השוק

האוצר בתחזית קודרת: המשק צפוי להתכווץ השנה בכ-6%

התחזית הכלכלית בחנה שני תרחישים - התאוששות והחמרה במצב. המשק צפוי לספוג התכווצות כואבת של 5.9% ב-2020, כשהצמיחה תגיע בשנה לאחר מכן
רועי בהריר-פרל | 
הכלכלה הישראלית התכווצה (צילום unsplash)
נזק בלתי נתפס: המשק הישראלי צפוי להתאושש ממשבר הקורונה ולחזור לאחוזי האבטלה שהיו לפניו רק בעוד חמש שנים. כך, על פי התחזית הכלכלית של משרד האוצר לשנים 2020-2023, שהוצגה הבוקר וכללה שני תרחישים - אחד של התאוששות הדרגתית ושני של החמרה במצב - כשבטווח נמצא התרחיש הריאלי דלעיל.
לצורך התחזית, נאלץ משרד האוצר להסתמך על משברי עבר - זאת, למרות אופיו החריג של משבר הקורונה, לרבות אי הוודאות שנלווית לו והימשכותו לאורך זמן. תרחיש ההתאוששות ההדרגתית, בכל אופן, יוצא מנקודת הנחה כי משך הזמן שיידרש למשק להתאושש ממשבר הקורונה יהיה בטווח שבין המשבר הפיננסי העולמי של 2009 למשבר הדוט.קום בתחילת שנות ה-2000, שלווה באירועי האינתיפאדה השנייה. אם זה אכן המצב, המשק צפוי להגיע ב-2021 לצמיחה סבירה של 5.7%, לאחר שיחווה התכווצות כואבת של 5.9% ב-2020.
התרחיש הפחות אופטימי - שנגזר, כמובן, מצפי להמשך המגפה בישראל ואף להחמרתה - הוא שמגמת השיפור בהיקף התחלואה מהימים האחרונים תיעצר במהלך החודשים הקרובים, שהתחלואה תשוב לעלות ושכתוצאה מכך הפגיעה בצמיחה תהיה ממושכת. על פי תרחיש זה, המשק צפוי להתכווץ בשנת 2020 בשיעור של כ-7.2% ובשנה הבאה לצמוח רק ב-2.2%.
בכל הנוגע לאחוזי אבטלה, התרחיש הפסימי של משרד האוצר מנבא כי בסוף 2020 אחוז המובטלים בישראל יעמוד על 15% ואילו התרחיש האופטימי מניח כי הוא יהיה 10% בלבד. במשרד האוצר מדגישים כי 1.1 מיליון העובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום במהלך המשבר כתוצאה מההגבלות ומהירידה בביקוש לשירותים רבים שייכים, ברובם, לענפי הפנאי, הבידור והתיירות, בהם הפגיעה ארוכה ומתמשכת.
גם ענף הייצוא נפגע קשות ממשבר הקורונה ומשרד האוצר צופה לו התכווצות משמעותית, במקביל לצניחה בהיקף ההשקעות העתידיות של הישראלים נוכח אי הוודאות. זאת, בניגוד לתחזיות לגבי הצריכה הציבורית, שצופות לה עלייה, כמו גם בנוגע לענף ההיי-טק, שנפגע פחות מהמשבר ולא נראה כי המצב ישתנה בעתיד הנראה לעין.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה