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 1.
    שיטת מצליח
    אורח 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    4 5
    נגיד בנק ישראל תרם רבות ליוקר המחייה ולקיפוח אזרחי ישראל בחוסר שוויון מול הבנקים. הוא מעלה את הריבית ומעשיר את קופות הבנקים ולאזרחים לא נתן כלום, האינפלציה מטפסת למעלה באשמתו,. כל הפעולות שלו לא הורידו את יוקר המחייה הוא טועה בגדול וחושב שמציל את הכלכלה. מישהו צריך לעצור אותו מהאובססיה להעלאת הריבית שרק מחמירה את המצב. אם כלמה שהוא עשה ביחד עם שר האוצר דרדר מאות אלפי אזרחים לעוני אז למה הוא לא משנה פורמט או שיתפטר.
    סגור
  • צודק
    רן 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מדוייק. הנגיד עובד עבור האמריקאים, ויעשה מה שיגידו לו.
    סגור