השוק

בית ההשקעות IBI: בלי הידרדרות נוספת, בנק ישראל יוכל להוריד ריבית

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מעריך שאם לא תהיה הדרדרות נוספת במצב הכלכלי בישראל, הרי שהסיכויים שבנק ישראל יוריד את הריבית בישיבה הקרובה - גבוהים
ניצן כהן | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מעריך שאם לא תהיה הדרדרות כלכלית נוספת בישראל, הרי שהסיכויים שבנק ישראל יוריד את הריבית בישיבה הקרובה - גבוהים.
"בהחלטת הריבית האחרונה בחרה הועדה להתמקד בסיכון הנובע ממצב המלחמה, הן מבחינת חוסר הודאות הכללי הנובע מהמצב הביטחוני והן מזה הנובע מהתנהלות המדיניות הפיסקאלית, ולמעשה אותתה על העדפה להפחתת ריבית הדרגתית ולא רצופה, בין היתר, גם על רקע הירידה בציפיות להפחתת הריבית בארה"ב" כותב גוזלן בסקירה השבועית שלו.
 
"מאז החלטת הריבית האחרונה השקל מתאפיין בתנודתיות גבוהה, תוך פיחות של כ-1% מו הדולר והיורו, וזאת במקביל לעלייה קלה בפרמיית הסיכון על איגרות החוב הדולריות, אך בשני המקרים לא מדובר בשינוי משמעותי בתפיסת הסיכון של המשק הישראלי. כמו כן, הציפיות להפחתת ריבית בארה"ב התמתנו במעט מאז סוף פברואר (הפחתות של 25 נ"ב).
"מעבר לאי הודאות הנובעת ממצב המלחמה, הגורם הבעייתי הנוסף הוא המדיניות הפיסקאלית. אמנם התקציב המתוקן לשנת 2024 אושר בשבוע שעבר, אך למרות שההתאמות הנובעות מהגידול בתקציב הביטחון כיוונו  לרף התחתון שלהן (כ-20 מיליארד שקל) הממשלה לא דאגה להעביר את מלוא ההתאמות הנדרשות.
"כמו כן, העלייה החדה בהוצאות (מעבר להוצאות הישירות הקשורות למלחמה) מעלה את סיכון האינפלציה. בנוסף, הצריכה הפרטית מתבססת ברמות גבוהות יחסית תוך שיפור הדרגתי בשוק העבודה, ולכן מכלול הגורמים הללו ממשיכים לתמוך בתוואי הקלה מוניטארית הדרגתי בלבד, למרות הירידה בסביבת האינפלציה.
"עם זאת, חשוב לציין שבהחלטת הריבית האחרונה הנגיד רמז כי התבססות האינפלציה בתוך היעד תתמוך בהמשך הפחתת הריבית, ומפרוטוקול הריבית עלה כי חבר אחד תמך בהפחתה של 25 נ"ב. השינוי בקצב האינפלציה השנתי בפברואר אמנם מתון ביחס לינואר (ירידה קלה ל-2.5% לעומת 2.6% בינואר) אך החשיבות הגבוהה יותר היא לכך שהאינפלציה מתבססת בתוך היעד וללא הפתעה חריגה או פיחות חד בשקל היא צפויה להישאר בסביבה הנוכחית לאורך מרבית 2024" אומר גוזלן.
"תמיכה נוספת להתבססות האינפלציה בתוך היעד" ממשיך גוזלן "התקבלה גם מהאינפלציה הבסיסית שעלתה בשיעור מתון יותר מאשר המדד הכללי בשנה האחרונה (2.2%) ולמעשה מתקרבת לאמצע היעד. התפתחות זו מובילה לעלייה בריבית הריאלית לסביבה של כ-2%, רמה מרסנת וגבוהה בהתחשב במצב המשק וסביבת האינפלציה.
"לפיכך, במידה ולא תירשם הידרדרות במצב המלחמה ועלייה נוספת בפרמיית הסיכון של המשק בשבועות הקרובים, אנו מייחסים הסתברות גבוהה להפחתת ריבית של 25 נ"ב בהחלטה הקרובה באפריל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה