כסף וצרכנות

מכה לסופרמרקטים: חשש למחסור כבד בעופות ובשר לקראת פסח

מחדל של משרד הכלכלה? מכרז לבניית המסוף לפינוי מי תמלחת לא בוצע במשך שנים. המסוף הקיים, מסוף א.ל.א. צפוי להיסגר בסוף חודש מרץ. המשמעות היא: חשש לפגיעה חמורה בייצור העוף והבשר בישראל כבר בסוף חודש מרץ, ערב חג הפסח
מערכת ice | 
בשר (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי)
לקראת חג הפסח, כמו בכל שנה, צפוי לעלות הביקוש לעוף ובשר בקר, אולם השנה עלול להיווצר מחסור כבד בהיעדר פתרון לפינוי מי התמלחות (מים עשירים במלח האסורים בהזרמה למערכת הביוב) מהמפעלים. זוהי בעיה רוחבית הנוגעת לכלל המשחטות בצפון ללא יוצא מן הכלל.
המשחטות פנו בפנייה דחופה לשר הכלכלה על ידי באי כוחם, משרד עו"ד הרצוג פוקס נאמן בבקשה לפתור באופן מידי את הבעיה ולאפשר המשך פינוי מי התמלחות למסוף א.ל.א. בכל מדינת ישראל קיימים שני מסופים בלבד לפינוי מי תמלחות, האחד בצפון, מסוף א.ל.א, והשני המשמש את כל אזור המרכז והדרום הממוקם בראשון לציון- השפד"ן. מכיוון שהשפד"ן נמצא בתפוסה מלאה, ואף הודיע כי אין ביכולתו לקלוט מי תמלחות נוספים, לא ניתן להפנות את מפעלי הצפון לפינוי בשפד"ן.
 
כעת, ערב פסח 2023 מסוף א.ל.א. עומד להיסגר הדבר מותיר את המשחטות בצפון הארץ בפני שוקת שבורה. אמנם כל משחטה מקבלת את ההחלטות העסקיות שלה בעצמה אך עדיין קיים חשש כבד לפגיעה חמורה בשחיטת עופות ובקר בכל אזור הצפון, אשר, אם תקרה, תוביל לפגיעה חמורה בציבור הרחב שיחוש במחסור הן באטליזים, הן ברשתות המזון השונות והן בכיסו.
במפעלים לייצור עוף בצפון מועסקים למעלה מ- 2,000 עובדים אשר עלולים לאבד את מקום עבודתם . מדובר על פועלים פשוטים ברובם, אשר נמנים על מעמד סוציואקונומי מהנמוכים במדינה. סך כל השחיטה במפעלים בצפון עומד על למעלה מ 2.5 מיליון עופות בחודש. לאורך השנתיים האחרונות נעשו מספר רב של פניות למשרד הכלכלה עם התראות לקראת המחדל שעלול להיווצר. ובהמשך לפניות אלו, כבר בסוף חודש ינואר פנו מספר משחטות מאזור הצפון, בפנייה דחופה ובהולה לשר הכלכלה, ח"כ ניר ברקת, בבקשה דחופה לטיפול משרדו בהסדרת המשך פעילות של מסוף א.ל.א.
במכתב לשר הכלכלה נכתב: "פנייתנו עוסקת בבקשה דחופה ובהולה להתערבות משרדך, בטרם סגירתו הצפויה של מסוף א.ל.א לפינוי מי תמלחות בצפון הארץ ללא מתן פתרון מידי חלופי הולם. ככל ולא יינקטו הליכים מידיים אשר יעכבו את סגירת המסוף ו/או מתן פתרון מידי חלופי הולם, הדבר יוביל לפגיעה קשה בכלל תושבי מדינת ישראל ובפרט בתושבי הפריפריה. פגיעות בלתי הפיכות אלו יתבטאו, בין היתר, בפיטורם של אלפי עובדים המתגוררים בפריפריה, בהכבדה משמעותית על העומסים הקיימים בכבישים ולסיכון תעבורתי ממשי, בזיהום אוויר וסביבתי כבד, ביצירתו של מונופול בענף, בפגיעה משמעותית ביוקר המחיה עקב עליית מחירים משמעותית, ולמחסור במוצרים ובשירותים חיוניים לכלל הציבור".
עוד הוסבר: "על כן, תעשייני הצפון דורשים ממשרד הכלכלה למצוא פתרון באופן מיידי לפינוי מי התמלחות כנדרש בחוק ולהארכת הפעילות של מסוף א.ל.א. כדי לאפשר אספקה שוטפת לעופות ובשר לקראת חג הפסח.  כל בר דעת מבין, בהתאם לעקרונות ההיצע וביקוש, כי מחסור שכזה עלול להשליך באופן מידי על יוקר העופות בעשרות אחוזים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתקופה שלפני חג הפסח".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה