השוק

בזכות הקורונה? צניחה של 90% בקנסות על פגיעה בעובדים בשנת 2020

40 עיצומים כספיים בלבד למעסיקים שלא העניקו את מלוא הזכויות לעובדיהם הוטלו ב-2020 לעומת 450 בשנה שלפני כן. ב-BDO מעריכים שהקורונה סייעה משום שהבדיקות צומצמו מתוך רצון לא להכביד על מעסיקים בתקופה הקשה שעברו
מערכת ice | 
חזרה לעבודה (צילום Freepik)
בשנת 2020 הטיל משרד העבודה והרווחה 40 עיצומים כספיים על מעסיקים שקיפחו את זכויותיהם של עובדים, ירידה של למעלה מ-90% לעומת 450 קנסות שהוטלו בשנת 2019. הקנסות הוטלו על שורה של חברות בתחומי הניקיון, חינוך, הסעדה, הובלה, תעשייה ומסחר שלא סיפקו לעובדיהם את זכויות השכר, הפנסיה והתנאים שהם מחויבים להם בחוק או עשו זאת באיחור.
מרבית הקנסות הוטלו בשל פעילות פיקוח יזומה, ומיעוטן בעקבות תלונות שהגישו העובדים. על המעסיקים הוטלו קנסות שנעו בין 18 אלף שקל למיליון שקל בהתאם להיקף החריגות, חומרתן, התקופה שהם נמשכו, האם בוצעו פעולות למניעת הישנות של העבירה והאם זו פעם ראשונה שהמעסיק קיפח זכויות עובדים בשנים האחרונות.
לדברי רו"ח שרון ויטקובסקי-טביב, שותפה במשרד BDO ישראל, הירידה הדרמטית בקנסות נובעת מצמצום הפעילות במשק בתקופת הקורונה, בעיקר בכל הקשור להעסקת עובדים בדרגים הנמוכים שיצאו לחל"ת. כפי הנראה שגם הבדיקות צומצמו מתוך רצון לא להכביד על מעסיקים בתקופה הקשה שעברו. יש להצטער על כך שחלק מהמחיר שולם על ידי עובדים חלשים שזכויותיהם קופחו דוקא בשיא המשבר. אנו מעריכים שכעת, עם החזרה ההדרגתית לפעילות כלכלית מלאה, תחזור גם האכיפה להיקפים הקודמים.
ב-BDO מדגישים שארגונים חשופים לסיכון כפול בכל הקשור לזכויות עובדים, שכן גם מי שמקפידים על החוק בכל הקשור לעובדים הישירים, עלולים להיחשף לתביעות ולפרסומים שליליים בעקבות קיפוח עובדים על ידי חברות קבלן שהם שוכרים את שירותיהם. החוק מאפשר לחברות לשכור את שרותיהם של בודקי שכר שבוחנים את ההקפדה על תנאי התעסוקה של העובדים העקיפים וכך ניתן להימנע מהעסקת קבלנים שמפרים באופן סדרתי את זכויות עובדיהם. מנתוני השנים האחרונות עולה שמימוש הזכות לבדיקות שכר בחברות קבלניות הביא לירידה של 60% בהפרות, ובמיוחד בחמורות שבהן שגוררות עימן קנסות כבדים.
לדברי רו"ח ויטקובסקי-טביב, מאז שחוקק החוק להסדרת הזכויות של עובדי הקבלן, שינה השוק את היחס שלו אל עובדי הקבלן לטובה, ואלה לרוב נהנים מתנאים משופרים בחסות החוק. קשה אמנם להכריע מי מהכלים שנבחרו, קנסות אל מול בודקי שכר, הוא דומיננטי יותר בשינוי המתחולל, אבל נראה שהכלי של בודקי שכר אפקטיבי דיו לחולל שינוי, לא רק בקרב החברות המזמינות את השרות אלא גם בקרב החברות הקבלניות עצמן שכעת מבינות שאם לא ישנו מאורחותיהן, הן עלולות לאבד חוזי התקשרות עם הלקוחות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה