דיגיטל וטק

מניות ענקיות הטק צונחות בעקבות המלצת הקונגרס האמריקני לפרק את כוחן המסחרי

בית הנבחרים בארה"ב המליצו לא לאפשר לאמזון ולאפל למכור את מוצריהן דרך הפלטפורמות שלהן, גם פייסבוק וגוגל על הכוונת. מניית אפל ואמזון איבדו כ-2% מערכן
רועי בהריר-פרל | 
מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, סונדאר פיצ'אי, טים קוק (צילום פייסבוק/מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, ויקיפדיה, אתר הקונגרס)
אמזון ואפל חזק על הכוונת של הוועדה להגבלים עסקיים בבית הנבחרים של ארצות הברית: על פי מידע שנמסר על ידי גורם רשמי בממשל האמריקאי, תת ועדה שהוקמה אשתקד עתידה להמליץ על רפורמה מקיפה שלא תאפשר לחברות ענק, בעלות פלטפורמת סחר, למכור מוצרים שלהן באמצעותה.
למעשה, הדו"ח שבו תוגש ההצעה היה אמור להתפרסם כבר השבוע, אולם נדחה עקב מידע חדש שהגיע לחברי תת הוועדה על כוונתה של פייסבוק לשלב פעילות סחר באמצעות פלטפורמת אינסטגרם רילז. את חקירת תת הוועדה מובילים חברי המפלגה הדמוקרטית, בראשם דייויד סיסילין, והיא נמשכת כבר יותר משנה. מטרתה היא להטיל על המגזר הטכנולוגיה הגבלות בנוסח חוקי ההפרדה המבנית במערכת הבנקאית (חוק גלאס-סטיגל) - זאת, בניגוד לעמדתה של המפלגה הרפובליקאית, כפי שמסר חבר תת הוועדה הרפובליקני קן באק.
משמעות הרפורמה המוצעת, לדבריו, היא חקיקה שתביא לפירוקן בפועל של ענקיות הטכנולוגיה, ולכך הוא מתנגד בתוקף. במקום זאת, הוא מציע להגדיל את המשאבים לאכיפת חוקי התחרות. כרגע, בכל אופן, נראה כי תת הוועדה לא מתכוונת להרפות מהנושא ולאחר שבדקה מיליוני מסמכים וקיימה שורה של שימועים לבכירי התעשייה - לרבות אחד, מתוקשר במיוחד, בו השתתפו המנכ"לים של פייסבוק, גוגל, אפל ואמזון יחדיו - היא מוכנה לשיגור הדו"ח שעשוי לחולל מהפכה של ממש בתחום. 
בנוסף למגבלות על ענקיות הטק בנוגע למכירת המוצרים שלהן באמצעות הפלטפורמות שלהן, תת הוועדה מתכוונת להמליץ גם על הטלת איסורים שונים בנוגע לרכישות של מתחרים גדולים, כמו למשל הרכישה של אינסטגרם על ידי פייסבוק. בכירים במפלגה הרפובליקנית מתנגדים לכך עקרונית, בטענה שאיסורים כאלה יצמצמו מאוד את פעילות הסטארט-אפים בארצות הברית (שכן הם יחששו מכך שלא יוכלו להימכר בעתיד) ויביאו להאטה בשוק.  
בעקבות המלצת הקונגרס, מניית אפל צנחה בכ-1.9% ואיבדה 2.2 דולר מערכה. אמזון צנחה בכ-1.8% ואיבדה כ-58 דולר מערכה. גוגל, שבבעלות אלפאבית הנמצאת גם היא תחת זכוכית מגדלת, איבדה כ-18.5 דולר מערכה, לאחר שמנייתה נפלה בכ-1.3%. פייסבוק צנחה בכחצי אחוז, ואיבדה כ-1.2 דולר מערכה. מניית טוויטר איבדה 0.97% ואיבדה 0.45 דולר מערכה. יום המסחר עוד נמשך ומניות החברות מגיבות בירידות. 
בכל מקרה, נוכח הבחירות המתקרבות, סביר להניח שכל חקיקה בנושא לא תתקדם לפני 2021 וכי גם אז היא תיתקל בהתנגדויות רבות של חברי המפלגה הרפובליקנית, החוששים משינויים מרחיקי ללכת בתחום דיני המונופולים. כלומר, גם אם הדמוקרטים ינצחו בבחירות, כלל לא בטוח שיתאפשר להם באמת לשנות את החקיקה בתחומים אלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה