דיגיטל וטק

משיבה אש: פייסבוק חסמה את האפשרות לשתף דיווחי חדשות באוסטרליה

המהלך הדרמטי של הרשת החברתית נעשה בתגובה להצעת החוק שיחייב את מארק צוקרברג לשלם לספקי החדשות עבור שימוש בתכנים אלה. פייסבוק: "עשינו זאת בלב כבד"
רועי בהריר-פרל | 
תקופת הקורונה (צילום pixabay)
מלחמת ההתשה בין אוסטרליה לפייסבוק נמשכת - והפעם, הרשת החברתית של מארק צוקרברג יוצאת להתקפה: החל מהבוקר (חמישי) האוסטרלים לא יכולים לשתף בפייסבוק תכני חדשות מקומיים ובינלאומיים, לאחר שהאחרונה החליטה לחסום בפניהם את האפשרות הזאת.
המהלך הקיצוני של פייסבוק מגיע בעקבות הצעת החוק שהוגשה לממשלה האוסטרלית, לפיה פייסבוק וגוגל תיאלצנה להגיע להסכמים עם ספקי החדשות במדינה ולשלם להם עבור האפשרות לשתף תכנים שנוצרו על ידם. הצעת החוק עברה בבית הנבחרים האוסטרלי וכעת היא נמצאת בדיונים בסנאט.
בתגובה להגשת ההצעה, הודיעו גוגל ופייסבוק כי מדובר בחוק לא ישים ואינו מתקבל על הדעת. גוגל אף איימה לחסום את מנוע החיפוש הפופולרי שלה לשימוש באוסטרליה במידה שהחוק ייכנס לתוקף. "החוק המוצע מגיע מחוסר הבנה בסיסי של מערכת היחסים בין הפלטפורמה שלנו למו"לים שמשתמשים בה כדי לשתף חדשות", הסביר מנהל פייסבוק אוסטרליה וויליאם איסטון. "ההתנהלות הזאת משאירה לנו שתי ברירות בלבד: או לציית לחוק שמתעלם מהמציאות או להפסיק לאשר העלאה ושיתוף של תוכן חדשותי באוסטרלה. בלב כבד, אנחנו בוחרים באפשרות השנייה".
בממשלת אוסטרליה, מנגד, לא מתכוונים לסגת. "אם זו הגישה שפייסבוק מתכוונת לאחוז בה, אנחנו צריכים לבחון מחדש את היותה מקור ראוי ומהימן של חדשות", אמר שר התקשורת האוסטרלי פול פלטשר, בתגובה להצהרתו של איסטון. "למעשה, מה שפייסבוק אומרת בכך לאוסטרלים זה 'המידע שאתם צורכים בפלטפורומות שלנו אינו מגיע מארגונים בעלי מדיניות אדיטוריאלית של בדיקת עובדות ומעיתונאים שמשלמים להם על מה שהם עושים".
הכעס של ממשלת אוסטרליה, כמו גם של ממשלות נוספות בעולם (למשל, אלה של אנגליה והודו), על המדיניות של פייסבוק בנוגע לשיתוף תכני חדשות נוגע לעניינים פיננסיים: פייסבוק מרוויחה לא מעט ממודעות המוצמדות לשיתופים של דיווחי חדשות השייכים לגופים אחרים ובכך למעשה היא מנצלת את האחרונים. במובנים מסוימים, פייסבוק גוזלת מאתרי החדשות רווחים, שכן מפרסמים פוטנציאליים מעדיפים לפרסם אצלה ולא ישירות באתר המקור, שם החשיפה לפרסומיהם נמוכה יותר.
בשנה שעברה, כזכור, פייסבוק השיקה בארצות הברית את "פייסבוק חדשות" - פיצ'ר שבאמצעותו היא מקושרת בחוזים כלליים עם המו"לים המרכזיים. בקרוב היא אמורה להשיק את הכלי גם בבריטניה. מדובר בפיתרון חלקי, שכן גופי חדשות רבים נשארים מחוץ לתמונה ותכניהם עדיין משותפים בפייסבוק ללא עלות. מה גם שלא כולם, כמובן, מסכימים לסכום שאותו מציעה פייסבוק במסגרת ההסכם.
כעת, מעניין יהיה לראות כיצד הקונפליקט הנוכחי בין פייסבוק לממשלת אוסטרליה יתקדם, שכן סביר מאוד להניח שתהיינה לו השלכות מרחיקות לכת על הקשר שבין הרשת החברתית לגופי החדשות במדינות אחרות בעולם, ביניהן ישראל. אם פייסבוק תתקפל, מדובר בבשורה של ממש עבור גופי חדשות ברחבי העולם. אם לא, היא בהחלט עשויה להצטייר, כפי שטוענים באוסטרליה, כרשת לא רצינית שמפיצה פייק ניוז ונותנת במה לתיאוריות קונספירציה. בקיצור, האמון בתכנים המשותפים בה יירד ועם הזמן המשתמשים יתחילו לאבד בה עניין. כך או כך, די ברור שפייסבוק בצרות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה