השוק

"רוצים גז – שלמו יקר": חברת החשמל נגד שברון ונובל אנרג'י

בחברת החשמל ביקשו לרכוש גז ממאגר תמר במחיר מוזל על פי החוזה החדש שלה, אך בשברון סירבו בטענה כי החוזה לא אושר על ידה רשמית אלא נחתם רק מול חלק משותפיה
שרון טל |  1
אסדת לוויתן (צילום מתוך אתר leviathanproject)
השבוע הושלמה עסקת המכירה של ענקית מאגרי הגז נובל אנרג'י לענקית האנרגיה שברון, שמחזיקה כעת גם במאגרי הגז של לוויתן ותמר. בהתאם לחוזה שנחתם מול חברת החשמל, שברון הייתה אמורה לספק לחברה גז לייצור חשמל במחיר מוזל, אך במקום זאת דרשה ממנה מחיר גבוה יותר.
סירובה של נובל אנרג'י לספק לחברת החשמל גז ממאגר תמר במחיר מוזל, הוא בטענה שהחוזה של חברת החשמל נחתם רק מול חלק מהשותפים ב'תמר' להם כמחצית מהאחזקות. ישראמקו, דור גז, תמר פטרוליום ואוורסט תשתיות מחזיקות יחד בכ-53% מהזכויות בתמר. בשברון טענו כי החוזה החדש נחתם ללא אישורה רשמי, ורק מול חלק מבעלי האחזקות. ב-47% הנוספים מחזיקות שבורן ודלק קידוחים.
בשברון הציעו לחברת החשמל לספק להם גז ממאגר תמר, על חשבון החוזה שלהם מ-2012, ובמחיר יקר יותר. בינתיים, חברת החשמל נאלצה לרכוש גז מלוויתן (בה שברון ודלק קידוחים מחזיקות בכ-85%), במחיר של 4.78 דולר במקום 3.75 מתמר. האינטרס ברור, מדובר ברווח כלכלי משמעותי עבור שברון, שלא תמהר לוותר עליו, אך חברת החשמל מנגד גם היא לא צפויה לוותר בקלות וכבר פנתה בנושא לממונה על התחרות מיכל הלפרין בדרישה להתערבות דחופה בנושא.
ובינתיים, הציבור ישלם. למרות שהובטח לציבור מיליארדים מעסקאות הגז, בסופו של דבר הרווחים מתגלגלים לידי המונופולים בשוק האנרגיה. במקום שזה יתורגם כהוזלה של החשמל לצרכנים, בסופו של דבר ענקיות האנרגיה מתחרות ביניהן על גודל הרווחים, והציבור ממשיך לשלם ביוקר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זוכרים את הסרטון של ביבי? השקרים מתנפצים...
    צביקה ברדוגו 10/2020/07
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ליתר דיוק, מתפוצצים - ומי משלם ביוקר על כל הישראבלוף? אנחנו!
    סגור