השוק

מניית טסלה: האם כדאי להשקיע עכשיו או לא?

הרווחים צונחים והמלאי נערם, אך סימן מפתיע אחד מראה שההנהלה נלחמת בחזרה. האם זה מספיק כדי להצדיק השקעה במניה המסעירה בעולם? | סקירת חברה
מערכת ice |  8
אילון מאסק חוגג (צילום shutterstock, אינסטגרם/ אילון מאסק)
קשה למצוא משקיע או חובב רכב שאין לו דעה על טסלה. במשך שנים, החברה של אילון מאסק הייתה סיפור של צמיחה בלתי פוסקת ששינתה את העולם. אבל לאחרונה, התמונה הפכה מורכבת יותר. המניה תנודתית, הכותרות מלאות בספקות, והשאלה הגדולה מרחפת באוויר: האם טסלה עדיין מניית העתיד, או שהחגיגה נגמרה?
כדי לענות על השאלה הזו, לא צריך להקשיב לרעשי הרקע, אלא לצלול למספרים היבשים. לקחנו חמישה דוחות פיננסיים מהשנה האחרונה ופיצחנו אותם, כדי שגם מי שלא מבין בבורסה, יוכל להבין בדיוק מה קורה בתוך החברה.
נורות האזהרה שהדאיגו את המשקיעים
כל הסיפור מתחיל משלוש בעיות מרכזיות שצפו על פני השטח: הכנסות, סחורה ורווח נקי. ההכנסות נעצרו, המכירות המפורסמות של טסלה, שהיו במגמת עלייה מתמדת, פשוט נעצרו ואף החלו לרדת. פחות אנשים קנו טסלות חדשות בהשוואה לשנים קודמות.
המכוניות נערמו במגרשים, מה קורה כשמפעל ממשיך לייצר אבל פחות אנשים קונים? הנתונים הראו שהיחס בין כמות המכוניות במלאי לבין כמות המכוניות שנמכרו הלך ועלה, זהו סימן קלאסי לביקוש שנחלש.
הרווח הנקי צנח, זו התוצאה הכואבת של שתי הבעיות הראשונות. כשמוכרים פחות וצריך להוציא יותר כסף על אחסון המלאי (ואולי גם להוריד מחירים כדי להיפטר ממנו), הרווח בשורה התחתונה נפגע קשות. הנתונים הראו שהרווח שטסלה מייצרת על כל עובד שהיא מעסיקה נמצא בצניחה חופשית. עד כאן, התמונה נראית עגומה למדי, וזו הסיבה לדאגה הגדולה בשוק. אבל כאן הסיפור מקבל תפנית.
התגובה המפתיעה של ההנהלה
בדיוק כשנראה היה שהמצב מידרדר, נתון רביעי חשף את מה שקורה מאחורי הקלעים: קצב מכירת המלאי. באופן מפתיע, הנתון הזה הראה שטסלה מצליחה למכור את המכוניות ש"נתקעו" לה במלאי מהר יותר מבעבר. מספר הימים הממוצע שרכב עומד במגרש ירד מ-68 ל-63 ימים.
איך זה יכול להיות? התשובה היא ניהול. ההנהלה זיהתה את הבעיה ופעלה בנחישות: היא הורידה את קצב הייצור באופן חד, אפילו יותר מהירידה במכירות. זהו צעד כואב, אבל הוא מוכיח שההנהלה מגיבה למצב, מנהלת את המשבר באופן אקטיבי ולא נותנת למלאי לצאת משליטה. זהו סימן חיובי שמראה על חוזק תפעולי.
הבעיה האמיתית והעמוקה יותר
אז ההנהלה כיבתה את השריפה המיידית. אבל הנתון החמישי והאחרון חושף את האתגר האמיתי והארוך טווח של טסלה: יעילות הנכסים.
תחשבו על מפעלי הענק שטסלה בנתה ברחבי העולם בהשקעות של מיליארדי דולרים. הנתונים מראים שעל כל דולר שהושקע במפעלים ובציוד, טסלה מייצרת היום פחות הכנסות מבעבר. במילים פשוטות, מנוע הצמיחה האדיר של החברה הפך לפחות יעיל. זו כבר לא בעיה תפעולית שאפשר לפתור בטווח הקצר, אלא שאלה אסטרטגית עמוקה על עתיד הצמיחה של החברה.
השורה התחתונה: להשקיע עכשיו בטסלה או לא?
אז אחרי שצללנו למספרים, מה המסקנה? התשובה, כמו תמיד בהשקעות, תלויה במשקיע וברמת הסיכון. הנתונים מציגים שני צדדים ברורים למטבע: נחלק למשקיע האופטימי ולמשקיע הפסימי.
הצד האופטימי (למה כן להשקיע) מאמין בחזון של אילון מאסק, במוצרים העתידיים כמו הרובוט-טקסי והרובוט האנושי (אופטימוס), יראה כאן הזדמנות. הוא יראה חברה שנקלעה למשבר זמני, אך הראתה יכולת ניהולית מרשימה בהתמודדות איתו. עבורו, הירידות האחרונות הן הזדמנות קנייה לטווח הארוך, מתוך אמונה שהאתגרים הנוכחיים הם רק מהמורה בדרך.
הצד הפסימי (למה לא להשקיע) שמתמקד בהווה, יראה כאן סיכון גדול מדי. הוא יראה את התחרות הגוברת בשוק הרכב החשמלי, את הביקוש המאט, והכי חשוב – את היעילות הפוחתת של מפעלי החברה. הוא ישאל את עצמו אם מנוע הצמיחה של טסלה לא מיצה את עצמו, ואם החברה תוכל לחזור לרמות הרווחיות הגבוהות של פעם.
ההחלטה אם להשקיע בטסלה כעת היא הימור על יכולתה של החברה להמציא את עצמה מחדש ולהפוך את ההשקעות העצומות שלה למנועי רווח יעילים בעתיד. המספרים מראים את האתגר במלוא עוצמתו, אך גם את החוזק הניהולי של החברה.  
 
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    חח כמה חוסר הבנה
    דניאל 06/2025/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טסלה מובילה עולמית בייצור רכבים, ai, ואנרגיה. המניה אמנם משוגעת ולא צפויה, אבל זה אם משקיעים, או מהמרים יותר נכון, לחצי שנה קדימה. טסלה היא מפלצת בלתי ניתנת לעצירה. אין לה שום תחרות ולא תהיה לה. המניה תוך 5 שנים תעשה עלייה של 1000 אחוז.
    סגור
  • 6.
    הסינים כל חודש דגם חדש. וטסלה?
    Hguy 06/2025/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שנים שלא הוציאה דגם חדש אפילו טסלה 2 שיכלה לעזור הובטחה ולא הוצאה לשיווק. למה מחכים?. כך לא יתקדמו במילימיטר.
    סגור
  • 5.
    כתבה שכל כולה כלום אחד גדול
    יובל 06/2025/09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אחיין שלי בן 3 יכול לייעץ טוב יותר
    סגור
  • 4.
    טסלה
    מאסק 06/2025/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מניה תנודתית מדי
    סגור
  • 3.
    אילון מאסק והנפילה !!
    אחד מהעם 06/2025/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האיש מטורף והפך לברווז צולע ולשאר ידאג טראמפ - מאסק לא העריך עם מי יש לו עסק וידידותו של הנשיא עלתה לו לראש (כשתן)!!
    סגור
  • 2.
    הכותב לא מבין בחברת טסלה
    בנימין 06/2025/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הערך המרכזי של מניית טסלה מגיע מהפוטנציאל של ה fsd הנהיגה האוטונומית ולא ממספר רכבים שנמכרים. ביום חמישי אמורים להתחיל לנסוע באוסטין טקסס מוניות אוטונומיות של טסלה שמחתי לעזור
    סגור
  • לטסלה אין שום יתרון במרוץ לfsd
    אאא 06/2025/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לה פטנטים שחברות אחרות לא יכולים בלדיהם, אין לה הובלה טכנולוגית, הסינים מתקדמים יותר, ואין לה שליטה בשרשראות הספקה. טכנולוגית זה כבר אפשרי כמה שנים, הבעיה זה המחיר, הוא עדיין גבוה ברמה שזה לא משתלם. כשהמחיר יתחיל להתכנס לנורמלי יהיו הרבה חברות שיתחרו בטסלה, כך שטסלה לא תוכל למכור בשולי רווח גדולים
    סגור
  • 1.
    לא משקיעים אצל פשיסט. (ל"ת)
    אזרח מודאג 06/2025/08
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור