דיגיטל וטק

הנגב יביא את הבשורה? מרכז החדשנות שינסה להילחם במשבר האקלים

יוזמה חדשה של רשות החדשנות בשיתוף משרדי הממשלה וגופים פרטיים, צפויה לקדם את שוק ההייטק בבאר שבע וסביבתה. המרכז החדש שיוקם בעיר המדברית יתמקד בקידום התעסוקה באזור ומציאת פתרונות ייחודיים לשינוי האקלים. השרה עידית סילמן: "תרומה למאמץ הגלובלי להטמעת פתרונות הכרחיים"
מערכת ice | 
משבר האקלים (צילום shutterstock, freepik)
אירוע השקה למכרז החדשנות דזרטק (DeserTech) נערך אתמול (שני) בבאר שבע. מטרת המרכז, שהוקם בתמיכה ממשלתית, היא קידום תעסוקה בנגב במקצועות עתירי ידע ויצירת פתרונות טכנולוגיים בתחומי האקלים. המרכז יתמקד באופן מיוחד בהתמודדות עם תופעת המדבור (הפיכת מקומות למדבר בעקבות משבר האקלים) שמשפיעה, ותמשיך להשפיע, על העולם כולו, ישראל בכלל, ועל אזור הנגב בפרט.
המרכז הוקם במסגרת קול קורא של רשות החדשנות ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד החקלאות, משרד הנגב והגליל והחוסן הלאומי והמשרד לשיתוף פעולה אזורי. במסגרת הקול הקורא, הוקמו בחודשים האחרונים תשעה מרכזי חדשנות שונים הצפויים להביא בשורה טכנולוגית ותעסוקתית כאחת.
 
המרכז החדש שהושק בבאר שבע הוקם בשיתוף פעולה בין חמישה שחקנים מרכזיים בשוק הישראלי: קרן מיראז', חממת InNegev, המכון הישראלי לחדשנות, אוניברסיטת בן גוריון בנגב וקבוצת 19. המרכז מהווה המשך ישיר לפעילותה של קהילת דזרטק שהחלה את פעילותה בשנת 2020 והוקמה על ידי קרן מיראז', המכון הישראלי לחדשנות והמשרד להגנת הסביבה.
"התמודדות עם שינוי האקלים ותנאי המדבר בישראל היא האתגר שלנו ובה בעת גם הזדמנות" אמרה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, "אני בטוחה שיביא בשורה לחברות הישראליות כמו גם תרומה למאמץ הגלובלי להטמעת פתרונות הכרחיים להיערכות לשינוי אקלים". בהקמת המשרד שותפים גורמים מחקריים שונים בתחום שינוי האקלים ואיכות הסביבה, בין השאר מאוניברסיטת בן גוריון הממוקמת בבאר שבע.
המרכז מתכוון לנצל את המשאבים והידע הייחודי הקיים בנגב בנושאים שונים. בכך מקווים במרכז להוביל להקמתן של חברות סטרטאפ חדשות באזור. עם הקמתן של החברות העתידיות מקווה המרכז לפתח את האקלים היזמי בנגב, לגוון את אפשרויות התעסוקה האיכותיות הקיימות ולהציע מאות משרות טכנולוגיות חדשות.

צוות מרכז החדשנות החדש בבאר שבע. מימין לשמאל: סיוון כהן שחרי, יהודית זילברשטיין, שי מיינרט, דרור גרין (צילום: רון רחמים)
"גיוון ההייטק מבחינה תחומית, גיאוגרפית ודמוגרפית, הוא מרכיב מרכזי באסטרטגיה של הרשות לחיזור ההייטק הישראלי בתחרות מול מרכזי חדשנות אחרים בעולם", מסר דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות. "אנו מאמינים כי מרכז החדשנות הזה יסייע בהרחבה של מעגל היזמות ותעסוקת ההייטק לכלל אזור הנגב, תוך חיזוק היכולת של יזמי האזור להמשיך ליזום ולחדש."
באירוע ההשקה הוצגה התוכנית הראשונה של המרכז בשיתוף עם החברה החקלאית נטפים. מטרת התוכנית היא הצעה של פתרונות טכנולוגיים לבעיית הטיפול במים בהשקיה באמצעות מי נגר עיליים (מים שמקורם במשקעים טבעיים כמו שלג או גשם). הבעיה משפיעה על תפקוד מאות אלפי מערכות השקיה ברכבי העולם בתחומי חקלאות שונים ובכך גם על איכות התוצר החקלאי שנמצא במקרר או בצלחת שלכם.
בנוסף לתוכנית בתחום החקלאות, הוצגה תוכנית תעסוקה ראשונה מסוגה בתחום הרחפנים. חברת Tech19 פועלת בשיתוף פעולה עם חברות רחפנים מובילות להכשרה והעסקת עובדים במגוון תפקידים הקשורים לתחום בירוחם. השימוש ברחפנים עשוי להקל על תעשיית המשלוחים, החקלאות וכמובן תחום הביטחון.
 
"המרכז החדש יספק הזדמנויות תעסוקה חדשות", מסרה שרת החדשנות המדע והטכנלוגיה גילה גמליאל, "מיקומו הייחודי בנגב, עם תשתיות והמומחיות הקיימת, יאפשר למרכז לנצל את היתרונות של האזור ולהוביל בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות". המרכז צפוי להציע תוכניות להכשרה והשמה ישירה אך באופן הפוך מן המקובל בשוק – גיוס המעסיקים, מיפוי העובדים המתאימים למקצועות הדרושים, גיוס תקציבים ממשלתיים ובניית הכשרות תוך כדי תחילת העבודה.
הקמת המרכז החדש התרחשה על רקע המלחמה המתמשכת שפגעה אנושות גם בענף התעשייה והתעסוקה באזור הנגב ודרום המדינה. תושבים רבים מפונים מבתיהם, שדות ואתרי בניה נותרו נטושים ונוצר מחסור חמור בעובדים. בעקבות כך החל חשש מפני מיתון כבד. המרכז החדש, ופתרונות התעסוקה שיציע, עשוי להפיח חיים באזור הפגוע ולהוות בשורה של ממש לתושבי הנגב שרבים מהם החלו לשוב לאזור לאחר תקופה ממושכת של פינוי מבתיהם שהחלה ב-7 באוקטובר.
"דווקא בעת הזו, אנו רואים במרכז החדשנות כבעל תפקיד משמעותי בפיתוח הנגב והדרום, וזוהי שליחות עבורנו לסייע בשיקומו של חבל הארץ", הצהירה ד"ר יהודית זילברשטיין, מנכ"לית המרכז החדש שהוקם. "מרכז החדשנות לדזרטק ואקלים שם לו למטרה לפתח טכנולוגיות מדבר שייצאו מהנגב ויגיעו לעולם כולו ויסייעו לפתור אתגרים קריטיים בעלי חשיבות עולמית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה