השוק

המפקח על הבנקים בריאיון ראשון: "להורדת הדירוג אין כרגע השפעה על הבנקים"

בראיון ראשון בתפקיד אומר המפקח על הבנקים, דני חחיאשווילי כי להורדת הדירוג של הבנקים על ידי מוד'יס אין כרגע השפעה על המערכת אבל הפיקוח ממתין לשאר חברות הדירוג ומנטר באופן פרטני את הבנקים, ומתייחס להשפעת המלחמה על המערכת הבנקאית | ריאיון
ניצן כהן | 
דני חחיאשווילי (צילום דוברות בנק ישראל, Magma Images)
בראיון ראשון בתקופה מאתגרת ומורכבת למערכת הכלכלית בישראל, אומר המפקח על הבנקים, דני חחיאשווילי, ל-ice כי להורדת דירוג האשראי של הבנקים על ידי מוד'יס אין כרגע השפעה על ההון שלהם אבל הפיקוח ממתין לראות את הדירוג של שאר חברות הדירוג ומנטר באופן שוטף ובאופן פרטני את הבנקים.
הורדת דירוג אשראי והטלת מיסוי מיוחד ואקסלוסיבי על הבנקים לא יפגע ביכולת שלהם לממן את הריבאונד ביום שאחרי המלחמה?
"להורדת דירוג אין כרגע השפעה על ההון של הבנקים והם, לפחות כרגע, יכולים להעמיד את האשראי שהמדינה יכולה. שאלת המיסוי היא אחרת, המיסוי יקטין את ההון של הבנקים ואת היכולת שלהם לתת אשראי. אנחנו חושבים של נכון לטרגט תת-סקטור בתוך סקטור שלם בנקודת הזמן הזו, אבל אנחנו מבינים את הצורך של המדינה לגבות יותר כסף למימון ההוצאות".
ולשאלה אם הם יוכלו לעמוד באתגרי מימון השיקום?
"אנחנו עוקבים באופן פרטני אחרי המערכת. הבנקים יציבים ויש להם די הון ודי נזילות והם יוכלו לעמוד בשני האתגרים של לשלם את המס החדש ולממן את השיקום".
אולי אתם צריכים לשקול להקל עליהם ביחסי ההון כדי לשחרר להם כסף לממן את השיקום
"בשלב הזה זה לא על הפרק. לבנקים אין בעיה לעמוד בשני האתגרים האלה אבל אנחנו עוקבים ומטרים את הנתונים ואנחנו חושבים שמערכת הבנקאות תעמוד בשתי המשימות האלה".
איך המערכת הבנקאית עברה את המלחמה?
"המערכת עמדה בהצלחה בכל האתגרים שהיו לה ולמעשה היו כאן שני אתגרים: האתגר הראשון היה שהמערכת תמשיך לתת שירות לציבור והיא עמדה בזה. האתגר השני היה שהמערכת תיכנס תחת האלונקה ותסייע למי שנפגע באופן ישיר מהמלחמה ואלה המפונים, המילואימניקים וכן הלאה. בשבוע הראשון קיבלנו החלטות על סיוע והמערכת הבנקאית הצטרפה אליו מיד, אז גם המערכת עמדה באתגר בהצלחה.
"אבל אני רוצה לדבר על היבט שלישי בתהליך הזה והוא ניהול הסיכונים של הבנקים בתקופה הזו. בהיבט הזה הסיכונים גדלו ואנחנו בחנו את המערכת וראינו שהיא מתנהלת עם מספיק הון והיא יציבה, אז גם באתגר הזה המערכת עמדה בהצלחה".
בוא נדבר רגע על המהפכה שאתה משיק עם הרישיונות המדורגים
"המטרה שלנו היא להגביר תחרות במערכת הבנקאית. עשינו שורה של צעדים כדי לפתוח את המערכת לתחרות. הקמנות את רפורמת ה"בנקאות הפתוחה", הכנסנו את נושא ה"מעבר בקליק" ואת מאגר נתוני האשראי. עכשיו אנחנו רוצים עושים צעד נוסף והוא לאפשר לשחקנים נוספים להיכנס לתחום בלי להיות בנק שלם ומלא".
תסביר לי רגע את זה
"אם גוף רוצה לאפשר פשירותי עו"ש, לקבל פקדונות ולתת אשראי בפעילות מצומצמת אז הוא יוכל לקבל רישיון למקטע הזה. בהתאם לסיכון וכן הלאה".
מי יוכל לקבל את הרישיון הזה?
"צריך כמובן לעמוד בדרישות של הפיקוח בהיבט היציבותי כדי להיות מסוגל לשמור על הכסף של הציבור ולכן לא כל אחד יכול לבוא ולקבל רישיון. מהצד השני זה לא יהיה בנק ולכן חברות חוץ בנקאיות כמו כרטיסי אשראי יוכלו להיכנס לענף הזה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה