דיגיטל

רבבות כותרים וזינוק במכירות: על תופעת הספרים המוקלטים

ב-2017 חלה עלייה בארה"ב של 34% במספר הספרים המוקלטים, מול ירידה של 5% במכירות ספרים אלקטרוניים. דרור גנות על התופעה שהגיעה גם לישראל
דרור גנות | 
המצעד השבועי של הספרים המוקלטים (צילום Bizportal)
אנשים מאזינים לתכנים שהם בוחרים באמצעות המכשירים הדיגיטליים, זו למעשה מהות המהפכה האודיו דיגיטלית, בין אם מדובר בהאזנה לשידורים חיים מהרדיו, תכניות מוקלטות (אונדימנד), ערוצי מוזיקה בסטרימיניג או האזנה לפודקאסטים (החל מהשבוע אימרו "הֶסְכֵת" ולא פודקאסט - כך על פי האקדמיה לעברית).
מעבר לאלה, היום נעסוק במהפכת תוכן נוסף הנמצאת בזינוק בארץ ובעולם - הספרים המוקלטים שנמצאים בצמיחה עקבית והופכים להיות חלק נכבד ובלתי נפרד מהתכנים המושמעים באוזניים שלנו בדיגיטל.
 
אז לבודדים שטרם נתקלו בספרים הקוליים, על פי ויקיפדיה ספר מוקלט הוא הקלטה קולית שעיקרה הוא מלל מדובר הדומה לזה שמופיע בספרים. הספר המוקלט דומה מאד בתוכנו לגרסה המודפסת אך לעיתים מכילים שינויים מהמקור, חומרים שמעולם לא הגיעו לדפוס, עריכה מחודשת ומעודכנות, המחזת המלל, הוספת מוזיקה וסימנים העוזרים להתמצא בחומר כמו תיאור מילולי של איורים.
רק לאחרונה, בדצמבר האחרון הציג המאמר Global Audiobook Trends and Statistics for 2018 שפורסם ב-Good Reader נתונים וטרנדים על עולם הספרים המוקלטיםץ בין היתר נכתב כי הספרים המוקלטים שומרים על מעמדם כפלח השוק בעל שיעור הצמיחה הגבוהה ביותר בתעשיית המו"לות הדיגיטלית. השוק האמריקני ממשיך להיות הגדול ביותר, ובשנת 2017 גלגל סכום מכירות העולה על סך של 2.5 מיליארד דולר.
 
"איגוד המו"לים לשמע האמריקני" דיווח בדוח השנתי של 2017 על עלייה של 33.9% במספר הספרים המוקלטים שראו אור לעומת 2016, על פי ההערכה מדובר בכ-79 אלף ספרים חדשים. על פי הנתונים, 26% מהציבור האמריקאי הקשיבו לספר מוקלט בשנה החולפת. עוד עולה כי 48% מהמאזינים לספרים מוקלטים הם מתחת לגילאי 35 וישנה תנועה מוגברת של בני נוער לפלטפורמה. אותה אוכלוסייה גם הקשיבה ל-15 ספרים בממוצע בשנה החולפת, ורובם הצהירו כי הם מסכימים מאד עם האמירה ש"הקשבה לספרים מוקלטים עוזרת לסיים כמות רבה יותר של ספרים".
 
גם המו"לים המובילים בארה"ב, בהם הרפר קולינס, האצ'ט, סיימון & שוסטר ופינגווין-רנדום האוס, אישרו כי ישנה ירידה של 5% במכירות הספרים האלקטרונים (ebooks) וכי הספרים המוקלטים הם הסיבה לכך שהחטיבות הדיגיטל שלהם ממשיכות להיות רווחיות.
 
גם ב-Scribd הספרים המוקלטים היו הפורמט בעל הצמיחה הגבוהה ביותר ב-2017. כמות הקוראים שנרשמו למודלים של ספרים מוקלטים עלתה ב-24% וסך ההאזנה עומדת על כמעט 3 מיליון שעות, בעיקר בז'אנרים של העצמה עצמית, מסתורין, מדע בדיוני ופנטזיה, קריירה וכסף.
 
והנה חלק  מהנתונים והטרנדים בתכני הספרים המוקלטים:
  • זינוק של 29% בהאזנה לספרים קוליים באמצעות הסמארטפון בשנת 2017.
  • עיקר ההאזנה לספרים קוליים מתקיימת בבית (57%), אחריו כלי הרכב (32%). לרוב תוך כדי ביצוע מטלות נוספות (בבית, ספורט, עבודה).
  • 19% מאזינים לספרים באמצעות רמקולים חכמים (Google Home, Amazon Eco וכו').
  • 3 הסיבות העיקריות שבגללן אנשים נהנים להקשיב לספרים מוקלטים: ניתן לבצע פעולות נוספות במקביל; הספרים המוקלטים נישאים בקלות וניתן להקשיב להם בכל מקום; אנשים נהנים מכך שמקריאים להם סיפור.
  • טרנד נוסף - "היישר לאודיו", מקרים בהם המו"לים המדלגים על הוצאת הספר בדפוס ועוברים היישר להקלטת אודיו ומכירת הספר בפורמט קולי.
  • הוצאת 'הארפר קולינס' ראתה עלייה של 47% בהורדות ספרים מוקלטים לעומת 2016, והודיעה כי החברה תציע כמעט את כל הכותרים שלה למבוגרים באודיו בפורמט דיגיטלי.
  • 'ניוז קורפ' סיפקה הצצה לנוכחותו הבולטת של שוק הספרים המוקלטים בדוח המסכם של 2017 כאשר דיווחה על מכירת 470 אלף עותקים של הספר המוקלט של מארק מנסון, The Subtle Art of Not Giving a F*ck, לעומת 490 אלף עותקים מהספר המודפס.
  
ומה בישראל? יש מעט מאד שחקנים בתחום הספרים הקוליים, ו-iCast היא החברה המובילה בשוק עם מאות ספרי אודיו מהמיטב של הספרות העברית לילדים, נוער ומבוגרים, חלקם מוקלטים בקולם של הסופרים עצמם וחלקם מוקלטים על ידי שחקנים וקריינים מובילים. מדובר בספרים מוקלטים רבים ואיכותיים שכן iCast עובדת בשיתוף עם מו"לים והוצאות הספרים הגדולות בישראל: עם עובד, כנרת זמורה ביתן דביר, הקיבוץ המאוחד, האוניברסיטה הפתוחה, למטייל ואחרים. המודל השכיח המוצע למשתמשים הוא מנוי חודשי הניתן להאזנה בכל מכשיר דיגיטלי, וניתן גם לרכוש ספר ספציפי להורדה.


 
מוטי ליפמן, מנכ"ל iCast אומר כי "בדומה לעולם גם אנחנו מרגישים את הסחף להאזנות. עד כה צברנו למעלה מחצי מיליון שעות האזנה מעשרות אלפי משתמשים והנתונים מראים גידול משנה לשנה. משתמשים רבים במודל המנויים שלנו וגם הורדות של ספרים להאזנה ללא חיבור אינטרנט".
דרור גנות הוא מנכ"ל ומייסד ADIO - רשת הפרסום ברדיו הדיגיטלי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה