השוק

השמיים נפתחים? ישראלים יוכלו לטוס למדינות ירוקות תחת מגבלות

פרופ'  איתמר גרוטו הכריז כי משרד הבריאות יאשר בקרוב מתווה חדש לפתיחת השמיים. עם זאת, כלל לא בטוח כי מדינות ירוקות יאפשרו לישראלים להיכנס לשטחן. בקרוב יוצג פילוט שבמסגרתו ניתן יהיה גם לנסוע למדינות אדומות
אילן שניג |  1
ביטולי טיסות (צילום pixabay)
בדיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה שנערך הבוקר  ועסק בעתיד התעופה בעידן הקורונה, הכריז המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו כי משרד הבריאות יאשר בקרוב מתווה חדש לפתיחת השמיים, שבמסגרתו המגיעים ממדינות ירוקות לא יידרשו לבדיקת קורונה ולבידוד. בנוסף, הסביר גרוטו כי המתווה כולל גם פילוט שבמסגרתו ניתן יהיה גם לנסוע למדינות אדומות שיותנה במערך של בדיקות קורונה.
עדיין אין תאריך יעד לפתיחת השמיים אך פרופ' גרוטו אומר שהנושא יוכרע בקרוב: "יש לנו דיון הבוקר עם המל"ל לגבי גיבוש מתווה חידוש התעופה. היום נסכם את הפרטים ונצא עם הודעה לציבור. זה לא יקרה מחר, כי צריך להוציא עוד תקנות ולשנות הוראות - אבל זה יקרה בקרוב". 
גרוטו כי המתווה לא יכלול בדיקות קורונה לכל נוסע, אלא בצורה מבוקרת. "אם יש עודף של בדיקות, צריך לבצע אותן כאן (בישראל) כדי למנוע שרשרת הדבקה. המתווה אומר שממדינות ירוקות אנשים יוכלו לבוא ללא בדיקות. יכול להיות שנעשה מדגם. בנוסף, נרצה להציג פיילוט ממדינות אדומות שיכלול בדיקות של מחצית מהאנשים המגיעים - ונראה איך זה עובד".
בין המדינות המוגדרות כירוקות, נכון להיום, אפשר למצוא את קפריסין, יוון, מונטנגרו, גיאורגיה, גרמניה ועוד. עם זאת, למרות ההחלטה המסתמנת של משרד הבריאות, כלל לא בטוח כרגע שכל אותן מדינות ירוקות יאפשרו לישראלים להיכנס לשטחן, גם אם יציגו בדיקות קורונה שליליות, כל עוד ישראל מוגדרת כמדינה אדומה.
יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, בירך על הבשורה: "התעופה היא אחד הענפים שנפגעו הכי מהר והכי עמוק. בהנחה שלא יהיה חיסון בחצי השנה הקרובה, לא יכול להיות מצב שהתעופה שישראל לא תיפתח ונמצא עצמנו ביום שאחרי ללא תעופה ישראלית".
שר התיירות, אסף זמיר, אמר: "השמיים צריכים להיפתח כמה שיותר מהר, גם אם זה באופן חלקי ותחת הגבלות וחובת בידוד. הצורך בבחינת נוסעים ובדיקתם ילווה אותנו שנים קדימה, ולכן אין ספק שנדרשת השקעה תשתיתית ורפואית גדולה בנתב"ג, לרבות הקמת מעבדות, בדיקות ונהלים".
שמואל זכאי, מנהל שדה התעופה בן-גוריון, אמר: "התו הכחול לענף התעופה יוצר בעיית קיבולת קשה בנתב"ג - נרד מיכולת של 48 המראות ונחיתות בשעה ל-18 בלבד". והוסיף  "הדרך היחידה לוודא שנוסע לא נושא עימו את הנגיף היא באמצעות בדיקות, אבל משרד הבריאות טוען שלבדיקות יש אחוז טעויות גדול וגם שבדיקות הן משאב לאומי ואין לבזבז אותן על טיסות. כל עוד זאת הגישה - לא יתחדשו הטיסות ואנחנו כבר מעבר לנקודת האל-חזור. אולי כדאי להכניס את לימודי השחייה ללימודי הליבה, כי אחרת אזרחי ישראל לא יוכלו לצאת מפה".
יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, הציג את מתווה האיגוד לפתיחת השמיים: "נתב"ג יהפוך לדרייב-אין הכי גדול בישראל. הנוסע ירכוש כרטיס אינטרנטי ויעשה בדיקה לפני הטיסה או עד כ-48 שעות לפני הגעתו לנתב"ג, כאשר בין הבדיקה לטיסה יהיה תחת מגבלות - לא יוכל ללכת לחתונה לדוגמה. נתחיל מיעדים קרובים ושם יוגדר מה נדרש על ידיה מדינת היעד. המציאות היא שמטוסים הם לא מדגרות קורונה. יש במטוסים מסנני אוויר כמו בחדרי ניתוח ואיכות האוויר בהם היא טובה יותר מזו שבחדר רגיל".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יאלה כולם לעזוב את אילת היקרה ךנסוע לחול עדיף (ל"ת)
    גולן 07/2020/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור