כסף וצרכנות

קרטל המעליות בישראל נחשף: כך עוקצים אתכם ואת הבניין שלכם

חברות המעליות מתאמות ביניהן מחירים, מו"מ מול בניינים שמבטיחים שאם הלקוחות רוצים לעבור חברה הם ישלמו מחיר גבוה יותר או שיעדיפו להשאר
מערכת ice |  7
מעלית (צילום PIXABAY)
בתכנית חיסכון של קשת 12 חשפו הערב (רביעי) כיצד עובד קרטל המעליות בישראל. החברות המובילות מתאמות ביניהן מחירים, מדברים על המו"מ מול בניינים שמבטיחים שאם הלקוחות רוצים לעבור חברה הם ישלמו מחיר גבוה יותר או שיעדיפו להשאר.
בכך נחסמת התחרות וועדי הבניינים לא יכולים להשיג מחיר זול יותר לתחזוקת המעלית שלהם. בקטע ששודר בתכנית נשמעה שיחה עם דיירים שהבינו כיצד השיטה עובדת ומוסבר כיצד עובדת השיטה, שחוסמת אפשרות לתחרות ומונעת ירידה של מחירים בענף.
רק לאחרונה, בית המשפט המחוזי בראשות השופט ד"ר עמי קובו הרשיע אמש (שלישי), במסגרת הסדר טיעון את סמנכ"ל חברת המעליות על-רד, על חלקו בקרטל המעליות. בהתאם להכרעת הדין עברון היה צד לשורה של הסדרי אי תחרות עם חברות בענף –אלקטרה, קונה וכפיר, הסדרים שנמשכו שנים ובמסגרתם הצדדים הסכימו לא להתחרות האחד בשני על לקוחות קיימים. הסדר הטיעון מגיע מיד בסמוך עם תחילת שמיעת ההוכחות בעניינו.
במסגרת הסדר הטיעון הסכים הנאשם לרצות עונש מאסר של 6.5 חודשים מאחורי סורג ובריח, וכן לשאת בקנס שייקבע על ידי בית המשפט. על פי עובדות כתב האישום בהן הורשע עברון, עברון ונציגי חברות המעליות האחרות שעימם היו הסדרי אי תחרות השתמשו בקודים ביניהם על מנת להסוות את התיאום. כן הורשע עברון בכך שלעיתים תיאם עם הנאשמים האחרים את הצעות המחיר שיגישו ללקוח שמקבל שירות מחברה מתחרה, כך שבפני הלקוח יהיה מצג שווא של תחרות.
 
עונשו של עברון הוקל בשל השלב המוקדם שבו הודה בעבירות במסגרת הסדר הטיעון, בשל שיתוף הפעולה של מר עברון בחקירה, בשל גילו המתקדם (78), וכן בשל עברו הצבאי שכולל לחימה בקרבות ההיסטוריים בגבעת התחמושת ובבית הספר לשוטרים, לחימה ופציעה במסגרת מלחמת ההתשה בתעלת סואץ, וכן לחימה ופציעה במסגרת צליחת התעלה במלחמת יום הכיפורים.
הפרשה נחקרה על ידי מחלקת החקירות של רשות התחרות, כאשר החקירה הגלויה נפתחה בחודש מרץ 2019. התיק מטופל על ידי עורכי הדין עפר מעוז, עדי גנוט, הדס וינוגרד-הבר ואמירה בורקן מהמחלקה הפלילית ברשות התחרות.
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    בגלל זה לאנשים האלה לא מפריעים עבריינים בכנסת (ל"ת)
    אלי 02/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    גם פזגז ככה איך נוכל לשנות את המצב? (ל"ת)
    מיכל 02/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    למה שמצב ישתנה אם נותנים בכל מיני תירוצים עונשים מופחתי
    מיקי 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך לעשות רפורמה במערכת משפטית , אבל לא לפי פורמט של לעקוד , אלא , ליעל את המע' משפטית . ו..כולם, כולם שווים לפני החוק ולא משנה מי מה עשה למדינה , זה פשוט שטויות במיץ . מה זה דבר הזה ?! גונבים מאתנו כסף !
    סגור
  • 3.
    פושעים עים חיוך לבן
    גוני 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא להקל בעונשם זה מה שנקרא פשע מאורגן
    סגור
  • 2.
    המצב היום כבר יותר טוב אפשר לעבור.
    צפריר 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היום יותר קל לעבור . ככה היה לפני 5 שנים. רק לא נחושתן שיינדלר.
    סגור
  • ממש לא, המצב לא השתנה לחליטין
    מיקי 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רציתי לעבור משינדלר לקונה, שקיבלתי הצעה סופר מופקע .
    סגור
  • 1.
    ככה בנויה הכלכלה שלנו
    אזרח 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אין כזה דבר יבואן בלעדי, יש כזה דבר ''הסכם כובל'' למניעת תחרות ועל זה יושבים בכלא
    סגור