דיגיטל וטק

מיקרוסופט מכריזה על מהפכה בשוק הגיימינג: מהלך חכם או טעות?

שוק הגיימינג חווה בשנים האחרונות שינויים ענק. מיקרוסופט, הייתה מן הראשונות שהשכילה להבין זו וכעת היא עולה שלב באסטרטגיה החדשה שלה. מנכ"ל Xbox: "כשכולנו משחקים, כולנו מנצחים"
עידו מור | 
סוני, מיקרוסופט (צילום ויקיפדיה, shutterstock)
אין ספק שמיקורוסופט היא "עוף מוזר" בשוק הגיימינג העולמי. החברה נכנסה אליו לראשונה בשנת 2001, עם השקת הדגם הראשון של הקונסולה שלה ה-Xbox. מאז, היא מיצבה את עצמה כשחקן משמעותי בתחום כשהיא ממשיכה להשיק קונסולות ומשחקים פרי יצירתה, אך התקופה האחרונה נראה שהיא מתחילה לנקוט באסטרטגיה שונה מזו של השאר.
במהלך החודש שעבר, החברה קיימה שידור לייב שזכה לשם: "עדכונים על העתיד העסקי של מיקרוסופט". תחילה ניתן לחשוב שהאירוע לא מלהיב במיוחד ולא רלוונטי למרבית לקוחות החברה, אך לאחר מתן תשומת לב לדבריו של פיל ספנסר, המנכ"ל של אקס בוקס, אפשר ללמוד על אסטרטגיית החברה.
 
כזכור, הדלפות רבות דיווחו על כך שמיקרוסופט, מקדמת אסטרטגיה שתאפשר לה להרחיב את הנוכחות של פלטפורמת האקס בוקס במכשירים נוספים כולל אלו של המתחרות ובך לבטל את התלות בקונסולות שלה. ראשיתה של התוכנית הייתה בהשקת שירות ה-Game Pass, אשר מציעה למשתמשים לעשות מנוי לספריית משחקים מרשימה, מהלך שרק הוכיח את עצמו ואף צברת תאוצה בקרב שחקני המחשב האישי. 
ספנסר פתח את השידור והכריז שארבעה משחקים אקסקלוסיביים של אקס בוקס יגיעו בעתיד הקרוב אל הקונסולות המתחרות של סוני ונינטנדו, הפלייסטיישן והנינטנדו סוויץ'. ספנסר ניסה לשמור על מסתורין ועל עמימות ולא ציין שמות, אך מאז גילינו רשמית שמדובר במשחקים Hi-Fi Rush, Sea of Thieves, Pentiment ו-Grounded. מדובר במהלך חריג, בעיקר בשל העובדה שעד עכשיו, סוני ונינטנדו לא מיהרו לנקוט בו. אומנם, זה נכון שסוני החלה לשחרר משחקים למחשב, אבל המחשב מעולם לא היה המתחרה הישיר.
יאמר לזכותו של ספנסר, שהוא השכיל להבין את הכיוון אליו הולכת תעשיית הגיימינג, כשבסופו הקונסולות עצמן יהפכו כבר ללא רלוונטיות. הצעד הנוכחי לא בא לפגוע באקסולוסיביות לה זוכים בעלי ה-Xbox, אלא הוא נועד למצב את מיקרוסופט גם בתור מפיצה, בנוסף להיותה מפתחת חומרה ומשחקים.
ספנסר כבר תדרך את העובדים בחטיבת הגיימינג של מיקרוסופט לחשוב על עתיד שבו "כל מסך הוא אקס בוקס פוטנציאלי". כלומר, שחקנים יוכלו לשחק ב-Game Pass דרך טלוויזיות חכמות, מובייל וטכנולוגיית הענן של מיקרוסופט, ה-xCloud. זה קורה כבר היום, אבל במיקרוסופט מבינים שמדובר בתופעה שנועדה להישאר ולהפוך לדרך קבע, והיא ממשיכה להשקיע את הכסף והמשאבים שלה במקומות הנכונים לעתיד.
החזון של מיקרוסופט לא עוצר כאן, לא הרבה מודעים לעובדה שמיקרוסופט רכשה את אקטיוויז'ן-בליזארד-קינג גם בשביל הצלע השלישית בחברה, קינג. אותה חברת מובייל שאחראית על משחקים מגה-אולטרה-פופולאריים כמו קנדי קראש. קול אוף דיוטי או דיאבלו מהצד של אקטיוויז'ן-בליזארד זה נחמד מאוד, אבל אי אפשר לעשות את ההשוואה לרווחים שמשחקי קז'ואל כמו קאנדי קראש מייצרים.

קונסולות (צילום: vecteezy).
תאהבו או תשנאו מובייל, הם מנצחים בכל פרמטר. זה יאפשר למיקרוסופט לפתוח בעתיד הקרוב-רחוק חנות מובייל משלה, כזו שתתחרה ישירות באפל או בגוגל. וגם חנות המובייל הזו תעשה שימוש במערכות האקולוגיות של מיקרוסופט, כמו שירותי הענן שלה. 
אם נחבר כל המהלכים הללו נוכל להסיק שלאחר שמיקרוסופט השכילה להבין את הלך הרוח בשוק ואת היום שבו הקונסולה הפיזית כבר לא תהיה רלוונטית. כיוצא מכך, היא התאימה את החזון שלה למגמות שעתידות להתרחש בשנים הקרובות. ספנסר מנסה להרגיע את קהל השחקנים ומבטיח שזה יהפוך את אקס בוקס למותג חזק יותר בעתיד. זה כמובן לא אומר שהאקס בוקס Series X\S יהיו הקונסולות הפיזיות האחרונות של אקס בוקס.
ספנסר רמז שהקונסולה הבאה שלהם תהיה "קפיצת מדרגה משמעותית", וברשת מסתובבות לאחרונה שמועות גם על קונסולה ניידת סטייל ה-Steam Deck או Asus Rogue Ally תוצרת מיקרוסופט. ספנסר ממש לא ויתר על אקס בוקס, והוא הבטיח שהמשחקים הגדולים שלהם בעתיד יישארו בלעדיים וימשיכו להגיע לשירות ה-Game Pass כבר ביום ההשקה. 
גם המתחרות של המיקרוסופט, שמות לב לאלו. רק לאחרונה סוני ונינטנדו הכריזו על פיתוח משחקי מובייל של המותגים המובילים שלהן והן גם החלו להגיע למסכים עם הפקת סרטים וסדרות המבוססים על המותגים הגדולים. השחקניות הגדולות בשוק הגיימינג ובראשן מיקרוסופט, השכילו להבין את הלך הרוח בשוק ואת העובדה שלא משנה כמה טובים יהיו המשחקים שיפתחו, אם לא יתאימו עצמן אליו הן עומדות להישאר מאחור. 
ספנסר סיכם את הסוגייה וציין שאם תעשיית הגיימינג רוצה לצמוח, יש בפניה שתי אפשרויות: להמשיך במצב הקיים, שבו לכל קונסולה יש X שחקנים שמשתמשים בשירותים שלה, אך הם מוגבלים לחומרה אחת בלבד - הקונסולה שאותה רכשו. או, המצב השני, וספנסר ממש לא מסתיר שלשם הוא שואף למקם את אקס בוקס - מצב בו הצרכן לא מוגבל יותר לקונסולה אחת ספציפית, והוא יכול לבחור מספר דרכים לצרוך את השירותים שלו והמשחקים שלו. בין אם מדובר בקונסולה, מחשב אישי, קונסולה ניידת, מכשיר מובייל,טאבלט, או כולם ביחד. נגישות היא שם המשחק. ממש כמו שספנסר אמר באותו השידור: "כשכולנו משחקים, כולנו מנצחים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה