כסף וצרכנות

למה שעוני רולקס עולים כל כך הרבה כסף?

כיצד מותג שהתחיל בתור שעון אמין לטיילים וספורטאים, הפך עם השנים למותג אולטרה-יוקרה, עם מחירי יד שנייה אסטרונומיים? סיפורו של הרולקס
מערכת ice |  21
שעון רולקס (צילום pexels)
על פי הדיווחים, רולקס מייצרת קרוב למיליון שעונים בשנה, ופרסומות למותג נמצאות כמעט בכל מקום, אולם מעטים האנשים שיכולים להרשות לעצמם לרכוש אפילו אחד.
עם הייצור המדויק, חומרים מיוחדים ואומנות יוצאת דופן, שעוני רולקס מעולם לא עלו בזול, אבל בעבר הם גם לא היו מחוץ להישג ידם של מעמד הביניים בשנות ה-60. במילים אחרות, רולקס של אמצע המאה היה דומה יותר לאפל ווטש מאשר לפריט האספנות היקר שהוא כיום, שבו אפילו ה-Datejust במחיר הנמוך ביותר יעלה לכם 5,000 דולר.
המחסור והתמחור כיום רחוקים משנות ה-70 וה-80, כאשר למפיצים היה מלאי רב למכור במחירים סחירים יותר, לדברי ג'פרי הס, אספן רולקס ומחבר הספר "שעוני רולקס: היסטוריה לא מאושרת".
"אז, כל אחד יכול היה להרשות לעצמו רולקס", אמר הס לביזנס אינסיידר. "נסעתי וקניתי ב-3,000 דולר. היום זה פריט של 50,000 דולר ביד שנייה".
כאשר מחירי שוק היד השנייה מתחילים לעלות בחזרה משפל של שנה, כדאי להסתכל אחורה על האופן שבו החברה התפתחה מיצרנית שעונים סטנדרטיים, לאייקון היוקרה שהיא כיום. הס אמר ששנות ה-80 סימנו נקודת מפנה בתדמית הציבורית של החברה. "השעון הזה מעולם לא היה אמור להיות שעון אופנה", אמר. "זה היה אמור להיות שעון מחוספס. מקצועי. זה היה אמור להיות שעון לשחיינים, צוללנים, מגלי ארצות".
ואכן, במשך רוב המאה ה-20, רולקס, תחת מייסדה הנס ווילסדורף, הייתה בחוד החנית של היעילות הטכנולוגית. עם צוללנים בתעלת למאנש ומטפסים לפסגת האוורסט, המותג ביקש לבסס את עצמו כסמן הזמן השימושי והאמין ביותר להרפתקנים.
כשווילסדורף מת ב-1960, ירש אותו מנהל השיווק של רולקס, אנדרה הייניגר, שעמד בראש המאמץ להפוך את המותג לשם נרדף ליוקרה. "רולקס", אמר הייניגר, "לא בעסקי השעונים. אנחנו בעסקי היוקרה".
מאז, המותג פעל לחזק את הנראות שלו עם השתלבות בסרטים הוליוודיים, חסויות לאירועי ספורט ופרסים פילנתרופיים. בשנות ה-70, המאמצים להקרין דימוי של אמינות ויציבות העמידו את רולקס בעמדה טובה בזמן האי-הוודאות הכלכלית.  
 
האיטלקים היו הראשונים לאמץ את עסקי הרולקס הוותיקים, אמר הס, מכיוון ששעונים היו חלופה יציבה וניידת למטבע בתקופה זו. סוחרים היו קונים שעוני יוקרה בשוויץ כדי לשאת אותם מעבר לגבול ולמכור באיטליה. לאחר מכן, האיטלקים היו מביאים את מותגי הרולקס, אודמר פיג'טס ופטק פיליפ לארה"ב ולמקומות אחרים, שם הם היו מוכרים אותם בסכום גדול פי כמה. כך נולד שוק אספנים.
הייניגר פרש ב-1997, אבל החברה דבקה בדרך שלו, אפילו כשחלופות מדויקות לא פחות, ובמחיר סביר יותר, החליפו את הפונקציה המקורית של רולקס. אולם העשורים שבינתיים השפיעו על הצמיחה של שוק היוקרה.
כחברה פרטית, רולקס לא חושפת את הדוחות הכספיים שלה, אבל מורגן סטנלי העריך שהחברה הרוויחה 5.2 מיליארד פרנק שוויצרי - כ-5.8 מיליארד דולר - במכירות ב-2019.
רשימות המתנה ארוכות עד בלתי אפשריות שומרות על מחירים מוקדמים גבוהים. כתוצאה מכך, המחירים של שעונים יד שנייה, שלישית ויותר, יכולים בקלות לחרוג ממחיר המחירון - אפילו להכפיל או לשלש את הערך.
גם לאחר שנה סוערת ב-2022, בה נרשמו ירידות מחירים גדולות עבור מותגים שוויצרים מובילים בשוק היד שנייה, רולקס עדיין הצליחה טוב יותר ממניות ונדל"ן. המוניטין עזר לרולקס להביס את התחרות עם נתח של רבע משוק שעוני היוקרה - יותר מכפול מזה של הסגנית אומגה.
במילים אחרות, רולקס הוא לא רק סמל היוקרה, הוא דלת הכניסה אליה.
תגובות לכתבה(21):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    תגובה על מה שקרה לרולקס.
    עופר 08/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברים יקרים,אני לא שמח על הקריסה שלכם.אבל עם היה מי שממכם מבין?שבגובה הענים,מחירים סבירים,שם חברב או מותגים של מי יודע כמה היו מזיזים אותכם.אני לא איש עסקים,אבל עצה ששווה מליון דולר קבלו בחינם.תורידו מחירים תפרסמו רולקס לכל כיס,דברו בגובה העניים,תמכרו יותר זול בהרבה ממה שאתם מוכרים עכשיוותראו תוך שנה?באיזה מקום אתם!!!!!!
    סגור
  • 15.
    שגעון הצבעונים
    ממיכאל 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נשמע מוכר?
    סגור
  • 14.
    מיתוג מוצלח
    איל 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רולקס הצליחו למתג את עצמם בצורה מעולה. אפשר לכתוב ספר שלם על מיתוג ושיווק. אין אחד בעולם שלא שמע על רולקס! שעונים מעולים, אבל יש הרבה מאוד יצרנים שמייצרים שעונים הרבה יותר טובים ( מנגנון מדויק יותר, עם מורכבות גדולה יותר, רמת גימור טובה יותר, חומרים טובים יותר), בתמחור זול בהרבה!
    סגור
  • 13.
    ועכשיו כולם להשתחוות לעגל הזהב (ל"ת)
    סודה לשתייה 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    יש לי רולקס כבר 50 שנה, עובד כמו שעון
    חנין 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצויין
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    הי ג'פרי, רוצה לקנות את הרולקס שלי?
    ח.ו. 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרולקס שלי זהב ויהלומים, כמה תשלם עליו יד,שניה?
    סגור
  • 10.
    יקר כן אך לא מצדיק
    כמיל 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לי שעון בחינם וזמין בנייד, ועדיין יהיה 24 שעות ביום ובכל דקה 60 שניות ואני עדיין חיי וקיים.
    סגור
  • 9.
    כי יש מספיק פראירים שישלמו על רולקס
    אבשלום 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הכל בקותרת??
    סגור
  • 8.
    פראיירים לא מתים
    הצדיק הנאור 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בגלל שרולקס דואגת לפמפם בכל מדיה אפשרית כמה השעונים שלה יוקרתיים יש מספיק פראיירים שישלמו מחיר של אוטו על שעון יד.
    סגור
  • 7.
    עושים.ממוצר מותג ואז הוא עולה ועולה
    שוקו 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הכל שיווק...השעון עצמו לא מיוחד ובטח שלא שווה את המחירים האלה..זה בגלל השם..כמו גוצי' וכל אלה...
    סגור
  • 6.
    בגלל המותגים
    אזרח פשוט משקיף מהצד 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לימים יתגלה הכל כבלוף
    סגור
  • 5.
    לא עניתם תשובה לשאלה בכותרת (ל"ת)
    ישראל ב 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 4.
    עולים כל כך הרבה כסף כי ישראלים מטומטמים זה למה
    רן 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    5 2
    מי שחכם קונה אומגה, שם את רולקס בכיס הקטן, מי שקונה רולקס זה כמו לקנות פורשה, נטו שעון שמנקר עיניים וצועק "תראו את הרולקס שלי" ומו שקונה אומגה קונה רולס רויס, שעון ששם את רולקס בכיס הקטן באיכות, בעיצוב וביוקרה שהוא משדר, מבלי לצעוק לאנשים בפרצוף "תראו יש לי אומגה", השופוני זה כל מה שהופך את הרולקס למה שהוא, וישראלים אוהבים שופוני כי הם טמבלים שלא מבינים באיכות
    סגור
  • מה קשור פורשה לרולס רויס?
    נירו 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פורשה רכב ספורט רולס רויס טנק סלוני. ואגב גם מבחינה טכנולוגית והיסטורית אין מה להשוות. פורשה מאז ומתמיד הייתה פאר התעשייה והמיטב שיש לה להציע רולס רויס מותג פרה היסטורי שאם לא חבל ההצלה של ב. מ.וו הייתה נכחדת.
    סגור
  • 3.
    רולקס זה רק השם
    אספן שעונים 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    9 2
    בתור אספן וגם בתור שען עם ניסיון רב בתחום.שעוני הרולקס מתומחרים יקר אך ורק בגלל השם ותו לא. מבחינת אמינות ומבחינת הדיוק היפנים והסינים לא פחות טובים מהשוויצרים. החומרים הם אותם חומרים,,,כאילו איפה הם משיגים באמת את המתכת ? הרי אין מתכת בשוויץ ואין חומרים בשוויץ ולכן החומרים עולים להם גרושים ושלא יספרו סיפורים.. שעוני צלילה של רולקס הם לא יותר טובים משעוני הצלילה האיטלקיים פנראי לומינור ומהיונימטיק U ולמען האמת אני מעדיף גרנד סייקו הרבה יותר מאשר כל שעון רולקס והגרנד סייקו לא רואה ממטר את הרולקס ואפילו אם לוקחים שעון רולקס מול סייקו סדרה 5 הפשוטה לאחר 40 שנה שלא עושים טיפול לשעון נראה מי ימשיך לעבוד ומי יפסיק דרך אגב מי שחושב שהרולקס יעבוד אז שימשיך לחשוב שוב חחח... לסיום. שעוני הרולקס הם טובים ואיכותיים ואין חולק על כך, אבל יש יותר טובים ובמחירים שפויים ומי שרוצה ממש שעון רולקס ואין לו הרבה כסף ובכל זאת מתעקש על רולקס אז הייתי ממליץ לו על טיודור שזו חברת בת של רולקס אבל למי ששואל אותי איזה שעון לקנות ושיחזיק לו להמון שנים אבל במחיר שפוי תמיד אני ממליץ על אוריינט/סטאר או על סייקו אוט'
    סגור
  • 2.
    רולקס
    אהרון 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    גם אראה אחד לא אדע לזהות אותו
    סגור
  • 1.
    פחחח רולקס
    שרון 04/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 2
    בתאילנד מוכרים רולקסים בחמש דולר מי אמר לעשירים פחחחח
    סגור
  • בתאילנד אתה גם יכול להתעסק עם בחורה ולגלות בסוף ש... (ל"ת)
    זה לא באמת רולקס 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • בתאילנד מוכרים אותו בחמש דולר כי זה מה שהוא שווה
    רן 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי שקונה זיופים לא מרמה אף אחד חוץ מאת עצמו
    סגור
  • רק רושם. מי עונד שעון (ל"ת)
    ויוה 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • רולקסים מזוייפים...
    יוסי 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אהבל
    סגור