השוק

נציגי עסקים קטנים וגדולים מזהירים: "אנחנו לקראת קטסטרופה חברתית כלכלית"

בדיון שיזם יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ יעקב מרגי לגבי הסיוע של המדינה לעסקים בתקופת הקורונה, הנציגים הסבירו: "מערכת הסיוע למגזר העסקי לא עובדת", מרגי: ""הוועדה קוראת להנהגת המדינה להתעשת, למרות העיסוק הרב במשבר הפוליטי"
כפיר אדר | 
עסקים (צילום ארגון העצמאים להב)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, עסקה היום (שני) בסיוע לעסקים בתקופת משבר הקורונה. היו"ר מרגי פתח ואמר כי הממשלה ובנק ישראל יצרו מתווי סיוע לעסקים, אך עדיין מגיעות תלונות רבות על עסקים שמתקשים לשרוד את תקופת הקורונה. הוא הביע חשש הבנקים יעצרו את האשראי, ואמר כי גם את כל המדינה תחוסן עד אמצע 2021 – לעסקים ייקח זמן רב להירפא מהמשבר.
ד"ר שלמה נס, מומחה בתחום שיקום והבראת חברות הזהיר בדיון כי ללא מתן דחיית אשראי נוספת, המדינה תיכנס לכאוס של חדלות פירעון של מאות אלפי עסקים. הוא פנה לבנק ישראל למתן דחייה נוספת של האשראי במשק כפי שהושג בגל הראשון לכלל העסקים ולא די בעסקים הקטנים. נס דחה את הטענות בדבר מתן הוגן של הזדמנות לקבלת הלוואות בערבות מדינה במערכת הבנקאית: "אנחנו מלווים יום יום עסקים כמו אולמות ומסעדות שנדחים בבקשת הלוואה בערבות מדינה, רבים מהם לא יכולים להגיש בכלל בקשה, אין להם כל פעילות כיום ורובם גם לא יודעים מתי ישובו לפעילות נורמלית, עסק שיכול להיות משגשג בימים כתיקונם- על סף קריסה. אי אפשר לעמוד מנגד".
נס הציע מתווה לפיו קבלת הלוואה חדשה, יכול שתאפשר בחלק ממנה גם כיסוי אשראי קודם, ולא רק הלוואות נוספות חדשות - כי זה יוצר מצב שבו עסקים לא יוכלו לפרוע אשראים גדולים כאלה בהמשך. הפתרון הזה טוב גם לבנקים שמקטינים סיכון טוב גם לעסקים שיקטינו את הנטל הרובץ עליהם, יקטינו את הריבית, וטוב למדינה שבאמת תסייע למגזרים לשרוד.

ד"ר שלמה נס. צלמת סיכל סבן
ח"כ אסנת מארק הפנתה אצבע מאשימה כלפי הבנקים, ואמרה כי: "הם היחידים שלא נושאים בנטל. אם הבנקים לא יכנסו מתחת לאלונקה תהייה קטסטרופה". ח"כ יבגני סובה אמר כי הממשלה מנותקת ולא מפצה ענפים שלמים שסגורים, כמו ענף הכושר. ח"כ אנטאנס שחאדה אמר כי העסקים במגזר הערבי בנויים על שירותים, מסחר ומסעדנות והם קורסים.
נציגת רשות המסים, מירי סביון, ציינה כי עד כה שולמו לעסקים מענקים סוציאלים ופיצוי על הוצאות קבועות בסך של 21 מיליארד שקל. לדבריה, תכניות הסיוע הללו תקפות עד סוף 2020. היו"ר מרגי אמר בתגובה כי הוועדה קוראת לאוצר להמשיך את התוכניות. הוא מתח ביקורת על הממשלה ואמר: "החברה נמצאת בחוסר אונים בגלל היעדר התפקוד של הממשלה. אנחנו מטפלים במצוקות המשק, בעוד שאנשים חיים בפלנטה אחרת ומתעסקים בדברים לא רציניים".
יו"ר ארגון מכוני הכושר, ירון סלע, אמר כי אנחנו לקראת קטסטרופה כלכלית חברתית ובדרך לעשרות אלפי פושטי רגל. לדבריו, האוצר חייב לגבות את הבנקים ולעצור את פירעון ההלוואות לעסקים שלא יכולים לשלם. שלמה נס הגיב לנתוני האוצר ובנק ישראל, והוסיף כי מהם עולה שפחות מ-10% מהמגזר העסקי קיבל סיוע. "אם לא תאפשרו סיוע לעסקים בינוניים וגדולים יקרסו מאות אלפים מהם וזה יהיה עליכם", אמר.
היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר: "הוועדה קוראת להנהגת המדינה להתעשת, למרות העיסוק הרב במשבר הפוליטי, ולקבל החלטות נכונות בהקלה על המשבר הכלכלי. הוועדה מברכת את בנק ישראל על גיבוש המתווה למתן אשראי לעסקים קטנים וזעירים ומבקשת להרחיב אותו לעסקים הגדולים והבינוניים. הוועדה קוראת לשר האוצר לקבל החלטה בהקדם על הארכת התוכניות הכלכליות לסיוע לעסקים בתקופת הקורונה, לרבות ערבות מדינה להלוואות, מענקי סיוע שונים ועזרה בתשלומי ארנונה. צריך לתת ודאות לעולם העסקי והמדינה יכולה וצריכה לקחת את הסיכונים על עצמה ולהזרים חמצן כלכלי למשק".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה