השוק

הקנס שקיבלנו מהמשקיעים בהנפקה הגדולה של האוצר | המספרים נחשפים

ההודעה הזחוחה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' היא גזלייטינג במיטבו (או במרעו) שיחה עם בכירים במערכת הכלכלית מגלה את המספרים האמיתיים שמאחורי ההנפקה הגדולה שהייתה בלילה; גורם כלכלי בכיר: "הזחיחות של סמוטריץ' היא כמו שפושט רגל מצליח לקבל כסף - הוא פשוט מנותק"
ניצן כהן |  4
בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הלילה השלים משרד האוצר הנפקה גדולה של 8 מיליארד דולר, כן זו הייתה הנפקה גדולה שהצליחה. אבל באיזה מחיר היא הצליחה? שיחה עם גורמים כלכליים בכירים המעורים היטב בפרטי ההנפקה חושפים את המספרים ואם אתם רוצים שיעור בגזלייטינג, קיבלתם אותו הבוקר מלא פחות מאשר משר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.
אז הנה המספרים: האוצר לקח 8 מיליארד שקל מהמשקיעים הזרים, אלה מבינים היטב את המצוקה של הממשלה שצריכה להשיג כסף וכמה שיותר ממנו יותר טוב. הם גם מבינים שאם האוצר ייקח את כל הכסף שהוא צריך (100 מיליארד שקל) מהשוק המקומי הוא יקריס אותו אז הם הציגו תג מחיר והוא כבד מאוד.
 
החישוב שערכו הבכירים שמעורים היטב בפרטי ההנפקה מלמדים שמשרד האוצר סידר לנו קנס של כ-50 מיליון דולר מידי שנה שישולמו למשקיעים הזרים כקנס על ההתנהלות המוזרה של הממשלה. "זה לא המלחמה. זו חלוקת הכסף למקורבים (ע"ע חרדים והמתנחלים), זה העימות של נתניהו מול הבית הלבן והעולם החופשי.
המשקיעים תימחרו אותנו כמו חברה שמדורגת בדירוג BBB, רחוק מאוד ממעצמת ההייטק שהיינו רק בשנת 2022" אמר ל-ice גורם כלכלי בכיר שמעורה היטב בפרטי ההנפקה של הלילה.
הגורם המשיל את הדברים לפושט רגל שאף אחד לא רוצה לדבר איתו על הלוואה או אשראי ואז הוא מעלה את המחיר של כמה שהוא מוכן לשלם וממשיך להעלות אותו עד שהוא מגיע לקצה גבול היכולת עד שמסכימים לתת לו כסף וכשזה קורה, פושט הרגל מציג את עצמו כטייקון.
עכשיו נסביר את הדברים. ההנפקה שהייתה הלילה במונחי אג"ח ל-10 שנים שיקפה מרווח של 145 נקודות מעל האג"ח הממשלתי האמריקאי המקביל. זה משקף תשואה של 5.2% לאג"ח שהונפק הלילה בעוד האג"ח המקביל האמריקאי נסחר בתשואה של 4.2%.
אגרות חוב קונצרניות בארה"ב שמדורגות בדירוג BBB נסחרות במרווח של 134 נקודות מעל הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים וזה אומר שהאוצר הסכים לשלם קנס של יותר מ-50 מיליון דולר מידי שנה למשך 10 שנים רק כדי לקבל את הכסף ולהוציא הודעה זחוחה לתקשורת.
"לא הייתה לנו ברירה" אמר גורם כלכלי בכיר "אם לא היינו עושים את ההנפקה ככה ולא היינו משלמים את הקנס הזה היינו צריכים לקחת את כל הכסף מהשוק המקומי. הצרכים התקציביים של הממשלה ועלות שימור הקואליציה הייתה מקריסה את שוק ההון המקומי שלא יכול לספוג את העלויות האלה.
"ברור לנו שהקנס ששילמנו הלילה לא משקף את הדירוג האמיתי של ישראל ואנחנו רחוקים מאוד מחדלות פירעון אבל אם אני צריך לנתח את הדברים הרי שהחשש הגדול הוא שעימות בין נתניהו לבית הלבן יקבל ביטוי כלכלי ופחות ביטוי ביטחוני" אמר הגורם.
אם כן, אם נסתכל ההנפקות האחרונות שעשתה הממשלה בחו"ל לפני המלחמה והעימות עם הבית הלבן הרי שהמרווחים מול האג"ח הממשלתי האמריקאי היו בסר גודל של 80 עד 90 נקודות בעוד הלילה שברנו את נקודת השפל החדשה אליה הגיעה הציבוריות הישראלי, שילמנו במרווח של 145 נקודות. אז שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    עלאק מר.כלכלה
    שרי 03/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ככה זה כשיש שר אוצר זחוח וראש ממשלה שקרן וזחוח שחושב שהוא מר כלכלה וישלם עקב מחדליו ושקריו מליארדים רבים (מה אכפת לו זה לא מכיסו) העיקר לא לגעת בכספים הקואליציונים ולשמור על הקואליציה ההזויה וההרסנית
    סגור
  • 3.
    לסיכום ארה"ב משלמת 4.2 ואנחנו משלמים 5.2 פששששש
    כלכלן או קשקשן 03/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לסיכום ארה"ב משלמת 4.2 ואנחנו משלמים 5.2 פששששש תעשה לי טובה , אם זה כל ההבדל בין המדינה הכי חזקה בעולם לבין מדינת ישראל אז חבל להתאמץ להיות מעצמת על על חחחח
    סגור
  • 2.
    נראה כטעות
    אזרח פשוט 03/2024/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי זה הגורם?? נראהה שהוא מדבר שטויות כמה גוייס? 2.25 מליארד דולר? אז הגורם חושב שאנחנו צריכים לשלם ריבית דומה ל ארה"ב??
    סגור
  • 1.
    איך נפלנו כם חסרי מוח ויכולת (ל"ת)
    גרנדמייזר 03/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור