השוק

הכלכלן הראשי של אקסלנס: למרות הזינוק הצפוי במדד, לא צפויה השתוללות אינפלציונית

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסנס לעריך שלמרות עליית מחירי המכוניות הרי שבהמשך השנה המגמה תתהפך ונתחיל לראות הוזלות בענף
ניצן כהן | 
אמיר כהנוביץ (צילום ענבל מרמרי)
אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס מעריך היום שלמות שישראל ניצבת בפני שורה של מדדים גבוהים, לא צפויה השתוללות אינפליונית.
"מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ הפתיע מעט, כשעלה ב-0.6%, לעומת ציפיות ל-0.5%, והשלים עליה שנתית של 0.2% לעומת צפי ל-0.1%. במדד בלטו:
"סעיף הדיור (שווה שכירות) - 25% מהמדד - חזר להתמתן במרץ, לשינוי שנתי של 0.4% לעומת 0.7% במדד פברואר. להערכתנו קצב העליה יאיץ מחדש בחודשים הבאים, והשאלה באיזה קצבי עליה הוא יתבסס, האם יצליח לחזור לקצבים של לפני המשבר (כ-2%) או על פחות מזה? להערכתינו יכבידו עליו התייקרויות בסעיפים אחרים שישאירו פחות כסף פנוי אצל הציבור לטובת שכ"ד, ובמיוחד כשברקע פעילות התחלות הבניה בישראל חזקה ותומכת בגידול מהיר בהיצע, תופעה שלא היתה למשל ביציאה ממשבר הסאב-פריים (כשגם אז אגב קצב עליית מחירי השכירות האט) במקביל לזינוק במחירי הדירות".
עוד אומר כהנוביץ כי מוצרי חשמל לבית שהם סעיף קטן יחסית (1.3% מהמדד) זכו לאחרונה להרבה כותרות בהקשר של מחסור במלאי ואיומי העלאות מחירים, אך בפועל דווקא ירדו במרץ ב- 0.1%. "לעומתם, בעליה חודשית בלטו מחירי הארונות, 2.4%. הערכה היא כי מחירי מוצרים עם נפח גדול בעלי פוטנציאל גדול יותר להתייקרות, בשל הזינוק בעלויות ההובלה. בהקשר הזה אנו רואים בימים האחרונים חזרה לעליה במחירי ההובלה הימית מסין".
סעיף המכוניות מהווה 5.1% מהמדד. "מחירי המכוניות נתונים ללחץ מלפחות ארבעה גורמים שתמכו בזינוק מחיריהם מאז יוני: הראשון הוא התפרצות ביקוש לרכבים פרטיים בתקופת הקורונה בשל הימנעות מתחבורה ציבורית, השני מחסור עולמי בשבבים, החיוניים לתעשיית הרכב, השלישי זינוק במחירי ההובלה הימית והרביעי זינוק במחירי חומרי הגלם. ועדיין, בחודש מרץ מחיריהם נותרו ללא שינוי. להערכתינו מגמת העליות בסעיף תתהפך בטווח זמן של שנה בחזרה לירידות.
"בדומה לסעיף מוצרי החשמל, גם סעיף המזון זכה להרבה כותרות של איומי העלאות מחירים וגם אצלו אין עדיין סימנים למשהו משמעותי. הסעיף עלה במרץ ב-0.2% ומהשפל שלו בספטמבר רק ב-0.9%, כלומר קצב שנתי של 1.8%, לא טירוף אינפלציוני.
"תת סעיף 'מלונות' (בתוך סעיף 'תרבות'), כוכב של הקורונה - רשם קפיצת מחירים במרץ, של 13%, שגבוהים כעת ב-20% בהשוואה למרץ -2020 וב-16% בהשוואה למרץ 2019. הסעיף ימשיך להערכתינו להיתמך ע"י החזרה המהירה לשגרה בישראל בזמן ששאר העולם נשאר סגור יחסית. עם זאת, סביר להניח שבטווח של שנה הלחצים בסעיף יחזרו להתמתן, ככל שהשיגרה העולמית תתחדש. עוד תת סעיף מעניין בסעיף התרבות הוא עריכת מסיבות ואירועים שזינק ב-3.7% ותרם למדד מרץ 5 נב'.
"לחצי המחירים מתחדשים והשפעת אפקט הבסיס גורמת ותמשיך לגרום לקפיצה משמעותית באינפלציה השנתית בחודשים הקרובים, אך אין במדד מרץ אינדיקציות להשתוללות אינפלציה" מסיים כהנוביץ'.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה