דיגיטל וטק

חרם תקשורתי נגד פייסבוק – זו הסיבה המרתיחה

הרשת החברתית סירבה לבקשות מצד גופי תקשורת לסייע להם בניהול העמודים - וגרמה להם להתחיל לחסום את העמודים. האם זה הסוף להפצת חדשות בפייסבוק?
יאיר מור |  2
פייסבוק (צילום pexels)
תושבי אוסטרליה שמנסים להיכנס היום לעמודי הפייסבוק השונים של רשת החדשות CNN מגלים כי הם אינם יכולים לראות אותם. הסיבה לכך היא החלטה של CNN לחסום את כל העמודים שלה – העמוד הראשי של CNN, העמוד של הערוץ הבילאומי שלה CNN International ועמודי התוכניות – ביבשת הדרומית.
החלטתה הדרמטית של CNN צפויה להיות שריקת הפתיחה למעין חרם של ערוצי תקשורת על פייסבוק – או לפחות על חלק ממשתמשיה. העיתון וול-סטריט ג'ורנל מסביר כי גופי תקשורת רבים זועמים על אוסטרליה ועל הרשת החברתית, בעקבות פסיקת בית המשפט העליון במדינה ותגובת פייסבוק.
לפני כשלושה שבועות פסק בית המשפט העליון של אוסטרליה כי ערוצי תקשורת אחראים לתגובות המתפרסמות לפוסטים שלהם ברשתות החברתיות, וכל אדם שנפגע מתגובה בעמוד של גוף תקשורת זכאי לתבוע אותו. המקרה שהוביל לפסיקה הזו הוא תביעה שהגיש אזרח אוסטרלי בשם דילן ווֹלֶר, שב-2016 הופיעה תמונתו, אזוק לכיסא חקירות, כחלק מתחקיר אודות קטינים שעברו התעללות ע"י מערכת החוק במדינה. מגיבים על הסיפור ברשתות החברתיות ניסו לטעון כי וולר ראוי לעינויים שעבר משום שאנס קשישות – מה שלא היה נכון, והוביל אותו לתבוע דיבה.
פסיקת בית המשפט העליון באוסטרליה במקרה של וולר מעוררת מחלוקת, שלא לומר שערורייתית. זאת מאחר שהיא מנקה את פייסבוק, שבה מתפרסמות התגובות והיא הגוף המפעיל את מערכת התגובות והמידע אודות האנשים שכתבו אותן, מכל אחריות שהיא. במקום זאת, האחריות מוטלת על גופי התקשורת שנדרשים למנוע תגובות דיבה בעמודים שלהן – אך פייסבוק אינה מספקת להם כלים לעשות זאת.
מקור ב-CNN סיפר לג'ורנל כי לאחר הפסיקה ביקשה הרשת מפייסבוק שתפתח עבור גופי תקשורת אפשרויות מתקדמות לשליטה על התגובות בעמודים שלהם – אך הרשת החברתית סירבה. מכיוון שכך, CNN נאלצה לבחור בין העסקת אנשים שכל עבודתם תהיה לקרוא את כל התגובות על כל הסיפורים ולמחוק אותן במהירות אם יש סיכוי שהן יובילו לתביעה, או לחסום ידנית תגובות לכל סיפור שהאופי שלו "מזמין" תגובות כאלו, לבין חסימת הגישה לעמודים שלה מאוסטרליה, כך שאף אחד במדינה לא יוכל לראות, להגיב ולתבוע אותה. הרשת בחרה באחרונה, ונראה כי בג'ורנל מעריכים כי גופים נוספים יצטרפו אליה.
"אנו מאוכזבים מכך שפייסבוק, פעם נוספת, נכשלה בהבטחתה להפוך את הפלטפורמה שלה למקום לעיתונות מהממת ודו-שיח פורה בין משתמשיה סביב נושאים עכשוויים", מסרו מטעם CNN. בתגובה מסרה פייסבוק כי היא מספקת ל-CNN יכולת לניהול תגובות, וכי "אנו ממשיכים לספק לאוסטרלים יעד לעיתונות איכותית, כולל דרך פייסבוק ניוז שהשקנו באוגוסט".
זו אינה הפעם הראשונה בה החלטה מעוררת מחלוקת באוסטרליה גורמת לחסימת תכנים חדשותיים בפייסבוק מהגולשים במדינה: בתחילת השנה חסמה פייסבוק שיתוף של תכני אקטואליה מגופי תקשורת במדינה במחאה על חוק שחייב אותה לשלם על הפצתם. עם זאת, לאחר מספר ימים נכנעה פייסבוק והחלה לחתום על הסכמי תשלום לגופי התקשורת ביבשת.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הכי נכון
    מצויין 10/2021/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן , עושים עלינו מניפולציות!!
    סגור
  • 1.
    שחקן פוליטי
    דב 09/2021/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פייסבוק מונעת הפצת דעות שאינן מתאימות למפעילי הרשת, נכון להיום פייסבוק אינה רשת חברתית שבה יכולים להביע דעות . אלה עם הדעות עולות בקנה אחד עם דעות מפעילי הרשת. חסימת חברי הרשת ואו הוצאתם מהרשת בשל דעותיהם היא לא דמוקרטית, נוגדת את מטרת הרשת החברתית, לחופש הבעה של חברים ברשת. פייס. בוקר מחקה אותי מהרשת , מה שגורם לי להרגיש להרגיש כי אני וטראמפ בידורית אחת. חיי שלמים יותר וטובים גם ללא רשת המהנדסת לנו את התודעה!!!
    סגור