דיגיטל וטק

דומינוס חוסמת גולשים בפייסבוק - ומאשימה את ההסתדרות

פוסטים בעמוד החברה זוכים למתקפה של גולשים המזוהים עם גופים המשויכים להסתדרות. בתחילה הבליגו בדומינו'ס, אבל הבוקר חסמו כ-25 גולשים לאחר עבודת ניטור. הנוער העובד והלומד: "חבל שבמקום לטפל בבעיות, עוסקים בסתימת פיות של פעילים"
אלכסנדר כץ |  1
דומינו'ס פיצה (צילום באדיבות דף הפייסבוק של דומינו'ס פיצה)
עמוד הפייסבוק של דומינו'ס פיצה הפך בחודשים האחרונים לסוער במיוחד, כאשר פוסטים שהחברה מעלה מניבים תגובות זועמות המאשימות אותה בניצול עובדים. חודשיים לאחר שפרסמנו באייס על האמבוש ש"שבישלו" לרשת המזון המהיר, מגיעה היום (יום א') התגובה של אותה רשת.
לאייס נודע כי בשעות האחרונות חסמה דומינו'ס כ-25 גולשים שבאופן קבוע תקפו את החברה בעמוד הפייסבוק שלה. רוב רובם של הגולשים מזוהים בצורה כזו או אחרת עם ההסתדרות, בין אם מדובר בתנועת דרור לישראל או הסתדרות הנוער העובד והלומד, ופועלים בהכוונה של משרד היח"צ narrative של רועי נוימן ונעמה קציר שמואלי
כזכור, לפני כחודשיים פורסם באייס על מהלך של דומינו'ס פיצה בפייסבוק שנתקל בקהל עוין שתוקף את רשת הפיצריות, בעקבות תנאי העסקה בעייתיים לכאורה ברשת, כפי שפורסם בתקשורת בשבועות לפני אותו מהלך. אבל גם אז מה שהסתמן כפוטנציאל להתחלתו של משבר תקשורתי, לא חשף בפועל את התמונה המלאה - כאשר חלק מאותם "כיסי התנגדות" בעמוד הפייסבוק של דומינו'ס, קשור קשר כזה או אחר להסתדרות, שמנהלת מאבק עובדים נגד רשת הפיצריות.
המאבק בין דומינו'ס להסתדרות החל כבר לפני כ-3 שנים, אז נעשה ניסיון להקים נציגות עובדים ברשת הפיצריות. בימים הראשונים סירבה הרשת להכיר במהלך שהובילה ההסתדרות, אולם לאחר כשבועיים הכירה בו. אותו מאבק עובדים הוביל באותה עת לסיקור נרחב בתקשורת. הסיקור השלילי על הרשת חזר לאחרונה, בעקבות תנאי העבודה בה לכאורה. בתחילת השנה פורסם ב-ynet על יחס מזלזל שטענו עובדים כי קיבלו ממעסיקיהם, לצד זה שלא קיבלו את מלוא שכרם. בהמשך פורסם במעריב כי שליחה שעשתה תאונה, התבקשה להתפנות לבית חולים לא באמבולנס, כדי להימנע מתשלום. לאחר מכן פורסם באתר דבר ראשון (ששייך להסתדרות) על דרך מקורית להימנע לכאורה מתשלום פיצויי פיטורים לעובדים, בכל שלמעשה מודיעים להם בוואטסאפ כי לא יקבלו יותר משמרות. בנוסף שודרו אייטמים ברדיו ללא הפסקה, תכנית חיסכון ועוד.
בהתחלה החליטו בדומינו'ס פיצה לא למחוק תגובות שליליות מהעמוד במטרה לא לשמש מטרה להאשמות בדבר השתקת הביקורת נגדה, ובכך להרגיע את הסערה הזוטה שעשויה להתפתח לכדי משבר תקשורתי. אבל לאחר שיחות רבות בתוך החברה, החליטו לשנות את האסטרטגיה, בעיקר לאחר שהתברר כי לא מדובר לכאורה במהלך חברתית אותנטי, אלא במהלך מתוכנן של ההסתדרות, בין היתר עם שכירתו של משרד יחסי ציבור שמנהל את המהלכים נגד דומינו'ס.

"החלטנו להגן על עצמנו ולהחזיר את הדף לידיים שלנו"

ברשת הפיצריות טוענים בין היתר כי הסתדרות הנוער העובד והלומד פנתה למובילי דעה חברתיים ו"האכילה אותם"  באי דיוקים וסיפורי בדיה לכאורה, הכל במטרה להעצים גל מחאה דיגיטלי. למרות שהמהלך לא צלם, עמוד הפייסבוק של הרשת הפך לזירת התגוששות בין אותם פעילים. בדומינוס מיפו את "כיסי ההתנגדות" באמצעות חברה לניטור ברשתות חברתיות, והגיעו לרשימה של כמה עשרות פעילים מרכזיים.
מבחינתה של דומינו'ס, מדובר במהלך שעיקרו "ניקוי וחסימה של כל פעילי ההסתדרות או שליחים מטעם, שכותבים ורושמים פוסטים קשים נגד החברה", לדברי גורם עמו שוחח אייס. מבחינת הפעילים, המהלך עשוי להיתפס כהשתקה של ביקורת.
עידו פרידמן, סמנכ"ל השיווק של דומינוס פיצה, אומר בשיחה עם אייס כי "מסקנתה של אותה חברת ניטור הייתה שלמעט 3-4 פוסטים שאינם קשורים ישירות להסתדרות או לשולחיה, כל שאר הטקסטים והממים בנושא המחאה נכתבו על ידם, או על ידי משרד המדיה החברתית שהיא שכרה".
"אנחנו חברה שמאמינה בשקיפות מול הלקוחות שלה, הספקים והעובדים", אומר פרידמן. "במשך תקופה ארוכה מתנהל ממש קמפיין נגדנו. זה היה מסע ציני של הנוער העובד והלומד נגדנו. נתנו להם בערך 3 חודשים להתנהל, בתקווה שזה יירד ויירגע. אבל הם ניצלו את החוק הכי אלמנטרי בפייסבוק שהוא על פניו WIN WIN סיטואיישן מבחינתם – אם נמחק פוסטים, יגידו שמשתיקים אותם, ואם לא יימחקו – אז הם ימשיכו לשבש לנו את החיים. הם ניסו לצייר מחאה אותנטית ולגרור אנשים לדיון. 3 חודשים אחרי, אפשר לראות שזה לא קרה. גם הניסיונות לגרור מובילי דעה לא הצליחו במיוחד, ואלה שפרסמו – אני לא מאשים אותם כי קשה לאנשים מן השורה לזהות 'פייק ניוז'".
-מה עשיתם בנתיים?
"הלכנו שנתיים אחורה לגבי אחד הסיפורים שאותם מגיבים כתבו, וגילינו שלא היה כלום. רוב המקרים היו ערטילאים שלא ניתן לאתר אותם בכלל. במקרה אחד הצלחנו לאמת את זה, וניסינו לדבר עם ההסתדרות ולא הייתה תגובה".
-ואז?
"תשמע, מדובר בעמוד שהוא פרטי שלנו, אבל לכאורה גם ציבורי. הוא אמור להיות פלטפורמה של שיח ביננו לבין הגולשים. לא התכוונו להתחיל לחסום, רק במקרים שהיו לא תקינים. מעולם לא חסמנו אף אחד, עד הפעם. אם תעלה מחאה אותנטית כזו או אחרת, של אדם שרוצה להגיד משהו, כמובן שאתן לו לומר את דבריו. לא אתן יד למחאה לא הוגנת לקמפיין שמתנהל נגדנו".
-אתם לא חוששים עכשיו לתת לכאורה דלק לידי המתנגדים שלכם, שיטענו שחסמו אותם?
"אם הם רוצים, שיעשו את זה בדף השומם של ההסתדרות. עכשיו החלטנו להגן על עצמנו ולהחזיר את הדף לידיים שלנו, זה לא דף של ההסתדרות".

"חבל שבמקום לטפל בבעיות, עוסקים בסתימת פיות"

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד, אורי מתוקי, אמר לאייס כי "בתור הארגון היציג לבני נוער וצעירים בישראל, אנחנו מטפלים באלפי פניות בשנה בכל התחומים בהם עובדים בני נוער וצעירים. לצערנו גילינו כי בדומינו'ס פיצה מתקיימות פגיעות רבות שבזכויות הסוציאליות ובתנאי העבודה של העובדים. חשוב להדגיש כי בני נוער וצעירים הם אוכלוסייה מוחלשת בשוק העבודה. הפגיעה היא בין היתר על רקע חוסר הידע שלהם וההכרות בזכויותיהם. בחודשים האחרונים הגיעו אלינו פניות רבות ונשנות ונוספות על מה שהכרנו בתוך תהליך ההתאגדות של העובדים בחברה, שחלקן נידונות בערכאות משפטיות וחלקן טופלו עוד לפני הצורך בכך".
לדבריו, "מצער מאד שבמקום לטפל בבעיות האלה ולהפוך להיות מעסיק שמהווה דוגמה לעבודה הוגנת, עוסקים בסתימת פיות והשתקת פעילים חברתיים שמסייעים לעובדים הצעירים. אנחנו נמשיך לסייע לעובדים של דומינו'ס ושאר בני הנוער והצעירים בישראל".
מתוקי ציין עוד כי בזכות הקמפיין ברשתות החברתיות, "בחודשים האחרונים הגיעו אלינו עשרות פניות בחודשיים האחרונים". 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זה שפעילים מהרשת ותומכים מתארגנים ביחד למאבק לא הופך אותו ללא אותנטי
    מיטל 03/2017/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אין לדומינוס שום טענה אמיתית מול טענות העובדים. שיפסיקו להתעמר בעובדים ויגשו למו"מ על תנאי ההעסקה. יכולים ללמוד מפיצה האט דבר או שניים...
    סגור